Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Speltimmen v32 2018

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av God45, Idag, 18.32
0 responses
5 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Spider Jerusalem, Idag, 15.02
4 responses
91 visningar
5 gillar
0.113
av 0.113
 
Skapad av zonk, 03 August 2018, 10.37
9 responses
217 visningar
3 gillar
chrull
av chrull
 
Skapad av RasmusL, Idag, 00.51
53 responses
1.118 visningar
0 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Platon, Idag, 14.26
2 responses
62 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av FireVisor, Idag, 15.15
1 response
27 visningar
1 gillar
God45
av God45
 
Skapad av anth, Idag, 07.36
3 responses
136 visningar
3 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Xanxerxes, 26 May 2018, 14.28
4 responses
303 visningar
10 gillar
Xanxerxes  
Skapad av Spitfire, Igår, 13.18
3 responses
125 visningar
8 gillar
Robert Jonsson  
Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
144 responses
5.583 visningar
14 gillar
Khan
av Khan
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • #16
    Ursprungligen skrivet av Jarl Visa inlägg
    Jag tror inget spel någonsin har tvingat någon till inverterad mouselook dock :)
    Kanske inte, men på konsoll finns det ett gäng som tvingar en till motsvarande med handkontrollen. Jag minns att det första jag stötte på nog var Otogi till original X-boxen.

    Ursprungligen skrivet av Jarl Visa inlägg
    a) mer logiskt
    Jag kan gå med på din b och c... Men jag menar nog att det går att hävda lika mycket "logik" för båda. För mig är det helt klart mer logiskt att om jag drar musen från mig så betyder det att siktet flyttas uppåt - som om musmattan var uppsatt bredvid skärmen eller skärmen låg ner bredvid musen. Det är såklart också logiskt att tänka sig att man "drar i karaktärens huvud" sådär som det blir när man kör inverterat, men det är inte MER logiskt.

    Kommentera


    • #17
      Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
      men det är inte MER logiskt.
      Jo, mer logiskt på ett det-är-internet-och-alla-har-rätt-sätt :D

      Kommentera


      • #18
        Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

        Kanske inte, men på konsoll finns det ett gäng som tvingar en till motsvarande med handkontrollen. Jag minns att det första jag stötte på nog var Otogi till original X-boxen.



        Jag kan gå med på din b och c... Men jag menar nog att det går att hävda lika mycket "logik" för båda. För mig är det helt klart mer logiskt att om jag drar musen från mig så betyder det att siktet flyttas uppåt - som om musmattan var uppsatt bredvid skärmen eller skärmen låg ner bredvid musen. Det är såklart också logiskt att tänka sig att man "drar i karaktärens huvud" sådär som det blir när man kör inverterat, men det är inte MER logiskt.
        När jag tänker efter är inverted y, men inte x, rätt konstigt. Bortser man från praxis från flygsimulator så borde väl både x och y inverteras om man drar i karaktärens huvud?

        Jag kör inverted, och har aldrig spelat mycket flygsimulatorer.

        Kommentera


        • #19
          Dead Cells: jobbar med andra bossen, lite svettigt! Fram tills nu har fällor varit ett enkelt sätt att besegra fiender, men här måste något annat till. Dags att börja jobba upp någon fet melee-kombination.

          Kommentera


          • #20
            Ursprungligen skrivet av Tant Ragnar Visa inlägg
            När jag tänker efter är inverted y, men inte x, rätt konstigt. Bortser man från praxis från flygsimulator så borde väl både x och y inverteras om man drar i karaktärens huvud?
            Ja, och så är det också i ett gäng framför allt japanska spel. Otogi var så, och om jag minns rätt var t.ex. Final Fantasy XII också så i original.

            Kommentera


            • #21
              Är det värt att försöka sätta sig in i Hollow Knight förresten? Kontrollerna är fruktansvärda och inget känns tajt öht; det är en frustration att ens hoppa på enkla plattformar.

              Kommentera


              • #22
                Ursprungligen skrivet av Jarl Visa inlägg
                Är det värt att försöka sätta sig in i Hollow Knight förresten? Kontrollerna är fruktansvärda och inget känns tajt öht; det är en frustration att ens hoppa på enkla plattformar.
                Jag tyckte väldigt mycket om Hollow Knight, ett av de absolut bästa spelen i genren enligt min åsikt.

                Jag hade dock inte något som helst problem med kontrollerna, utan tyckte tvärt om att de var väldigt responsiva och precisa. Det är några tuffa plattformssegment längs vägen, så du kommer nog att ha väldigt svårt att ta dig igenom dem om du inte kommer överens med kontrollerna.

                Kommentera


                • #23
                  Men jag noterar att du gillade kontrollerna i Inside, så du kanske bör tolka mina åsikter som motsatta dina :)

                  Kommentera


                  • #24
                    Hmm, måste vara något fel då tänker jag. I Dead Cells är det inga problem, men HK är som sirap. Rår undersöka saken.

                    Kommentera


                    • #25
                      Vilken plattform spelar du på?

                      Edit! Sen är det givetvis så att alla inte gillar alla olika typer av kontroller/känsla i spel. Jag menar, det finns ju till och med dem som inte gillar kontrollerna i super mario och metroid prime ;).
                      Last edited by Tant Ragnar; 10 August 2018, 16.24.

