Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Speltimmen v16 2018

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Bifur, 13 November 2018, 18.04
7 responses
226 visningar
4 gillar
PAX
av PAX
 
Skapad av Inkognito, Igår, 20.46
1 response
68 visningar
0 gillar
RedMoon
av RedMoon
 
Skapad av Dunkel, 13 November 2018, 20.41
14 responses
262 visningar
6 gillar
Dunkel
av Dunkel
 
Skapad av PalMer, 07 November 2018, 16.10
41 responses
1.918 visningar
0 gillar
Gurgeh
av Gurgeh
 
Skapad av Zire, 04 November 2018, 17.14
41 responses
1.044 visningar
0 gillar
CapnZapp  
Skapad av chrull, 09 November 2018, 17.52
19 responses
270 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av McAber, Igår, 10.55
1 response
74 visningar
1 gillar
illuzive  
Skapad av clarence redd, 13 November 2018, 20.42
2 responses
61 visningar
1 gillar
clarence redd  
Skapad av Pendragon, 09 October 2018, 20.39
15 responses
1.271 visningar
6 gillar
avatarex  
Skapad av Khan, 13 November 2018, 15.21
8 responses
142 visningar
3 gillar
Måns
av Måns
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Speltimmen v16 2018

    Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

    ​Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

    1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
    2. Helst spela minst 60 minuter.
    3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

    Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

    Ni gör såklart vad ni känner för =)

    Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

    75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
    80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
    85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
    90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
    95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

  • #2
    Jag vet inte om jag kommer att orka spela något nytt den här veckan - vi får se - men jag har iaf spelat lite över en timme av Front Mission. Ettan alltså, på Nintendo DS-emulator.

    Det här är alltså ett turbaserat strategispel med mechas och en hel del utrustningshantering. Det har funnits i ett antal versioner till SNES och Playstation, men såvitt jag vet är det här den enda version som har stöd för pekpenna - eller mus, som ju jag använder. Och det är lite synd, för medan DS-versionen har bäst input så är det också den version med sämst upplösning på skärmen, vilket leder till att man ser betydligt mindre av slagfältet samtidigt.

    Om jag skulle göra en önskelista med spel jag ville se en remake av så hamnar Front Missionserien högt upp. Det behövs inte så mycket; ett PC-anpassat gränssnitt med mus och så lite högre upplösning.

    Jag har inte kommit så långt i FM1 ännu, bara 2-3 timmars speltid av de 25-35 spelet sägs ha. En sak som förbryllar mig just nu är utrustningsdelen; det är ganska uppenbart att vissa bitar utrustning helt enkelt är bättre än andra. På typ allt. I den mån det finns nackdelar, t.ex. att den bättre utrustningen är tung, så finns det ändå ingen anledning att bry sig pga att den aldrig blir så tung att den påverkar förflyttningen eller så. Jag antar att jag missar något, eller så blir det klurigare framöver.

    Gränssnittet är ganska klumpigt, som det gärna blir med spel som har mycket menyer och delskärmar men inget bra sätt att välja saker. Att ha ett pekpenne-interface är bättre än att styra med handkontroll, men det slår ju inte att ha 2-3 musknappar och ett scrollhjul tillgängligt.

    BETYG: 90+

    Kommentera


    • #3
      OK, det blev 71 minuter av Metal Gear Solid: Ground Zeroes också.

      Jag hyser en stark kärlek till MGS-serien. Jag gillar Kojimas cinematiska och stundtals halvt obegripliga berättarstil. Och jag gillar idén med stealthbaserat gameplay; det är något mycket tillfredsställande i att smyga runt och plocka vakter en efter en. Jag gillar också det här med att det inte bara är tråk-realism, utan att det finns element av både scifi och superkrafter i världen - utan att det blir spandex och mecha-battles. Inte för att jag ogillar spandex och mechabattles, utan för att det är schysst med just kombon military-stealth-shooter och just såna element. Jag skulle helt klart vilja vara spelare i en MGS-kampanj någon gång.

      Det jag inte gillar med det här spelet är... Tja, egentligen att jag inte kan savescumma. För sån är jag; jag gillar att göra saker perfekt och om de inte blir perfekt så vill jag ladda om och försöka igen.

      Dessutom tenderar spel som skapar stark spänning i mig, som låter mycket står på spel och där misslyckanden verkligen betyder något, att jag spänner mig så mycket att jag riskerar huvudvärk. Mina nerver pallar helt enkelt inte när det är alltför spännande. Det är också därför jag fortfarande inte spelat igenom något Silent Hill-spel; jag pallar helt enkelt inte den emotionella påfrestningen.

      Det enda MGS-spel jag faktiskt tagit mig igenom var tvåan. Jag minns inte hur det såg ut med savescumming där, dock, för det var skitmånga år sedan...

      Jag tror inte att jag kommer att återvända till Ground Zeroes på ett tag. Dels för att jag inte kan spara eller ladda när jag vill, men också för att jag har någon weird tvångstanke om att jag vill spela igenom alla tidigare spel först. I ordning. Och det lär jag nog aldrig göra.

      Hur som; Ground Zeroes är ett helt OK spel, även om jag fick en märklig bugg som gjorde att höger styrspak slutade funka mitt mellan två checkpoints så att jag plötsligt var tvungen att byta till att spela med tangentbord och mus... Och jag nådde nyss ett ställe där jag inte får en ordentlig waypoint dit jag ska utan förväntas "räkna ut" var mitt mål är och sånt gillar jag inte.

      BETYG: 85+ / 90-

      Kommentera


      • #4
        Är inte Ground Zeroes bara en kort prolog/smakprov av MGS5?

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen skrivet av Jarl Visa inlägg
          Är inte Ground Zeroes bara en kort prolog/smakprov av MGS5?

          Jo. Men det marknadsförs som ett eget spel, har en egen story, och kan tydligen ta upp till sex timmar att spela igenom om man är komplettist. Good enough for me.

          Kommentera

          Arbetar …
          X