Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Jag saknar det gamla, eller börjar bli gammal...

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Minimoni Visa inlägg

Jag vet väldigt lite om det område jag nu kommer tala om så se det jag skriver mer som undrande och undersökande än på något sätt som att jag försöker övertala någon eller liknande. Men jag har läst att det finns en väldigt massa pronomen som många olika individer önskar att andra skall använda om just dem, där ser jag ett personligt problem att jag kommer få svårt att minnas vem som vill bli tilltalad hur och det blir ännu knepigare att tilltala de individer som byter mellan olika önskade pronomen.
    Tror att det är tanken som räknas i många fall. Om du är osäker på pronomen så fråga och så länge du är respektfull och ber om ursäkt om det blir fel så tror jag att de flesta är okej med det. Den största påfrestningen som en av mina nära vänner här har förklarat det är när hon blir felkönad och personen vägrar att rätta sig. Och ja, det är klart att hon har lite kortare tålamod med människor som i upprepade fall kallar henne för honom, men resten av oss brukar hjälpa till och påminna folk.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Tsianphiel Visa inlägg

Tror att det är tanken som räknas i många fall. Om du är osäker på pronomen så fråga och så länge du är respektfull och ber om ursäkt om det blir fel så tror jag att de flesta är okej med det. Den största påfrestningen som en av mina nära vänner här har förklarat det är när hon blir felkönad och personen vägrar att rätta sig. Och ja, det är klart att hon har lite kortare tålamod med människor som i upprepade fall kallar henne för honom, men resten av oss brukar hjälpa till och påminna folk.
      Att vägra rätta sig när någon på ett tydligt sätt visat hur hen vill bli tilltalad är verkligen minst sagt rövigt. Jag håller i övrigt med i allt du sa och tackar för att fått lära mig mer! :-)

Kommentera

Att säga "jag tycker inte att hen existerar i svenska språket" är i princip att säga "du som identifierar dig som en hen existerar inte för mig och jag respekterar inte din rätt att finnas". Det är att ta det till sin spets, ja, men det är ändå så det i vissa fall uppfattas.
        Skulle tro att det i princip i 0% fallen är vad som avses. Tycker ansvaret för missförstånden i dessa fall faller tungt på den som läser in något som inte i över huvud taget sagts.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Evokee Visa inlägg

Skulle tro att det i princip i 0% fallen är vad som avses. Tycker ansvaret för missförstånden i dessa fall faller tungt på den som läser in något som inte i över huvud taget sagts.
          Hur vet du det? Har du frågat de som känner sig utsatta? Är det inte bättre då att inte vara exkluderande och - ja faktiskt i längden - tysta de som inte känner sig välkomna när sådant här diskuteras?

Kommentera

Hur vet du det? Har du frågat de som känner sig utsatta? Är det inte bättre då att inte vara exkluderande och - ja faktiskt i längden - tysta de som inte känner sig välkomna när sådant här diskuteras?
            Varför skulle jag vilka fråga de ”utsatta” om jag vill veta vad dem som inte använder hen menar med det?

vilka ska man tysta menar du?

Kommentera

Varför skulle jag vilka fråga de ”utsatta” om jag vill veta vad dem som inte använder hen menar med det?

vilka ska man tysta menar du?
              Jag skall försöka vara väldigt tydlig i mitt resonemang, eftersom det verkar som det inte framgår vad det är jag försöker säga.
              Du skrev i ett tidigare inlägg att:

Jag tycker hanteringen av det här forumet, väcker frågor som diskuteras i samband med större plattformar såsom Facebook, Youtube och Twitter. De är också privata plattformar med så pass stora att inga riktiga alternativ till dem existerar. En person som blivit tystad från dessa plattformar har de facto blivit tystad från en stor del av det publika rummet och det offentliga samtalet. Lite på samma sätt tycker jag det är här. Blir man tystad här för att man har invändningar mot könspronomet hen så har man ofta ingen annanstans på nätet man kan diskutera hobbyn svenska rollspel.
              Jag kontrade med att diskussionerna på forumet varit exkluderande i sig i och med att de ifrågasatt ord som används av en grupp människor för att förstärka deras identitet. Det har även förekommit citatval, som Grisodlar'ns citat ifrån Silence of the Lambs, som är direkt stötande, och som Grisodlar'n också fick en tillsägelse för. Den typen av citat och ifrågasättanden är exkluderande för många.

Jag läser ditt nästa inlägg:
              som att debatten om deras valda pronomen inte är något som berör dem egentligen, eller att vi här på WRNU inte har några användare som bryr sig om den debatten eller hur det känns att implicit bli kallad "it" som ett alternativ till "they". Min fråga blev då hur du var så säker på att det inte finns någon här som inte känner sig tystad av jargongen och ifrågasättandet.

Jag hoppas resonemanget jag har fört blir tydligare. Men nu har både du och jag ramlat över kanten om vad jag upplever avses med OT, så om du vill prata vidare om just detta och varför jag tycker att även ovanstående är att tysta användare på forumet så kan du kanske skicka ett meddelande.
              Last edited by Tsianphiel; 31 May 2019, 19.55. Anledning: Förtydligade en formulering.

