Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

WRNU:s bokklubb Första Kvartalet 2018

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Äventyr, 16 January 2018, 21.32
17 responses
743 visningar
6 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Dunderklumpen, Igår, 01.03
1 response
71 visningar
1 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av krank, 02 January 2018, 11.23
22 responses
470 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av krank, 14 January 2018, 22.56
4 responses
74 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av Ja!, 19 January 2018, 19.41
10 responses
169 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av DeBracy, 28 December 2017, 21.58
23 responses
507 visningar
3 gillar
Jocke
av Jocke

Skapad av Björn Wärmedal, 19 January 2018, 10.31
10 responses
233 visningar
4 gillar
MattiasLejbrink  
Skapad av Booogeyman, 19 January 2018, 07.49
19 responses
633 visningar
0 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Caligo, Igår, 01.16
6 responses
110 visningar
0 gillar
CrrwCrrw  
Skapad av CrrwCrrw, 19 January 2018, 21.51
9 responses
272 visningar
10 gillar
CrrwCrrw  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• WRNU:s bokklubb Första Kvartalet 2018

Reglerna är enkla:

Läs något. Skriv något om det här.

Diskutera gärna och/eller rekommendera böcker också. :)

Teman kan man föreslå, om man vill. I korthet: Skriv några böcker du tänker läsa, bind ihop med tema. Andra kan då välja att läsa de böckerna också!

Länk till lista över lästa böcker

Idag läste jag ut romanen De lemlästade, skriven 1923 av den tjeckiska författaren Hermann Ungar. Det är en märklig historia, lågmält kuslig på något sätt. Boken säljs in bäst med sin egen baksidestext:

Franz Polzer har arbetat på banken i sjutton år; han har inte missat en enda dag.
    Franz Polzers barndomsvän, Karl Fanta, är sjuk. Kroppsdel för kroppsdel ruttnar han sakta bort. Han tvingar sin fru Dora att göra vidriga saker.
    Franz Polzer hyr ett rum hos änkan fru Porges, det är hon med mittbenan, den ohyggliga mittbenan. Hans faster hade mittbena, och hon brukade hålla tag i Polzer medan hans far ursinnigt pryglade honom. Vad vill fru Porges, varför ser hon så konstigt på Polzer?
    Och vem är den mystiske skötaren Sonntag, vad ska han använda sin stora slaktarkniv till, och varför har han ett blodigt förkläde nerpackat i sin koffert?

Efter 50 sidor älskade jag allt jag hade läst. Polzer var så underbart stel och rädd för all mänsklig närhet, och författaren lyfte fram så många detaljer i det mänskliga utseendet i negativa ordalag, att allt blev helfestligt. Ett tag.
    Efter 150 sidor kunde jag ha sluta läsa när det ännu var på topp, för det var ungefär samma stämning som tidigare fast något mer skruvat. Jag hade börjat bli mättad på knasigheter.
    Efter romanens alla 250 sidor visste jag inte vad som hade hänt på slutet. Romanen var en rutschkana rakt ner i märkligheter. Jag skulle behöva läsa om, med mer fokus och kanske ett anteckningsblock om det ska bli något av detta.

Men värt att nämna är att jag nästan aldrig är nöjd med hur romaner slutar. Så den här är inte sämre än någon annan. Jag kan mycket väl tänka mig att jag återkommer till den när jag vill ha stämning till eget skrivande. 4/5

Kommentera

Jag har precis läst ut Economix: How our economy works (and doesn't work) av Goodwin & Burr.

Boken ligger långt från rollspel och hobby i allmänhet. Det är en seriebok om världens ekonomiska historia i allmänhet och USA:s i synnerhet. Det börjar i slutet på 1700-talet och slutar någonstans i 2017.

Jag har läst en del ekonomi, särskilt Paul Krugman, för att försöka få någon rätsida på hur det hela fungerar i stor skala. För mig som är humanist ut i fingerspetsarna är det ett rätt knivigt ämne. Men den här boken är så lättförståelig att det knappt går att beskriva hur bra den är. Mängder av kända ekonomer avhandlas, och förklarar själva pedagogiskt sina idéer i kortform och hur de påverkat världshistorien. Samtidigt springer bokens författare runt bland rutorna och kommenterar hur modeller och teorier förändrats över tid, funkar eller inte funkar. Dessutom innehåller boken en oväntad dos humor.

För alla som är intresserade av makroekonomi och/eller ekonomisk historia är den här boken hur läsvärd som helst. För såna som mig som inget kan är den bra i utbildande syfte, för de som kan allt skadar det inte med en liten påminnelse i snabbversion. Bra skit. Läs den.

Kommentera

Arbetar …
      X