Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Gerillan som de goda i Star Wars och i fiktion

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bolongo, 17 July 2017, 09.19
130 responses
4.180 visningar
0 gillar
Minimoni  
Skapad av centerbord, 16 August 2017, 21.06
4 responses
205 visningar
1 gillar
Lambendil  
Skapad av ceruleanfive, 17 August 2017, 11.47
3 responses
130 visningar
0 gillar
Säkerhetståget  
Skapad av Äventyr, 30 June 2017, 12.15
10 responses
598 visningar
0 gillar
Frippe
av Frippe

Skapad av cogitare, 20 August 2017, 17.20
11 responses
203 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot

Skapad av Stenhuggarn, Igår, 08.30
3 responses
111 visningar
0 gillar
Rhodryn
av Rhodryn

Skapad av Arfert, 15 August 2017, 15.12
12 responses
618 visningar
4 gillar
Arfert
av Arfert

Skapad av krank, Igår, 12.40
0 responses
26 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av krank, Igår, 12.39
0 responses
17 visningar
0 gillar
krank
av krank

Skapad av Rangertheman, 05 June 2017, 09.02
18 responses
657 visningar
10 gillar
Nergatar  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Gerillan som de goda i Star Wars och i fiktion

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
    Det är få fiktiva världar där typ… hmm… en gerilla mer eller mindre, är hjältarna.
    I MOTU är det Skeletors gäng som slåss mot makten. Och dom är solklara badguys.
    Men i SW är makten badguys. Jag värdesätter det.
    Jag gör en ny diskussion pga den här sidodiskussionen i den här tråden som jag vill prata mer om: http://www.rollspel.nu/forum/main-ca...ars-spel/page3

Tanken som får mig att gå till längden att starta en ny tråd är att Rogue One gnagde lite på mina tankar. För Rogue One framställer Rebellerna som en terrororganisation och framställer Saw Gerreras organisation som något mest liknande IS. Gruppen av soldater som följer med för att hämta dödsstjärnan planerna antyds hårt vara krigsförbrytare, terrorister och lönmördare.

Sedan har vi the prequels där vi ser republiken som är Rebellernas mål och förebild... Och den suger! Vi har en religös order som försöker en statskupp mot en demokratiskt vald ledare och som planerar att sätta in ett religösa styre över en sekulär stat. Vi har en utbredd adel som styr allt. Vi har slaveri och enorma slum områden även på den galaktiska huvudstaden/ planeten. Valutan respekteras inte ens utan befolkningen i utkanterna tvingas förlita sig på byteshandel. Och när en grupp världar försöker lämna republiken, bildar sin egen senat och väljer sina egna ledare startar republiken ett krig mot dem. Med en slav (klon) armé!

Så det var Star Wars tankarna. Nu till gerilla grejerna. Så... Rebeller suger. Det slutar nästan alltid med terrorvälde, utrensningar, diktaturer och våld. Det finns några undantag (amerikanska revolutionen) men imde flesta fall så är det enda som får rebeller att ens se lite bra ut att staterna de kämpar mot gör onda eller förkastliga saker. Det gör det svårt att framställa en gerilla eller den resulterande militärjuntan som de goda killarna.

staterna de kämpar mot gör onda eller förkastliga saker
    Ja… precis…?! Dom gör ju det

Kommentera

Jag var lite otydlig… egentligen är jag ok med att rebels problematiseras. Bara inte rymdimperiet glorifieras. Den typen av IRL-politik som jag är på vippen att prata om är inte tillåtet på WRNU

