Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Speltimmen v8 2017

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av krank, 16 August 2017, 12.38
4 responses
39 visningar
0 gillar
Feuflux
av Feuflux
 
Skapad av micke_p, Igår, 13.55
3 responses
123 visningar
4 gillar
Henke
av Henke
 
Skapad av Honken, Igår, 11.23
2 responses
117 visningar
0 gillar
Honken
av Honken
 
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
48 responses
1.083 visningar
9 gillar
ceruleanfive  
Skapad av krank, 16 August 2017, 12.40
3 responses
115 visningar
0 gillar
krank
av krank
 
Skapad av Pntus, 11 August 2017, 16.03
5 responses
148 visningar
0 gillar
Pntus
av Pntus
 
Skapad av Arfert, 15 August 2017, 15.12
11 responses
519 visningar
4 gillar
Arfert
av Arfert
 
Skapad av Eagi, 06 July 2017, 15.18
14 responses
505 visningar
4 gillar
Eagi
av Eagi
 
Skapad av Honken, 16 August 2017, 19.17
3 responses
218 visningar
1 gillar
Honken
av Honken
 
Skapad av talgboll, Igår, 09.16
0 responses
69 visningar
1 gillar
talgboll  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Speltimmen v8 2017

    Speltimmen! Veckans tråd för diskussioner om spel vi spelat på sistone.

    ​Enkla riktlinjer jag själv tänkte följa:

    1. Nytt spel varje vecka.
    2. Helst spela minst 60 minuter.
    3. Det ska vara ett spel jag köpt på Steam men inte spelat än, eller åtminstone spelat mindre än 60 minuter av.

    Sen skriver jag en liten kommentar om spelet, vad jag tyckte och så. Ibland kanske jag sätter nåt betyg.

    Ni gör såklart vad ni känner för =)

    Jag har utformat ett betygsystem jag tänker använda mig av när jag känner det. Använd det om ni vill:

    Spoiler: 

    75 -- spelet är trasigt, snudd på objektivt ospelbart. Mekaniken är trasig, spelet har fruktansvärda buggar.
    80 -- Jag kunde tvinga mig igenom den första timmen, men stängde av så snart jag uppnådde den. Fungerande, men plågsamt tråkigt/jobbigt spel.
    85 -- "Meh". Det här spelet var väl... öh, okej antar jag. Det var inte plågsamt att spela, men det är inte heller speciellt lockande att återvända till det.
    90 -- Det här spelet fortsätter jag ha installerat, eller skriver upp på min lista över spel jag vill återvända till senare.
    95 -- Jag tänker spela vidare på det här spelet IDAG.

  • #2
    Jag har spelat 63 minuter av The Turing Test.

    Ni vet Portal, va?

    Okej.

    Ja, precis så. Fast på en rymdbas på Europa, och med en dator som inte är lika rolig.

    Det är snyggt, lagom utmanande, och har en plot jag är intresserad av att utforska.

    Portal var ju väldigt trevligt. Med lite rymd och lite (ännu) snyggare miljöer, och med ett tema som antyds av namnet (ursäkten för att ha en massa märkliga pussel är att de som bor på basen tydligen byggt om sin bas till att vara ett "turingtest" som bara en människa ska klara av)...

    Det känns lite som att någon liksom läst av min hjärna och sen byggt ett spel utifrån precis vad jag vill ha.

    BETYG: 95

    Kommentera


    • #3
      Beneath the surface of the world horrors await who brave the zee...


      Jag har spelat Sunless Sea, en "roguelike" (i brist på bättre ord) där man tar rollen som kapten i ett ångskepp på underhaven. Hemmahamnen ligger i viktorianska Fallna London och därifrån färdas man ut över de mörka haven. Sakta minskar ens resurser och fasorna i synbarligen säkra hamnar visar sig...

      Spelet i korthet:
      • Berättarfokus - det finns mycket text här. Det var inte något som sålde mig på spelet, speciellt då det blir extra mycket information i början, men när man kommit ut ur "tutorial" så blir det mer hanterligt och man kan njuta av fasorna i fred.
      • Skeppsutforskning med CYOA-delar: Medan skeppsdelen är det man lär lägga mest tid på så är det i hamnarna (och vissa events) som många av de mest kritiska delarna inträffar - visst man kan bli mördad av ett oheligt levande berg men det kanske var ett större problem att man gjorde ett val som kostade alla ens ransoner och besättningen är en tickande bomb av svälten.
      • Utforskarfokus - ett skepp som inte utforskar nya platser ger inte några nya pengar, och ett skepp som inte besöker hamnar får inte bränsle från admiraliteten. Vissa saker (uppdrag) ger rejält med pengar - med risker som kan tillkomma. En sak som är lite dold är att det inte är helt slumpmässigt var hamnar genereras vid ny karta - och innan man börjat få grepp om det så kan man ödsla en del tid och resurser på att leta efter dem.
      • Sjunkande resurser - och om man gör missar (bränner pengar på utrustning man inte kan använda, hyr folk innan man kan avvara pengar till ransoner, bränsle och reparationer) så kommer man råka illa ut och man kan oftast se det komma.
      • En ganska menlös terror-stat? Alltså, jag har haft kanske 60 som max, efter en rejäl seglats där jag muppade mig med fasor människan inte skulle kännas vid, men det har aldrig kännts som att det varit ohanterligt. Kanske om man gick full-on darkside och började äta människokött och sälja själar? Kan vara en hejdmekanik för mer skrupellösa spelare som inte gillar att tuffa runt på havet lika mycket.
      Jag började spela med hög iron (vapenskada på fiender och militära utmaningar) och därmed blivit lite fast i det eftersom nya karaktärer kan ärva några grejer från den tidigare - och om det är det enda som man får ut något av så ja.

      Omdöme: Jag gillar inte ens Viktoriansk steampunk. Jag gillar Sunless Sea. Offra till Zjöns gudar och överbelasta ångpumparna, vi har fasor att utforska...

      Kommentera

      Arbetar …
      X