Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

WRNU:s bokklubb Tredje Kvartalet 2017

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av zonk, 19 July 2017, 11.07
21 responses
550 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz

Skapad av krank, 17 July 2017, 01.20
6 responses
77 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av Eagi, Igår, 12.47
4 responses
52 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av stoffe, Igår, 19.38
0 responses
14 visningar
0 gillar
stoffe
av stoffe

Skapad av Ape of Wrath, 21 May 2017, 21.43
50 responses
923 visningar
4 gillar
Ape of Wrath  
Skapad av MetaLarsson, Igår, 10.30
4 responses
130 visningar
0 gillar
MetaLarsson  
Skapad av Eagi, 06 July 2017, 15.18
10 responses
266 visningar
4 gillar
Eagi
av Eagi

Skapad av krank, 17 July 2017, 01.19
6 responses
152 visningar
0 gillar
Krille
av Krille

Skapad av Tomatalven, Igår, 12.24
1 response
79 visningar
0 gillar
God45
av God45

Skapad av Arfert, Igår, 12.28
0 responses
56 visningar
3 gillar
Arfert
av Arfert

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• WRNU:s bokklubb Tredje Kvartalet 2017

Reglerna är enkla:

Läs något. Skriv något om det här.

Diskutera gärna och/eller rekommendera böcker också. :)

Teman kan man föreslå, om man vill. I korthet: Skriv några böcker du tänker läsa, bind ihop med tema. Andra kan då välja att läsa de böckerna också!

Länk till lista över lästa böcker

Jag har läst klart Iain M Banks Matter och har därmed läst samtliga Culture-romaner han skrev (samt the Algebraist).

Jag läste Surface Detail och Hydrogen Sonata långt före jag bestämde mig för att läsa resten av böckerna, så min ordning är lite rörig. Inte för att det spelar jättestor roll, då böckerna i stort sett är fristående utöver Consider Phlebas.

Vi befinner oss i en värld i brytning mellan medeltid och industriell revolution, när ett mord får kronprinsen Ferbin att ge sig iväg för att söka hjälp utanför världen, bland utomjordingar.

Boken är... ok. Den är som de flesta andra böcker välskriven. Som vanligt med Banks så är det gott om sidor vilket jag inte ser som egenvärde. De är inte som vissa av de andra böckerna av honom men boken kunde antagligen också kapats till en tredjedel utan större förlust. Det åsido, utöver att jag tröttnat rejält på primitiva folk som fokus i science fiction (lite som antikens Grekland i Star Trek tycker jag konceptet knappt håller för en berättelse) så funkar den hjälpligt... Förutom att:

Spoiler: 

Allvar, det här är spoilers.

Hela boken verkar menad som någon slags mystery box där vi ska fråga oss saker som förrädarens motivation (som verkar koka ner till maktbegär underblåst av idiotiska utomjordingar - och sedan dör alla av Deus Ex Machina).

Sedan tar boken en evighet att komma någonvart, folk dyker upp och dör ungefär lika fort, huvudtrådarna till en slags huvudhandling (eller avslutande sidohandling) introduceras upp långt in i boken med nytt mysterium som mer eller mindre förblir olöst - och den frågan är egentligen inte "varför byggdes skalvärldarna" eller "varför ville Iln förinta dem" utan "vad är det här för idiotiskt fängelse/låsningsmekanism"? Och egentligen faller allt på att det inte finns någon data åt något håll - och det verkar inte heller vara berättelsens fokus.

Det är sidoberättelser som vävs samman, men den mest koherenta delen som får mest plats är den förlagd till det primitiva civilisationen.

Inversions är en tajtare berättelse, med mer intressanta frågeställningar. Matter är mer någon slags försök till att göra en uppstyrd handling av "händelser som de sker". Jag gillar Matter mer än Inversions, men ingen av dem ligger högt på min Culture-lista. Det stora problemet är kanske, utöver att jag inte gillar medeltida fantasy med rymdskepp som utger sig för att vara science fiction, att Banks karaktärer är ganska själlösa. Det är något med agens, någon avsaknad av personlighet eller annan faktor som jag inte kan uppfatta som gör att jag inte fäster mig vid dem. Banks styrka är intressanta koncept och världar, och den här boken hade behövt själar att befolka materian med.

Sammanfattning: Matter är OK. Liksom Inversions och The State of the Art kan jag bara rekommendera den om man vill läsa alla Culture-romaner.

Kommentera

Arbetar …
    X