Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[WIP] Pakt

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Quadrante, 13 January 2019, 20.54
25 responses
358 visningar
1 gillar
da_bohz
av da_bohz

Skapad av wilper, 16 January 2019, 17.33
20 responses
460 visningar
10 gillar
zonk
av zonk

Skapad av krank, 14 January 2019, 11.52
4 responses
120 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux

Skapad av Kotaka, 01 January 2019, 22.29
2 responses
138 visningar
1 gillar
Opoopo
av Opoopo

Skapad av Svarte Faraonen, Igår, 17.30
0 responses
32 visningar
0 gillar
Svarte Faraonen  
Skapad av Leon, 11 January 2019, 14.33
96 responses
2.851 visningar
2 gillar
afUttermark  
Skapad av Galdermester, 16 January 2019, 16.51
3 responses
136 visningar
0 gillar
AnVili
av AnVili

Skapad av Khan, 10 January 2018, 10.51
186 responses
7.497 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av Kotaka, 16 January 2019, 23.46
0 responses
103 visningar
2 gillar
Kotaka
av Kotaka

Skapad av Drelis, 16 January 2019, 23.19
0 responses
107 visningar
1 gillar
Drelis
av Drelis

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• [WIP] Pakt

Hej!

Har filat på ett kortspel de senaste två åren som blev med grafik i dagarna.

Du spelar en sektledare som kämpar fôr att bygga upp ditt ockulta och kriminella nätverk. Till din hjälp kan du ingå avtal med Hin Håle, där du får fördelarna först och inte måste betala förrän senare... Faustian bargains.

Ville mest visa upp det här för att se om någon tycker det låter intressant eller om jag levt i en illusion senaste två åren!

Kortspel är generellt inte min likör, men det här gör mig lite nyfiken. Ta det som ett lovande omdöme.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av LordTengel Visa inlägg
      Kortspel är generellt inte min likör, men det här gör mig lite nyfiken. Ta det som ett lovande omdöme.

What he said!

Kommentera

Själv är jag rätt ointresserad av fluffet i mina bräd/kortspel. Detta gör att då det som först lyfts fram är settingen och den grafiska designen gör att jag gissar att det inte är speciellt intressant för mig. Men jag vet ju att jag verkligen inte är i majoritet med den inställningen så ta det inte som kritik. Och tja, det ser ju snyggt ut.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg
          Själv är jag rätt ointresserad av fluffet i mina bräd/kortspel. Detta gör att då det som först lyfts fram är settingen och den grafiska designen gör att jag gissar att det inte är speciellt intressant för mig. Men jag vet ju att jag verkligen inte är i majoritet med den inställningen så ta det inte som kritik. Och tja, det ser ju snyggt ut.
          Tycker tvärtom det är intressant, för spelet i sig är ett relativt enkelt och tillgängligt sådan. En idé tidigt var att ha ett väldigt seriöst och mörkt tema men ett tillgängligt spel.

Kommentera

BDG har skrivit exakt vad jag tänker. Men jag tänker också att det vore roligt att veta mer om mekaniken.

Kommentera

Spelet kretsar kring temat av en Faustian bargain. En pakt med djävulen. Den fungerar ju som ett SMS-lån ungefär, där du får pengarna först och måste betala ockrarränta efteråt. Eller i fallet med djävulen, bli av med din själ.

Du spelar en sektledare som vill bygga det största underjordiska nätverket av ockultister och kriminella. Du gör detta genom att (en gång varje runda) spela ett karaktärskort från din hand. I början av din runda (alltså innan du spelar någon karaktär) vinner du spelet rakt av om du har fler karaktärer än någon annan spelare. Karaktärerna är alltså vinstpoäng i praktiken men måste överleva ett helt varv runt bordet innan du vinner, utan att någon vare sig sabbar för dig eller själv får ut fler karaktärer.

Utöver detta finns gåvor du kan få från djävulen. Gifts. Dessa kort är på din hand. De innebär saker som att döda en karaktär, knycka en karaktär från en annan spelare, dra fler kort, etc. Men när du spelar ut såna kort tvingas du - nästa gång det blir din tur - att ta en Pact, som är spelets tredja och sista korttyp. Du måste ta en Pact som täcker antalet Gifts du spelat (valörer på Pacts går mellan 2 och 6), och du får inte ta en Pact som har lägre valör än en du redan tagit.

Vardera Pact ger dig ett "lose condition" när du väl fyllt den med kort. Som sagt, mellan 2 och 6 kort. Exempel är "If you use your main hand, you lose the game", och "If you say the word 'card,' you lose the game." Den som är värd 6 säger helt sonika "You lose the game".

That's it, mer eller mindre, och antagligen mer komplicerat beskrivet än reglerna behöver vara i slutänden. :P

Stor del av spelet går ut på att få andra att glömma sina pakter, att "outa" dem, vilket gör spelet till ett rätt socialt spel. Lura dem till att säga saker de inte får säga, vränga bokstavstolkningen på pakter till sin fördel, etc.
              Last edited by entomophobiac; 09 January 2019, 18.04.

Kommentera

Arbetar …
              X