Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

TV/Film/Webb-serieklubben 2018

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Minimoni, Igår, 15.17
23 responses
265 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av Henke, 22 September 2018, 15.51
58 responses
1.700 visningar
4 gillar
Magnus Seter  
Skapad av Yog, Igår, 20.48
4 responses
108 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av shotgun_ramadan, Idag, 01.30
0 responses
30 visningar
1 gillar
shotgun_ramadan  
Skapad av Swedish Chef, 17 September 2018, 22.47
10 responses
189 visningar
0 gillar
Ulfgeir
av Ulfgeir

Skapad av Mattifier, 30 March 2018, 16.35
26 responses
1.017 visningar
7 gillar
Basilides  
Skapad av Svarte Faraonen, 23 September 2018, 12.21
12 responses
179 visningar
2 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av McKatla, Igår, 07.28
3 responses
180 visningar
0 gillar
CapnZapp  
Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 00.41
5 responses
220 visningar
2 gillar
CapnZapp  
Skapad av Styrman, Igår, 17.24
4 responses
91 visningar
0 gillar
Styrman
av Styrman

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Jag har sett The Gamers: Humans & Households. Det är en kort web-serie (3 avsnitt) som i stort sett är en expansion av skämtteckningen om Papers & Paychecks. Alltså: spelarna befinner sig i en fantasy-värld, och deras rollspel utspelar sig i vår värld.

Humorn kommer dels från spelarnas missförstånd av vad spelledaren beskriver, dels från politiska kommentarer. OBS: när de kommenterar den sittande presidenten får ni tänka på att detta är från 2013.

Väldigt proffsigt skådespeleri och god komisk timing. Och eftersom alla avsnitten tillsammans bara blir 25 minuter så slits inte skämtet ut, vilket jag anar kunde hänt om de gjort en långfilm av det.

Kommentera

Kort uppdatering:

ReLIFE säsong 2

Så fick den fantastiska animen ReLIFE en avslutande andra säsong.
      Även om det inte var mycket så är det iallafall ett avslut (jag tillhör dem som hellre ser en dålig anime med ett riktigt slut än en bra anime som slutar mitt i ett avsnitt).

Den här animen är för alla er som passerat 25 och undrar hur det skulle vara att återvända till gymnasiet ett år.

Det är en OVA så produktionsvärdet är inte lika högt som första säsongen som var en riktig TV-serie. T.ex. är alla personer som inte är huvudpersoner tecknade som siluetter och det är bara 4 avsnitt.

Men det är ett riktigt avslut: vi får följa Arata Kaizaki och Chizuru Hishiro till läsårets slut och får även reda på vad som händer dem efteråt.
      Även om andra säsongen definitivt inte får 9/10 i betyg som första säsongen så gör den andra säsongens blotta existens att jag höjer första säsongens betyg till 10/10.

Kommentera

Jag har sett den sista säsongen av Samurai Jack som sändes 2017, 13 år efter säsongen innan. Det har gått 50 år och Jack har tappat hoppet. Han letar inte efter någon portal till forntiden, hans magisk svärd som kan dräpa Haku är borta och det ser på det hela taget mörkt ut. En Haku-dyrkande kult sänder ut Hakus sju döttrar för att mörda Samurajen och Jack - som antar att de är robotar - dödar en av systrarna. Den första människan han någon sin dräpt.
        Det är en extremt bra uppföljning på originalsäsongerna - 10 avsnitt med en lång sammanhängande historia som avslutar historien på ett sätt som sista avsnittet i S4 inte gjorde och lämnar wiggle room för mer om Genndy Tartakovsky skulle ha lust (det finns en avsnittsnumrering som visar att det gått 40 avsnitt mellan s4 och s5).
        Jag är extremt förtjust i stilen Samurai Jack är ritad i och ser på många sett det tidiga 00-talet som den tiden det gjordes bäst tecknat i usa (nu förtiden såklart utmanat av Steven Universe och Adventure Time) och Genndy Tartakovsky hade sitt finger i alla syltburkar på den tiden så det är inte konstigt att de nya avsnitten är helt oändligt snygga.
        5/5.
        https://youtu.be/VSrv_n4tw7w
        Last edited by Jocke; 09 April 2018, 21.36.

