Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Speltimmen v32 2018

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Minion X, Idag, 00.50
1 response
19 visningar
0 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av Vicotnik, Igår, 22.04
3 responses
73 visningar
4 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Möller, Igår, 15.36
3 responses
64 visningar
0 gillar
Paal
av Paal
 
Skapad av Rickard, 02 August 2018, 18.13
19 responses
823 visningar
9 gillar
Rickard
av Rickard
 
Skapad av lofty, Igår, 08.32
6 responses
150 visningar
0 gillar
Bolongo
av Bolongo
 
Skapad av krank, 06 December 2018, 05.55
5 responses
161 visningar
0 gillar
luddwig
av luddwig
 
Skapad av AnVili, 04 December 2018, 22.24
5 responses
194 visningar
0 gillar
Rhodryn
av Rhodryn
 
Skapad av krank, 08 December 2018, 22.57
5 responses
40 visningar
0 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av wilper, 02 February 2018, 07.18
66 responses
2.905 visningar
13 gillar
wilper
av wilper
 
Skapad av Lobster, Igår, 08.50
1 response
81 visningar
0 gillar
PAX
av PAX
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Speltimmen v32 2018

    Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

    ​Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

    1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
    2. Helst spela minst 60 minuter.
    3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

    Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

    Ni gör såklart vad ni känner för =)

    Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

    75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
    80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
    85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
    90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
    95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

  • #2
    Spelar Dead Cells, precis som en hel del andra kan jag misstänka. Ett rogue-lite metroidvania med tajta strider och snygga animationer. Skoj!

    Kommentera


    • #3
      Jag har också lirat dead cells. Känslan i striderna är nästintill perfekt, påminner en hel del om Diablo II ur den aspekten. Riktigt kul att det blir en helt ny "build" varje omgång/liv man kör då utrustningen är slumpmässig. Har, trots det, ännu inte fått en vapensetup som känns dålig (men en och annan som känns extra bra).

      Betyg: 95.

      Kommentera


      • #4
        Om man är ett stort fan av metroidvanias, men inte av roguelites, hur mycket finns det att hämta i spelet då? Är det hemskt svårt? Går det att klara för en normal människa? Måste man spela om helt från början varje gång man dör?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
          Om man är ett stort fan av metroidvanias, men inte av roguelites, hur mycket finns det att hämta i spelet då? Är det hemskt svårt? Går det att klara för en normal människa? Måste man spela om helt från början varje gång man dör?
          Jag är själv ett stort metroidvania-fan, men inte superförtjust i roguelites. Jag tycker inte att dead cells är ett metroidvania (mer än ytliga likheter). Vad jag gillar är, som sagt, att striderna känns så bra att det inte spelar så stor roll att man måste börja om när man dör, vilket man gör massor. Du har några prylar som du kan uppgradera som är persistenta mellan liven, i övrigt spelar du om från första banan.

          Jag vet inte om jag kommer att "klara" (typ, besegra slutbossen) spelet, men jag vet att jag kommer att ha kul i många timmar innan jag tröttnar på att försöka mer.

          Kommentera


          • #6
            Om du vill lira metroidvania finns det mycket annat att välja på just nu, hollow knight, steamworld dig 2, iconoclast (inte riiiktigt ett metroidvania, men mer så än dead cells), axiom verge.... och så vidare.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Tant Ragnar Visa inlägg
              Om du vill lira metroidvania finns det mycket annat att välja på just nu, hollow knight, steamworld dig 2, iconoclast (inte riiiktigt ett metroidvania, men mer så än dead cells), axiom verge.... och så vidare.
              Å ena sidan är Axiom Verge det enda av de där som lockar mig. Å andra sidan har jag inte klarat det än.

              När jag tänker efter har jag inte klarat Super Metroid heller, så det är inte som att jag saknar metroidvanias att spela =)

              Kommentera


              • #8
                SteamWorld Dig 2 är trevligt och betydligt lättare än många liknande spel så det kanske skulle passa bättre. Det är inte rogue-lite alls, utan ett "vanligt" spel. Det är inte så hemskt stort heller, så det går att ta sig igenom i rimlig tid.

                Kommentera


                • #9
                  Det känns som att det kommer en massa bra spel inom genren just nu, och i synnerhet om man (som mig) missat mycket av nuvarande generation men har en switch.

                  Hollow Knight, yokus island express och Iconoclast kom ju nyligen, och så småningom kommer bloodstained, dust: an elysian tail, metroid prime 4... Och säkert några fler som jag har glömt :)

                  Hoppas att gucameele 2 kommer till switch också.

