Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Speltimmen v14 2018

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av anth, Idag, 10.22
8 responses
173 visningar
1 gillar
Swedish Chef  
Skapad av jascon, 14 October 2018, 09.32
8 responses
471 visningar
1 gillar
LordTengel  
Skapad av ceruleanfive, 09 October 2018, 22.28
3 responses
200 visningar
5 gillar
Guran89
av Guran89
 
Skapad av anth, Igår, 12.03
5 responses
164 visningar
2 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Swedish Chef, 11 October 2018, 14.38
78 responses
2.417 visningar
2 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Huggsnok, 16 April 2018, 17.27
4 responses
485 visningar
5 gillar
bobbo
av bobbo
 
Skapad av ManU77, Igår, 22.53
2 responses
80 visningar
0 gillar
PalMer
av PalMer
 
Skapad av God45, Igår, 16.18
13 responses
276 visningar
1 gillar
Basilides  
Skapad av Basilides, 09 October 2018, 18.35
6 responses
389 visningar
6 gillar
Basilides  
Skapad av Krille, Igår, 11.40
2 responses
165 visningar
4 gillar
Swedish Chef  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Speltimmen v14 2018

    Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

    ​Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

    1. Nytt spel varje vecka. UNDANTAG: Pga orsaker kommer denna regel att tillfälligt att degraderas till att vara en "svag målsättning".
    2. Helst spela minst 60 minuter.
    3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

    Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

    Ni gör såklart vad ni känner för =)

    Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

    75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
    80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
    85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
    90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
    95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

  • #2
    Jag har spelat 87 minuter av Prey. Det nya alltså, som har samma namn som det gamla spelet, men som inte har något alls med det gamla spelet att göra. Det gamla spelet var en rätt frän first person shooter där man spelade en av usa's ursprungsbefolkning som skulle rädda sin stam undan slemma utomjordingar. Det här är mer någon sorts system shock-grej.

    Alltså. Man spelar Morgan, som får ett nytt jobb. Och så går allt snett och allt blir konstigt. Jag tänker inte skriva mer än så för det känns som grejer man vill uppleva själv om man nu lyckats undvika spoilers.

    Men ja, det här är ett spel som lite delvis är något slags FPS, men med inslag av smyga, och klättra, och rollspelsförbättring, och inventoryhantering, och grejer. Och så är det scifi-skräck. Jag vet inte om jag förklarar det här speciellt bra, men poängen är iaf att det påminner lite om gamla System Shock och att det är rätt så fränt. Jag hade egentligen bara tänkt spela en timme, men ungefär en timme in i mitt spelande så öppnades världen upp lite och jag fick en karta som man kunde utforska. Och ni vet vad jag tycker om kartor och utforskning.

    Turligt nog stötte jag ganska snart på en fiende som bara ka-splattade mig utan pardon. Så jag tänkte att "äh, ett tillfälle att sluta så gott som något".

    Men det är ganska sannolikt att jag återkommer till det här spelet... nån gång. Trots att det är skräck. Jag har inte nerver nog att spela skräckspel i vanliga fall.

    BETYG: 90

    Kommentera


    • #3
      Jag spelade lite Deponia: Doomsday (PC) förra veckan, d v s vecka 14.

      Det här alltså fjärde spelet i trilogin, och tar vid innan sista spelet slutade. På grund av diverse anledningar är ärkenöten Rufus igång igen, fast med tidsmaskin. Hans förmåga att orsaka allvarliga skador och kaos har alltså förstärkts. Vilket är illa.

      Spelmässigt är det ett klassiskt point-and-click, med kraftig inspiration av de klassiska Monkey Island-spelen - pussel som kan vara ganska långsökta. Tyvärr så är de också av pärlbandssorten snarare än spindelväv som knyts ihop - man måste lösa ett specifikt pussel för att komma vidare till nästa del/pussel där man får ett nytt pussel - fastnar du är du rökt.

      Rufus är också tillbaka till sitt ursprungliga jag, vilket är tämligen osympatisk tölp. På plussidan så är flera av huvudpersonerna medvetna om det. På minussidan, tja, han är ganska dryg.

      Spela om du måste få adventure game-fix av old school Lucasarts-sorten, men annars finns bättre, som det mesta från Wadjet Eye games.


      Spelade också en del Diablo III - Reaper of Souls (Ps3). Har inte spelat det tidigare.

      Bra hack and slash, vissa lyftningar i GUI och helt okej med handkontroll. Spelade coop över internet, fungerade rätt ok när man väl fick igång det.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
        Turligt nog stötte jag ganska snart på en fiende som bara ka-splattade mig utan pardon. Så jag tänkte att "äh, ett tillfälle att sluta så gott som något".

        Men det är ganska sannolikt att jag återkommer till det här spelet... nån gång. Trots att det är skräck. Jag har inte nerver nog att spela skräckspel i vanliga fall.

        BETYG: 90
        Tips: satsa på hagelbrakare + förmågan som saktar ned tiden. Då kommer man runt de hårdare fienderna ganska enkelt, speciellt om man inte har teen-Twitch-reaktionsförmåga.

        Superbraspel för övrigt (jag älskar System Shock iofs).

        Kommentera

        Arbetar …
        X