Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rollspelsmåndagar på Café Visthuset

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Igår, 20.08
6 responses
98 visningar
1 gillar
Tre solar  
Skapad av Förstefadern, 05 October 2018, 12.54
11 responses
951 visningar
5 gillar
Spelaroll  
Skapad av Bolongo, Igår, 08.55
22 responses
665 visningar
0 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Henke, Igår, 19.19
12 responses
134 visningar
0 gillar
soda
av soda

Skapad av anth, Idag, 10.53
0 responses
23 visningar
0 gillar
anth
av anth

Skapad av luddwig, 11 November 2018, 09.25
1 response
53 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig

Skapad av Enshadi, Idag, 09.29
0 responses
28 visningar
0 gillar
Enshadi
av Enshadi

Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 20.39
16 responses
1.367 visningar
6 gillar
Rhodryn
av Rhodryn

Skapad av Quadrante, Idag, 00.57
0 responses
45 visningar
0 gillar
Quadrante  
Skapad av pappa, Idag, 00.01
0 responses
27 visningar
2 gillar
pappa
av pappa

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Rollspelsmåndagar på Café Visthuset

På Café Visthuset i Töreboda anordnas under sommaren Rollspelsmåndag.
    Måndagseftermiddagarna 18 juni - 16 juli, med start kl 15 (utom kl 14 första gången), spelas där ett äventyr av Hjältarnas tid. Precis som Hjältarnas tid är Rollspelsmåndag menat att vara tillgängligt för både nybörjare och erfarna rollspelare.
    Den som inte är med och spelar är välkommen att sitta intill och lyssna.
    Det kostar inget att spela, men du är säkert hugad att köpa fika på cafét medan spelmötet pågår.
    Mer info om både Café Visthuset och Rollspelsmåndag finns på Visthusets hemsida. http://www.cafevisthuset.se

Töreboda! Det var ett tag sedan.

Kommentera

Första samlingen idag.
      En person dök upp, som aldrig spelat rollspel förut.
      Spelaren spelade dvärgastigfinnaren Abelinde i äventyret Snöbestarnas käftar. Spelledaren lade till mänskokrigaren Kitsune som spelledarperson.
      Med så få personer gick allt rätt fort och träffen var klar på ca 2 timmar.

Kommentera

Andra samlingen idag.
        Fyra spelare dök upp – tanten från förra veckan och tre nybörjare. Av dessa var en bekant till spelledaren och de övriga hade nåtts av den bristfälliga informationen men tyckt att det lät intressant.
        Kitsune, Vassily, Sigrid och Nypon var i spel. Spelaren från förra veckan bytte rollfigur.
        Vi spelade äventyret "Ask och törne" och var klara på 4,5 timmar inkl paus.
        Spoiler: 
        Det blev inte strid med Askefroa utan de lyckades nå en diplomatisk lösning med henne. Barnen Alonsius och Tilda ville få hjälp att komma till sina kusiner som bor i byn Alamas. Undrar vad som kommer hända där nästa vecka?

Publik: 6 personer i olika omgångar.

Kommentera

Tredje samlingen idag.
          Fyra spelare, varav två var nya för Rollspelsmåndag men ej för rollspel i allmänhet.
          Kitsune, Abelinde, Shika och Vissily var i spel.
          Vi spelade Eld över Alamas och Storvättens håla. Abelinde dog.
          Ingen publik denna gång.
          Testade att använda miniatyrer från "A monster for every season" vilket var rätt uppskattat och
          Spoiler: 
          användbart när det var många figurer i strid att hålla koll på.
          Jag hade också rippat kartan från pdfen och skrivit ut till stora pusselbitar som jag lade ut bit för bit.
          Ett intensivt actionfyllt och
          härligt spelmöte!

Kommentera

Fjärde och näst sista rollspelsmåndagen idag.
            Idag var det fullt hus! Alla sex platserna och rollfigurerna tagna. Två spelare var nya för rollspelsmåndag men hade spelat rollspel i andra sammanhang tidigare.
            En person i publiken.
            Vi spelade äventyret Jordetornet från Helmgasts hemsida. Jag var lite orolig för tidsramarna men
            Spoiler: 
            det löste sig när Vassily one-shottade gråtrollsbesvärjaren med ett armborst och de övriga trollen valde att lämna herrgården utan strid.
            Jag hade lusläst "A monster for every season"-filerna och valt fem olika figurer för slukarna. Gråtrollen hade jag fått måla om i datorn. Kartan var utskriven på fyra A4-ark och isärklippt till pusselbitar som jag lade ut allt eftersom rollfigurerna rörde sig. Även om det var många spelare och en hel del strid så upptäckte jag nu att Hjältarnas tids stridsregler faktiskt gjorde att

det var inga problem. Återigen ett härligt, om än ganska varmt, spelmöte.
            Jag gillar Hjältarnas tid mer för varje gång jag spelar det och är sugen på att köra en omgång Rollspelsmåndag nästa sommar också. Hoppas Café Visthuset och Helmgast går med på det.

