Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Speltimmen v7 2018

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av luddwig, 19 April 2018, 20.37
12 responses
385 visningar
0 gillar
Staffan
av Staffan
 
Skapad av Staffan, 10 April 2018, 22.49
1 response
101 visningar
1 gillar
Staffan
av Staffan
 
Skapad av God45, 19 April 2018, 15.30
7 responses
320 visningar
8 gillar
Lightshy  
Skapad av Henke, Idag, 10.11
11 responses
195 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av Evokee, 09 April 2018, 15.15
16 responses
739 visningar
0 gillar
anth
av anth
 
Skapad av Max Raven, Idag, 13.01
1 response
77 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo
 
Skapad av Ymir, 26 March 2018, 21.24
33 responses
1.488 visningar
17 gillar
Max Raven  
Skapad av krank, 16 April 2018, 18.08
3 responses
151 visningar
0 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av God45, 19 December 2017, 06.40
223 responses
9.692 visningar
17 gillar
God45
av God45
 
Skapad av LordMarlowe, 22 January 2018, 22.20
3 responses
148 visningar
0 gillar
Kroken
av Kroken
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Speltimmen v7 2018

    Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

    ​Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

    1. Nytt spel varje vecka.
    2. Helst spela minst 60 minuter.
    3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

    Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

    Ni gör såklart vad ni känner för =)

    Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

    75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
    80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
    85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
    90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
    95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

    (Betygsystemet är inte inom spoilertaggar från och med denna vecka. Varför? För att göra det lättare att copy-paste:a trådstarten varje vecka, såklart. Duh.)

  • #2
    Jag har spelat klart


    Kommer ni ihåg de gamla arkadspelen? Kombinera det med lite Ps1-val på estetiken och gör en third person cover-shooter av det. Lägg sedan på jetpacks så att man kan flyga runt banan, och ett adrenalinsystem så att man kan sakta ner tiden. Resultatet blir som Vanquish.

    I en nära framtid så har Rysslands regering störtats av en kupp, och den nya diktatorn inleder raskt ett anfall på USA genom att mikrovåga San Francisco med en rymdkolonis laser. Sam skickas med den vanliga armen i en DARPA-prototyp-rustning för att återerövra kolonin från horder av ryska robotar av alla möjliga storlekar och former.



    Det är ganska roligt, och trevligt att flyga fram och tillbaka i högoktanig action.

    Det finns ett par brister - det här är en PC-port av ett PS3/XBOX360-spel, och vissa buggar finns - på Normal dyker ibland instakill-attacker upp som bara ska finnas på Hard som är rätt trista och sabbar flödet, jag lyckades gå genom golvet, ett område laddades inte eftersom jag var framför resten av trupperna - utöver instadeath-attackerna (som tyvärr blir fler senare i spelet) så är det mindre grejer.

    Mätaren kändes också extremt kort, och tyvärr använder adrenalinkicken och jetpacken samma mätare, vilket motverkar spelets höga flöde. Jag har hört att det är värre på PC eftersom skada och mätarens användning är bunden till FPS - inte lysande, även om en patch påstås ha fixat det. Det finns alltså en chans att det här är mycket bättre på PS3 och XBOX360, där den högoktaniga actionen blir i längre stötar och inte får plötslig soppatorsk så att man får vänta i en mindre evighet på att få tillbaka sitt bränsle.

    Gillar man höghastighetsaction är det här riktigt bra. Storyn är ganska dum, men det är snyggt och kul.
    Last edited by Max Raven; 13 February 2018, 10.32.

    Kommentera


    • #3
      Jag har spelat ihop 60 minuter av Giga Wrecker.

      Det har ett gäng saker jag borde tycka om:
      - En lagom skruvad anime-story
      - Metroidvania-utforskningsgrejs
      - Lite pussel-platformer-mekanik

      Tyvärr så är det här istället för mig ett spel som får mig att känna att jag nog egentligen inte borde göra några egna datorspel, för det finns en risk att något sådant här skulle bli resultatet. Och det är nästan helt och hållet estetikens fel.

      Det stora problemet är att bakgrunderna ser ut att vara målade i såndär concept art-stil, med breda penseldrag - och huvudpersonen och en del annat ser ut att vara ritat i betydligt större detalj. Miljön och karaktärer matchar inte stilmässigt, helt enkelt. Det går dessutom inte att ta en karaktär som är ritad för att uppta hela skärmen och sen bara skala ner den till liten platformer-hjältestorlek. Det blir för plottrigt, och har man inte riktigt bra antialiasing så får man dessutom fula kanter. Vilket bara understryker hur lite karaktären passar in i miljön.

      Kontrollerna är väl helt OK, men delar av fysikmotorn gör mig frustrerad - saker ramlar genom golv eller studsar konstigt. Sånt är mycket svårt att ha överseende med i ett pusselplattformsspel som bygger sin mekanik på fysikgrejer...

      Menuset är... Tja, det är ganska dåligt. Och då menar jag inte bara att det känns som ett dåligt översatt manus, utan som att det är ett dåligt manus som sedan blivit dåligt översatt från japanska.

      Nej, det här spelet ville jag gilla, och i allmänhet gillar jag de saker det försöker göra väldigt mycket, men det här föll bara platt för mig.

      BETYG: 80

      Kommentera

      Arbetar …
      X