                      Kommentera


                      • #26
                        PC, så det borde inte vara några prestandaproblem. That said, både DC och HK känns betydligt mer oslipade rent tekniskt än Ori and The blind forest, vilket jag tycker är "gold standard".

                        DC har en hel del assistans i styrningen (som funkar för en gångs skull!), vilket kan förklara att det känns bättre.

                        Kommentera


                        • #27
                          Ursprungligen skrivet av Tant Ragnar Visa inlägg
                          Edit! Sen är det givetvis så att alla inte gillar alla olika typer av kontroller/känsla i spel. Jag menar, det finns ju till och med dem som inte gillar kontrollerna i super mario och metroid prime ;).
                          Jag kommer nog aldrig till fullo förstå fördelarna med att den lilla jävla rörmokaren inte börjar springa när man börjar trycka på knappen och inte slutar springa när man slutar trycka på knappen.

                          Jag menar, finns det ens någon anledning att hitta på några nya kontroller för plattformsspel efter Megaman X? Jag menar, det lär ju inte vara fysiskt möjligt att slå dem.

                          Kommentera


                          • #28
                            Har inte lirat Ori, men är sjukt sugen på det när/om jag skaffar Xbox (har inte dator som mäktar med fetare spel än typ minesweeper). Jag gissar att det är lite större utvecklare och mer $$$ bakom Ori jämfört med DC och HK -så det är inte förvånande att de båda känns mindre polerade (exempelvis kontrollerna).

                            Själv var jag förvånad över hur polerat jag upplevde HK - superstor värld, kompetent och diskret lore, fantastisk art, och (enligt mig då) fantastiska kontroller. Dessutom en av de bästa portarna till switch som jag spelat. Jag upplevde frameraten som lång mer stabil än exempelvis DC.

                            Kommentera


                            • #29
                              Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

                              Jag kommer nog aldrig till fullo förstå fördelarna med att den lilla jävla rörmokaren inte börjar springa när man börjar trycka på knappen och inte slutar springa när man slutar trycka på knappen.

                              Jag menar, finns det ens någon anledning att hitta på några nya kontroller för plattformsspel efter Megaman X? Jag menar, det lär ju inte vara fysiskt möjligt att slå dem.
                              Jag säger inte att du har fel, och jag säger inte att recensioner (eller ens snitt över många recensioner) är något sorts facit.....

                              ...men på gamerankings hittar jag fler än 20 mariotitlar med högre betyg än mega man x.

                              Själv gillar jag momentet och trögheten i mariospelen.

                              Det sagt så gillar jag mega man också, och är bra sugen på att köpa den icke-defekta delen av x legacy samlingen. Har bara tidigare spelat ettan i serien i lite olika format, men aldrig testat X2-X4.

                              Kommentera


                              • #30
                                Jag har spelat 88 minuter av Unavowed.

                                Det här är Wadjet Eye Games senaste peka-klicka-äventyrsspel. Som vanligt är det SVGA-grafik och schysst retrokänsla som gäller - de har ju tidigare bland annat gett ut Blackwell-spelen (som utspelar sig i samma universum som Unavowed), Technobabylon och Primordia. Det här är lite av deras grej.

                                Och jag tänker inte klaga. Jag älskar peka-klickaspel, och det här är väldigt välgjort. Det har alla bells and whistles man skulle kunna tänka sig, som till exempel en hotspot-visarknapp (funnits sedan Simon the Sorcerer 2, men alltför många spel i genren saknar en), möjligheten att dubbelklicka för att gå till scenutgångar snabbt, möjlighet att hoppa förbi repliker i samtal, etc. Mekaniskt är det alltså riktigt bra.

                                Grafiskt är det också väldigt trevligt. Eftersom det är SVGA-grafik och inte VGA så påminner det nog mer om till exempel I Have No Mouth and I Must Scream än om Lucasarts' klassiker eller Beneath a Steel Sky. Men det är ju OK, det också. Bakgrunderna är snygga (digitala, antar jag) målningar med snygg blending och animationer, karaktärerna har en skarpare look som får karaktärerna att kontrastera mot bakgrunden på ett snyggt och passande sätt. Färgdjupet är såklart långt över SVGA, så genomskinlighet och annat finns med, vilket skapar en schysst blandning av ny och gammal grafisk känsla. Det enda som inte funkar alls för mig är de enstaka gånger där det plötsligt finns saker som inte passar den upplösning spelet låtsas använda - t.ex. eldbollar som uppenbart har högre upplösning.

                                Röstskådespeleriet varierar mellan "helt ok" och "bra". Det stör inte, om man säger så, men det är kanske inget som kommer att vinna spelet några priser heller.

                                Storymässigt är spelet engagerande och intressant. Jag har definitivt fått mersmak. Däremot har jag förstått att spelet egentligen ger mer om man spelat Blackwell-spelen först, så jag funderar på om jag inte borde göra det... Men upplägget är extremt rollspeligt: man är en person (man eller kvinna, det väljer man själv) som tagits över av en demon som gjort en massa dumma saker med ens kropp innan den tvingades ut. I samband med exorcismen så möter man och går med i The Unavowed, en organisation som undersöker och neutraliserar ockulta hot i New York.

                                Man gör en hel del rätt intressanta val - det är oklart hur mycket konsekvenser valen får (jag hoppas på: inga) men i valögonblicket så känns det väldigt kul att bestämma.

                                Jag ser fram emot att spela mer av det här.

                                BETYG: 95

                                Kommentera

                                Arbetar …
                                X