Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Speltimmen v29 2017

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av zonk, 19 July 2017, 11.07
21 responses
549 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av krank, 17 July 2017, 01.20
6 responses
77 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av Eagi, Igår, 12.47
4 responses
52 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av stoffe, Igår, 19.38
0 responses
14 visningar
0 gillar
stoffe
av stoffe
 
Skapad av Ape of Wrath, 21 May 2017, 21.43
50 responses
922 visningar
4 gillar
Ape of Wrath  
Skapad av MetaLarsson, Igår, 10.30
4 responses
130 visningar
0 gillar
MetaLarsson  
Skapad av Eagi, 06 July 2017, 15.18
10 responses
266 visningar
4 gillar
Eagi
av Eagi
 
Skapad av krank, 17 July 2017, 01.19
6 responses
152 visningar
0 gillar
Krille
av Krille
 
Skapad av Tomatalven, Igår, 12.24
1 response
78 visningar
0 gillar
God45
av God45
 
Skapad av Arfert, Igår, 12.28
0 responses
56 visningar
3 gillar
Arfert
av Arfert
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Speltimmen v29 2017

    Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

    ​Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

    1. Nytt spel varje vecka.
    2. Helst spela minst 60 minuter.
    3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

    Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

    Ni gör såklart vad ni känner för =)

    Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

    Spoiler: 

    75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
    80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
    85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
    90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare. Eller så kan jag rekommendera spelet.
    95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG. Och du borde verkligen spela det också.

  • #2
    Så...

    Jag har spelat Tides of Numenera.

    Betydligt mer än 60 minuter.

    Det är jäkligt bra...

    Wiered sience fantasy, med bra rollspelsinslag och turbaserade strider. Till skillnad från exemplevis Baldurs Gate och hela den falangen av spel (jag hade tröttnat långt innan Planescape kom så det blev aldrig av att spela det, men det har sagts mig att det var annorlunda på den här fronten) så känn Tides... mycket fokuserat på rollspelande med rätt få inslag av strider.

    Känns på många sätt mer som ett avancerat "peka-klicka-spel".

    Lite tråkigt att man inte kan leka runt med utseendet på sin karaktär (man kan inte välja porträtt eller något sådant).

    Men på det stora hela så kvalar nog det här spelet in på platsen "bästa spelet sen Fallout 1".

    Kommentera


    • #3
      Jag har spelat Dreadnought.


      Ungefär så här ser det ut

      Det är... Meh.

      Inte ens snygga gigantiska rymdskepp, miljöer och rymden kan rädda spelet ur de idiotbrister standard-Free To Play-format orsakar.

      Spelar nog några matcher till innan jag tröttnar på meningslös grind. Och då fick jag ändå en boost gratis från hårdvaruköp. Möjligen blir det lite bättre efter Open Beta.

      Pass.

      Mina LoGH-inducerade visioner får vänta.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Max Raven Visa inlägg
        de idiotbrister standard-Free To Play-format orsakar.
        Berätta mer.

        Kommentera


        • #5
          Jag har spelat 64 minuter av Full Throttle: Remastered.

          Det är ju, som en del av er säkert vet, så att Lucasarts äventyrsspel, de som släppts på 90-talet, liksom var genrens höjdpunkt på många sätt. Snygga, intressanta, bra voice acting och så vidare.

          Just nu håller Tim Schafer, som var med och gjorde ett gäng av dem, på och drygar ut kassan lite genom att skapa mer eller mindre bra remastrade versioner av de gamla klassikerna.

          Det som är bra med de här versionerna är att de gör de gamla spelen spelbara. Visserligen kunde man redan tidigare köra dem via ScummVM, men det här är lite mer officiellt. Jag gillar också att man faktiskt kan välja att spela med den gamla snygga VGA-grafiken.

          Däremot... är jag nog inte så förtjust i den grafiska "ansiktslyftning" som gjorts. Och det blev väldigt tydligt i det här spelet.