Kommentera

Imperiet spränger planeter, men rebellerna har inga problem med att döda runt 1,2 miljoner på Dödstjärnan. Då hurrar man. Alla ombord kan knappast vara onda.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Arfert Visa inlägg
          Imperiet spränger planeter, men rebellerna har inga problem med att döda runt 1,2 miljoner på Dödstjärnan. Då hurrar man. Alla ombord kan knappast vara onda.
          Redan som barn tänkte jag det när jag såg den för första gången. Okey, soldater har valt att tjänstgöra, det är ett krig... Men på dödstjärnan måste det finnas typ 200 000 - 300 000 civila, allt från städare till tekniker, kökspersonal etc. Jesus Christ. Ett miniholocaust. Du trodde de som släppte bomberna över Nagasaki och Hiroshima fick PTSD efteråt, hur fanken borde Luke må efteråt?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg
            Men på dödstjärnan måste det finnas typ 200 000 - 300 000 civila, allt från städare till tekniker, kökspersonal etc.
            Droids, all of them. ;)

Kommentera

Gerillasoldater framställs väl oftast som goda i historier? Rebellerna i SW men även massa fler exempel. Även i verkligheten finns det en nog en tendens att glorifiera rebeller.

Kommentera

Dödstjärnan skulle ju just till att spränga Yavin IV. Så det var i sista stund dom sprängde den. Det fanns inget annat sätt att i tid stoppa dödsstrålen.
                Men. När den sprängde Alderaan så var det för att dom inte orkade spränga Dantooine + att Dantooine låg för långt bort för att bli bra exempel

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Arfert Visa inlägg
                  Vilket ju då ställs emot Alderaan's ca 2 miljarder.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg

Droids, all of them. ;)
                    Nope. 1,2 miljoner personer ombord, varav

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                      Sedan har vi the prequels där vi ser republiken som är Rebellernas mål och förebild... Och den suger! Vi har en religös order som försöker en statskupp mot en demokratiskt vald ledare och som planerar att sätta in ett religösa styre över en sekulär stat. Vi har en utbredd adel som styr allt. Vi har slaveri och enorma slum områden även på den galaktiska huvudstaden/ planeten. Valutan respekteras inte ens utan befolkningen i utkanterna tvingas förlita sig på byteshandel. Och när en grupp världar försöker lämna republiken, bildar sin egen senat och väljer sina egna ledare startar republiken ett krig mot dem. Med en slav (klon) armé!
                      Republikens klonarmé kändes grymt problematisk och jag fattar verkligen inte hur George Lucas tänkte där.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rhodryn Visa inlägg
                        Vilket ju då ställs emot Alderaan's ca 2 miljarder.
                        De var redan döda då Dödsstjärnan sprängdes. (Givetvis skulle ansvariga straffas för detta, men det är en annan sak.) Hur många fanns det på Yavin IV?

Hittade: 0-1000 personer.
                        Last edited by Arfert; 12 June 2017, 11.40.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
                          Jag var lite otydlig… egentligen är jag ok med att rebels problematiseras. Bara inte rymdimperiet glorifieras. Den typen av IRL-politik som jag är på vippen att prata om är inte tillåtet på WRNU

The Moon Is a Harsh Mistress av Robert Heinlein: Rebellerna är förtryckta straffångar/ättlingar till dylika som hålls isolerade från jorden i en månkoloni/fångläger. De genomför en libertariansk revolt på ett lömskt sätt. Det samhälle rebellerna eftersträvar känns dock en smula otryggt med ståndrätter och summarisk rättsskipning. Good guys? Mja, revolten är motiverad, men...

Kommentera

Heinlein skrev även ett antikolonialt djungelkrigsäventyr: Between Planets, där venusianska rebeller kämpar mot en jordisk kolonialregim. Storyn har fått mig att tänka på det indokinesiska upproret mot Frankrike 1946-54. Rebellerna är nog tämligen goda och har skäl för sitt uppror, men lik förbannat blir det ett otäckt krig. Läs gärna följande analys på min blogg:

https://gondica.wordpress.com/2013/0...tnam-on-venus/

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                              Droids, all of them. ;)
                              Ja precis! Och de är de mest känslosamma i hela SW-universat! Kolla bara på R2, BB8 och vår neurotiska C3PO!

Kommentera

Arbetar …
                              X