                  Kommentera


                  • #10
                    Och, om man får drömma, kanske någon smak av metroid prime hd remake? Mmmmm

                    Kommentera


                    • #11
                      Ursprungligen skrivet av Tant Ragnar Visa inlägg
                      Och, om man får drömma, kanske någon smak av metroid prime hd remake? Mmmmm

                      Kanske med inte-helt-fruktansvärda kontroller också, isåfall? Jag är synnerligen oimponerad av både Gamecubeversionen och Wii-remaken på den fronten, får jag väl säga.

                      Fast jag föredrar 2d-metroid alla dagar i veckan... 3d-metroidvanias är inte riktigt min grej.


                      Mitt problem med flera av dem är att jag inte alls lockas av den grafiska stilen. Det gäller både Steamworld Dig och Hollow Knight, till exempel. Jag blir inte ett dugg sugen på att utforska de världarna.

                      Jag drömmer nog vidare om en Axiom Verge 2, jag... Eller något annat mer scifi:igt.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg


                        Kanske med inte-helt-fruktansvärda kontroller också, isåfall? Jag är synnerligen oimponerad av både Gamecubeversionen och Wii-remaken på den fronten, får jag väl säga.

                        Fast jag föredrar 2d-metroid alla dagar i veckan... 3d-metroidvanias är inte riktigt min grej.


                        Mitt problem med flera av dem är att jag inte alls lockas av den grafiska stilen. Det gäller både Steamworld Dig och Hollow Knight, till exempel. Jag blir inte ett dugg sugen på att utforska de världarna.

                        Jag drömmer nog vidare om en Axiom Verge 2, jag... Eller något annat mer scifi:igt.
                        Jag älskade kontrollerna i prime 1 och 2 (har aldrig spelat trean). Visst, det kändes först lite udda med en-joystic FPS, men i och med att alla banor var designade för kontrollerna så tyckte jag att det fungerade riktigt bra. Jag hoppas verkligen att de behåller den typen av kontroller till prime 4.

                        Kommentera


                        • #13
                          Metroid Prime 1 och 2 var fantastiska spel, väl värda att nämnas i samma andetag som Super Metroid. Kontrollerna är lite sega om man är van vid standard konsoll-fpskontroller, men de är å andra sidan enkla och utmaningar är anpassade efter dem. MP4 vore riktigt najs, men jag önskar att man hade sluppit Nintendos hårdvara; tänk hur fina spel de hade kunnat göra med lite hårdvaruresurser...

                          Kommentera


                          • #14
                            Ursprungligen skrivet av Jarl Visa inlägg
                            Kontrollerna är lite sega om man är van vid standard konsoll-fpskontroller, men de är å andra sidan enkla och utmaningar är anpassade efter dem.
                            Jag tillhör definitivt den grupp för vilka "udda kontroller" kan vara ett närmast oöverstigligt hinder för att ta mig in i ett spel. Oavsett hur enkla de udda kontrollerna är och oavsett hur välanpassade utmaningarna är. Jag ogillar att behöva tänka på vilka knappar jag trycker på, framför allt när kontrollerna ändå ligger delvis nära kontroller jag redan är van vid. Spel som t.ex. tvingar mig att ha inverterad mouselook går t.ex. nästan alltid bort. Men överlag ogillar jag känslan av att behöva kämpa mot kontroller.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
                              Jag tillhör definitivt den grupp för vilka "udda kontroller" kan vara ett närmast oöverstigligt hinder för att ta mig in i ett spel. Oavsett hur enkla de udda kontrollerna är och oavsett hur välanpassade utmaningarna är. Jag ogillar att behöva tänka på vilka knappar jag trycker på, framför allt när kontrollerna ändå ligger delvis nära kontroller jag redan är van vid. Spel som t.ex. tvingar mig att ha inverterad mouselook går t.ex. nästan alltid bort. Men överlag ogillar jag känslan av att behöva kämpa mot kontroller.
                              Ja, Prime-spelen började utvecklas i en tid då standarden för fps-styrning med handkontroll inte riktigt var fullt etablerad, och Gamecube hade inte heller en handkontroll anpassad för dual stick. Det är lite synd att Nintendo hela tiden måste göra sin egen grej, för det är inte alltid det fungerar.

                              Jag tror inget spel någonsin har tvingat någon till inverterad mouselook dock :) Själv håller jag på att försöka lära om mig, då jag tvärtom alltid använt inverterad (då det är a) mer logiskt, b) vana från flygsim c) standard på det första mouselook-by-default-spelet). Väldigt frustrerande att gå emot över 20 års instinkter :)

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X