Kommentera

Youjo Senki / The Saga of Tanya the Evil
          (Youjo Senki betyder ungefär "Den militära krönikan om en liten flicka")
          Japansk seinen (vuxen) anime (SUB/DUB)
          Genrer: annan värld (isekai), magi, militär
          1 säsong från 2017, 13 st 25-minuters avsnitt

Isekai / Other World
          Innan vi börjar tänkte jag ta upp en ny genre: isekai.
          Mer korrekt: den är inte "ny", men det är nytt att man kallar det för genre.
          Isekai är anime där huvudpersonen transporteras till en annan värld. Alice i underlandet och Narnia-böckerna är exempel på isekai.
          Detta är ett koncept som växt så mycket de senaste åren inom anime/manga att det har blivit en egen genre.
          Faktum är att jag redan recenserat massor med isekai, men då hade genren inte fått ett eget namn, här är ett par exempel:
          Re:Zero
          Mondaiji-tachi / Problem Children
          Grimgar
          KonoSuba
          Overlord

Handling
          Det här är en anime om en söt, blond, gullig, moe, 11-årig tjej som hjälper... NEEEJ!!!
          Huvudpersonen må vara söt, blond och 11 år gammal - men hon är f*n inte gullig. Det här är liknar mer "Higurashi" / "When They Cry", d.v.s. hon är psykopat/mördare.

Bakgrund
          Huvudpersonen är en psykopat som arbetar som mellanchef på ett japanskt företag. Där sparkar han "ineffektiva" människor utan hänsyn till eventuella problem utanför arbetet. Hans åsikt är att man ska komma i tid och jobba under arbetstiden och det finns ingenting utanför arbetet som ursäktar avvikande beteende. En av de personer som han sparkat hämnas genom att knuffa honom framför ett tåg.
          Han dör och får träffa "Mysterious Being X" som kallar sig gud, vilket vår huvudperson vägrar acceptera för "gud finns inte". "X" beslutar sig för att tvinga honom att tro på gud, genom att transportera honom till en annan värld...

Handling (igen)
          ..."Det stora kriget" härjar, men inte riktigt som i vår värld. Kriget tog inte slut 1918, utan fortsätter en bit in på 1920-talet. Och så finns det magi som används i militära syften.
          Vår huvudperson har reinkarnerats som en liten flicka på ett barnhem mitt under brinnande krig. Ungefär den värsta barndom man kan få. Men det visar sig att hon har magiska krafter och "tvångsrekryteras" till armén. Där stiger hon snabbt i graderna; vid 11 års ålder har hon blivit major och leder sitt eget förband med magi-tränade soldater. Hon har skaffat sig ett rykte att vara en av de grymmaste befälhavarna i kriget, både av sina egna (den här världens Tyskland) och sina motståndare (den här världens England/Frankrike/Skandinavien/Italien).
          Under tiden har hon flera samtal med "X", men vägrar erkänna att det är gud, och "X" utsätter henne för värre och värre prövningar. Hon är fullt medveten om att Tyskland förlorade Första världskriget, men försöker använda sina kunskaper för att ändra historien så att Tyskland ska vinna.
          Sammanfattningsvis kan man säga att det är en väldigt förvriden version av den bibliska historien om Job: istället för en god gudsfruktig Job har vi en ond psykopatisk Tanya.

Här ett klipp från en av striderna:

Den här världens motsvarighet till Genèvekonventionerna säger att man måste förvarna fienden innan man anfaller så att civila kan sätta sig i säkerhet. Men ingen tror på en 11-årig tjej så ingen sätter sig i säkerhet.

Tanya håller tal om sin syn på gud:

Omdöme
          Det här är en anime med ett nytt och fräsch koncept som jag inte sett förrut (i en tid då all anime känns som kopior på det som kom förra kvartalet). Det är en intressant och spännande anime att titta på.
          Jag tycker personligen att det finns alltför få serier med en anti-hjälte i huvudrollen och de som tycker om anti-hjältar kommer att tycka om den här animen.
          Det är även en hel del militärt taktik- och strategi-snack och Tanya måste intrigera för att få den tyska generalstaben att göra som hon vill utan att de förstår att det är hennes planer de följer.

Betyg
          Som antihjälte-älskare ger jag Tanya the Evil betyget 8/10.

Kommentera

Jag har börjat kolla på fjärde och sista säsongen av Halt and Catch Fire. Den här gången är det det tidiga internet det handlar om. Gordon och Joe driver en ISP och Joe sitter och sunkar i en källare sur över att hans browser-vision inte blev den stora grejen. Han tycker att det är Camerons fel, mest för att det faktiskt är Camerons fel. Donna har blivit en major player på invesntmentföretaget där hon jobbar sen förra säsongen.
            MEN givetvis kan allt inte bara vara som det är- i och med att fler och fler hemsidor dyker upp så behöver folk ledsagas på internet. Donna investerar i en sökmotor-start up medan Gordon och Joe satsar på att bygga upp Gordon och Donnas dotter Haleys länksamligshemsida till något stort. Cameron köper en husvagn (hon gör annat också, men mest är hon och hänger i sin husvagn). Bos har skaffat sig enorma skulder och vill inte berätta det för sin flickvän - som också är Donnas chef!

Det enda som är dåligt är att Camerons datorspel Pilgrim ser ut som att det är hårdvarurenderad 3d innan det gick att göra annat än mjukvarurenderad 3d efter som man inte börjat med grafikkort ännu (kolla det här klippet för att se vad jag menar https://www.youtube.com/watch?v=VkzO2w6EqK4 ). Vilket är ett rejält steg åt sidan efter som all annan alternativ-teknologi de hållit på med i tidigare säsonger vart tekniskt möjlig.