Kuriosa: Jag började med att ta ifrån rollfigurerna merparten av deras pengar och förklarade att de hade tillbringat ett par veckor i staden Vredhamn. Vad har ni lagt pengar på? Kitsune hade tvingat med hela gruppen till ett badhus för att de luktade hemskt efter de långa resorna. Mot min tidigare förmodan fick vi användning för bastubilden i grundboken.

Kommentera

Och idag var det femte och sista Rollspelsmåndagen.
              Det kom två spelare, båda hörde till kategorin som lärt känna bordsrollspel denna sommar genom Rollspelsmåndag. Pga värmen satt vi i skuggan på Visthusets baksida i stället för serveringsloftet där vi varit tidigare. Skönt att det inte blåste för mycket.
              Vi spelade äventyret "Att rädda en Kotte" av Fredrik Johansson, nedladdat från Helmgasts hemsida. Nypon (ett krav från min sida) och Kitsune var rollfigurerna som var i spel. Spelarna lade ingen särskild tid på att lägga upp någon plan
              Spoiler: 
              efter att de hört att det fanns en hemlig gång in i fortet. De sprang in, mötte fångvaktaren, tände eld på knektarnas sovsal och höll för dörren, överlevde med nöd och näppe striden med fångvaktaren (tack Yrla för en magisk läkedryck), sprang ut igen och försvann med Kotte på en släde i skymningen.
              Vi var inte många den här gången
              men hade (som vanligt) kul i alla fall.

Utvärdering efter denna säsongen är att jag är sugen på att köra igen, kanske nästa sommar. Visthusets ägare är fortfarande positiva och välkomnar detta. Spelarna verkade lite vemodiga att det är slut för i år och sugna på att haka på igen nästa säsong. Det var roligt att använda AMFES-figurerna (och att pyssla ihop dem).
              Hur var det en annorlunda upplevelse jämfört med de andra rollspel jag spelat? Det minimalistiska kampanjformatet. Ett spelmöte är max fem timmar och efter det klipps alla lösa trådar av, oavsett om de är avslutade eller inte. Det var en utmaning som bl a tvingade mig att hålla järnkoll på klockan och anpassa motståndet efter tiden, men också lite befriande i att jag aldrig behövde följa upp med äventyrsplanering baserat på vad spelarna hittat på det gångna spelmötet. En liten anspänning var också att det inte gick att veta förrän spelmötet började exakt vilka som var med spelade – varken spelare eller rollfigurer.
              Kan jag rekommendera den här typen av arrangemang för andra? Ja, definitivt! Åtminstone om det går att lösa de yttre ramarna i form av spelplats, spelschema, annonsering och eventuellt överenskommelse gällande immaterialrätt. I mitt fall gick det enkelt för att jag är bekant med caféets ägare, som också är/har varit rollspelare,* som lånade ut annonsplats på anslagstavla, hemsida och fejsbok. Krille på Helmgast var också positiv och hjälpsam.
              Sen krävs det också att spelledaren är beredd att handskas med alla typer av spelare, utan att veta i förväg vilka typer som kommer. Det skadar inte att, innan man sjösätter projektet, ha ett underlag av intresserade spelare som bor inom resavstånd och "kanske" kommer.
              Vad vill jag göra annorlunda i fortsättningen? Fler spelmöten. Se om det går att köra fler än en veckodag, vilket kan innebära att engagera fler spelledare. Eventuellt se om det går att jobba mer med publiktillgänglighet, som TV-skärm som visar spelbordet eller liknande. Berätta i schemat vad det är för typ av äventyr som kommer spelas vilken gång.
              Stort tack till alla spelare som kom och vågade pröva på eller ses igen, Adrian och David på Café Visthuset i Töreboda, Krille m fl på Helmgast!

*Den ena ägaren. Den andra har inte vågat prova rollspel för att han är rädd för att fastna.

"När jag går här och hör er spela så tänker jag: Vad kul det skulle vara att vara med och spela, jag kanske kan vara med nästa vecka. Men sen tänker jag: Nej, jag vill hem till familjen i stället."
              "Så det du egentligen vill är att spela rollspel med familjen."
              "Ja just det! Precis så är det. Kan du ordna det?"

Kommentera

Arbetar …
              X