          - Bakgrunderna är apsnygga. Perfekta uppskalningar av de gamla VGA-versionerna, i princip.
          - Karaktärerna är fula. Eller, mest ser de ut som typ gamla flashanimationer. Jag som jobbat en del med Illustrator tycker att allt ser lite för "illustrator-kurvigt" ut. Inte alls som klassisk tecknad film, mer som när man låter Illustrator konvertera pixlar till kurvor. Typ, Dessutom är karaktärerna alldeles för detaljerade för att riktigt kännas som att de passar in i bakgrunderna, och skalningen funkar inte alls. I de gamla spelen sköttes ju det där automatiskt - nära kameran kunde man ha detaljer, längre bort blev det färre detaljer för att det helt enkelt fanns färre pixlar. Nu är allt lika detaljerat även när det är långt bort från kameran... vilket ytterligare försärker känslan av att det här inte riktigt känns rätt. I tecknad film, som spelets stil försöker efterhärma, används ju detaljrikedom bland annat för att berätta om just djup.
          - Animationerna är generellt helt OK.
          - Allt ser alldeles för rent, blankt och ljust ut. Full Throttle ska vara grisigt och grynigt och lerigt. Tjocka, svullna kablar som hänger.

          Jag läste en recension som rekommenderade att man körde Full Throttle med den gamla grafiken och det nya ljudet. Det är nog min åsikt också. Den nya illustrator-stilen är för tråkig och platt och "ren", gamla lucasarts-spel passar bättre i VGA.

          Bilder som möjligen visar min poäng. Also, minst en rätt ful grafikbugg.

          Men jag kan trots det här gnäller inte komma ifrån att Full Throttle är ett sjukt bra spel som alla borde spela.

          Betyg: 90+
          Last edited by krank; Igår, 20.15.

          Kommentera


          • #6
            Jag har också spelat Space Hulk: Deathwing - i coop.

            Det här är samma gäng som Eye: Divine Cybermancy. På plussidan har de satt estetiken och spelkänsla. Det ser grymt snyggt ut. På minuskontot:
            • Spelmenyerna är lite halvdana och bristfälliga
            • Coop-kampanjen är inte "färdig" - den fungerar men saknar bitar från singleplayer
            • Spelet är uselt optimerat - det här är ingenting jag märker, eftersom jag uppgraderat min dator nyligen (i7-7700k, 1080 11Gbps), men min kompis som ärvde mina gamla grejer (i5-6600k, 970) märker det som mikro-stutters (iofs maxade han ut allt så...). Och det här problemet verkar vara ganska väl utspritt. Det går uppenbarligen att lösa med brute force, men som det är nu så är det få som får spelet "som det är tänkt" - det är möjligen lite samma problem som jag upplevde i Dark Souls 3 (där var det dock mest för att spelet körde på en enda processor)

            Har man maskinen till det så är det riktigt fett. Om ens maskin klarar det.

            Ursprungligen skrivet av Feuflux Visa inlägg
            (RE:Dreadnoughts nackdelar)

            Berätta mer.
            Spela i x antal timmar för att få marginellt bättre saker så du kan vara bättre och sedan möta starkare motståndare (andra spelare) som också uppgraderat sina grejer utan att egentlig skillnad i spel - low-level har färre prylar men spellägena och kartorna är de samma. Och självklart kan man betala pengar för att få en genväg. Plussidan är att det inte verkar som att man kan betala för att vara bättre än andra spelare utan X antal timmar grind.

            Det är vackert, kul en liten stund men banorna är små och kontrollerna bara OK för att man styr långsamma slagskepp (i spelläget där man kör fighters är de visst rätt usla, har jag förstått)

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen skrivet av Max Raven Visa inlägg
              Spela i x antal timmar för att få marginellt bättre saker så du kan vara bättre och sedan möta starkare motståndare (andra spelare) som också uppgraderat sina grejer utan att egentlig skillnad i spel - low-level har färre prylar men spellägena och kartorna är de samma. Och självklart kan man betala pengar för att få en genväg. Plussidan är att det inte verkar som att man kan betala för att vara bättre än andra spelare utan X antal timmar grind.

              Det är vackert, kul en liten stund men banorna är små och kontrollerna bara OK för att man styr långsamma slagskepp (i spelläget där man kör fighters är de visst rätt usla, har jag förstått)
              Okej. Jag spelar ju Lord of the Rings Online (igen nu typ) som Free to play (fast jag har köpt quest packs ett par gånger tidigare för att spela i nya områden), och visst är det "spela X timmar för att få marginellt bättre saker" men hur specifikt är det för free to play? Var det inte så i t.ex. Diablo för en himla massa år sedan också?

              Kommentera

              Arbetar …
              X