Kommentera

Jag har börjat titta på Miss Kobayashi's Dragon Maid, och fann den precis lika hysteriskt rolig som anth gjorde.

I andra hörnet har jag hittat Yuru Camp ∆.

Yuru Camp ∆
              är en anime om campingklubben på en skola och de osannolika karaktärer som ingår i den och vänskapen som byggs upp mellan dem. Det är en slice-of-life serie med mycket mysig humor, och en serie som man helt enkelt blir glad av. Den gör mig också hemskt sugen på att campa, så jag förstår helt och fullt varför Kannesten ger sig av till fjälls titt som tätt.

En sak som gör mig särskilt glad är musiken i serien.

Och en sak till: serien är full med små praktiska camping-tips, och avslutas med en liten uppmaning om att vara respektfull ute i naturen och följa reglerna på campingplatsen. Det är som att serieskaparen insett att serien kommer få folk att dra till skogs, och tar sitt ansvar för att utbilda dem och uppmana dem att uppföra sig i naturen. Det kändes väldigt japanskt och väldigt positivt och upplyftande.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Krille Visa inlägg
                I andra hörnet har jag hittat Yuru Camp ∆.

Yuru Camp ∆
                är en anime om campingklubben på en skola och de osannolika karaktärer som ingår i den och vänskapen som byggs upp mellan dem. Det är en slice-of-life serie med mycket mysig humor, och en serie som man helt enkelt blir glad av.
                Låter som en iyashikei?
                Oavsett vad har den åkt upp på min "to see"-list (hade inte tid att se den i vintras när den kom).

En annan anime (som jag inte heller hunnit se) som jag tror är i samma anda är A Place Further than the Universe / Sora Yorimo Tōi Basho som handlar om fyra tjejer som bestämmer sig för att resa till Antarktis.

Kommentera

Jag har sett första säsongen av Legion.
                  Det borde du också göra. I en tid där det känns som att Netflix inte klarar av att leverera på Daredevil och Jessica Jones S1 kvalite, Agents of Shield har minst ett år paus, runaways och inhumans föll platt och Cloak and Dagger visade sig vilja göra en hel säsong origin story såg det ut som att jag var tvungen att se CW:s tonårssåpahjältar för att få lite serietidningstv i mitt liv. Men sen finns som tur är Legion. Det här var precis vad jag behövde till min semester. Mysterier, bra art direction, en tydlig story berättad på ett otydligt vis. Sommaren är perfekt för sånt här. Legion har mer gemensamt med kanske Persons Unkown, Wayward Pines, Twin Peaks och Traveller (en förbisedd 8 avsnitts serie från 2007) än med ditt vanliga hjälteös. Trotts det är det inte ont om mutantkrafter, superhjältande och ond bråd död.

Det är svårt att berätta om handlingen utan att gå för djupt in i det, men vi följer David en man i tidiga 30-års åldern som efter ett liv där han åkt ut och in på institutioner får reda på att han inte bara är psykiskt sjuk - han är också en mutant med psykiska krafter.
                  Det är under framför allt seriens första två-tre avsnitt väldigt oklart vad som är verklighet, vad som är dröm och vad som händer inuti respektive utanför Davids huvud.

Nästan alla superkrafter som är med i tv-serien handlar om minnen, personligheter, att byta kropp osv. vilket passar temat jättebra. Men bästa är att det är så otroligt snyggt hela tiden.

Som anhörig till en person som spenderat mycket av sin ungdom på institutioner och vårdinstanser så tycker jag att det här är förvånansvärt icke-pajigt mot hur psykisk ohälsa brukar gestaltas när det inte ska vara realistiskt. Sånt som händer, tex att en person ser verkligheten annorlunda än vad som är det "riktiga" hanteras dels med stor respekt men också som det fantastiska instrument för att skapa drama det är.

Den bästa trailern jag kunde gräva fram här den här som heter "recap" den innehåller dock inte några spoilers, eller den innehåller ju scener som inte är från avsnitt ett men det kan den är å andra sidan ganska mycket som serien är. https://www.youtube.com/watch?v=Ce_l-e7zECI

5 av 5 vill jag i alla fall ge första säsongen.
                  Last edited by Jocke; 16 July 2018, 20.25.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                    Låter som en iyashikei?
                    Låter som en rimlig genre-beskrivning.

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                    En annan anime (som jag inte heller hunnit se) som jag tror är i samma anda är A Place Further than the Universe / Sora Yorimo Tōi Basho som handlar om fyra tjejer som bestämmer sig för att resa till Antarktis.
                    Den får vi kolla upp!

Kommentera

Arbetar …
                    X