Kommentera

Jag kontrade med att diskussionerna på forumet varit exkluderande i sig i och med att de ifrågasatt ord som används av en grupp människor för att förstärka deras identitet. Det har även förekommit citatval, som Grisodlar'ns citat ifrån Silence of the Lambs, som är direkt stötande, och som Grisodlar'n också fick en tillsägelse för. Den typen av citat och ifrågasättanden är exkluderande för många.
                Just den här biten är jag nyfiken på.
                Jag förstår och håller med om att flera individer har verkat exkluderande under årens lopp på forumet.
                Men deras åsikter har i princip aldrig fått stå oemotsagda.
                Det har alltid funnits en diskussion (som du själv skriver) - och nästan alltid har diskussionen varit hetsig och och lett till tillsägelser och avstängningar på bägge sidor.

Det jag är nyfiken på är att du säger att diskussionerna på forumet har varit exkluderande (vilket jag vet att många varit).
                Men jag får intrycket (rätt eller fel) att du även tycker att diskussioner där bägge sidor diskuterar; både för och emot; är exkluderande.
                Antingen har jag fel - och blir jätteglad om du reder ut missförståndet.
                Eller så har jag rätt - och då blir jag nyfiken hur du resonerar: hur kan en diskussion vara exkluderande om de finns parter i diskussionen som är emot exkludering?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                  Men jag får intrycket (rätt eller fel) att du även tycker att diskussioner där bägge sidor diskuterar; både för och emot; är exkluderande.
                  Antingen har jag fel - och blir jätteglad om du reder ut missförståndet.
                  Eller så har jag rätt - och då blir jag nyfiken hur du resonerar: hur kan en diskussion vara exkluderande om de finns parter i diskussionen som är emot exkludering?
                  När det gäller ett pronomen som "hen" till exempel går diskussionen ofta i linje med "jag tycker inte att hen är ett ord, för vi har enbart två kön, han eller hon. Hen finns inte." vs "Hen är visst ett pronomen, det är praktiskt och bra och gör språket bättre." I de diskussionerna glömmer forumet ofta att bakom ordet hen finns det en grupp människor som använder ordet som en del av sin identitet, och ofta en identitet som de fått kämpa hårt för att bli erkända för.

Nu är inte jag en av de personer som kallar mig för hen, så jag har svårt att säga om stödet för ordet (eller för potentiellt exkluderade personer) är tillräckligt för att en person som inte känner sig binär skall känna sig välkommen (därav frågan till Evokee).

Med andra ord: I vissa fall kan det vara värt att inte ifrågasätta eller dra upp en diskussion som i längden kan upplevas som exkluderande för att de som är utsatta (och just i det här fallet i minoritet) inte skall behöva uppleva diskussionen om och om igen, och framförallt inte om vi hela tiden glömmer att det finns människor som påverkas av just det ifrågasättandet.

Kommentera

MODERERING

Hej, jag vill bara påpeka att den här tråden var tänkt att handla om nostalgi från svunna forumtider. Ordet hen är alltså inte riktigt ämnet för tråden.

Tack så mycket, och ha en trevlig helg!
                    Last edited by Gurgeh; 31 May 2019, 22.27.

Kommentera

Vitulv och Troberg är två andra forumiter jag saknar då de oftast hade vettiga och intressanta saker att säga.
                      Tackar för de orden! Jag har tänkt komma tillbaka efter en längre paus (gift mig, barn, hus, gammalt jobb som nästa knäckte mig, nytt bra jobb osv). Jag spelar inte rollspel längre, men det hindrar inte mig från att läsa, teoretisera och författa spel, och jag skulle mycket väl kunna börja igen. Nu är det mest brädspel, av tidsskäl. Men, jag ska försöka vara lite aktiv, när jag hinner (dvs när jag inte är med frun, när jag inte jobbar, när jag inte renoverarar ett 1020 m2 stort hus, när jag inte tar MC-kort, inte sysslar med andra hobbies osv...).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Troberg Visa inlägg
                        Men, jag ska försöka vara lite aktiv, när jag hinner (dvs när jag inte är med frun, när jag inte jobbar, när jag inte renoverarar ett 1020 m2 stort hus, när jag inte tar MC-kort, inte sysslar med andra hobbies osv...).
                        Välkommen tillbaka i så fall! Ett namn jag minns från förut.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Troberg Visa inlägg

Tackar för de orden! Jag har tänkt komma tillbaka efter en längre paus (gift mig, barn, hus, gammalt jobb som nästa knäckte mig, nytt bra jobb osv). Jag spelar inte rollspel längre, men det hindrar inte mig från att läsa, teoretisera och författa spel, och jag skulle mycket väl kunna börja igen. Nu är det mest brädspel, av tidsskäl. Men, jag ska försöka vara lite aktiv, när jag hinner (dvs när jag inte är med frun, när jag inte jobbar, när jag inte renoverarar ett 1020 m2 stort hus, när jag inte tar MC-kort, inte sysslar med andra hobbies osv...).
                          Om mitt minne inte sviker mig, så tror jag mig komma ihåg från det riktigt gamla forumet att du även höll på med någon form av pulsjetmotorer!? Det är ett av mina absolut första minnen från det uråldriga forumet att jag läste något jag då inte förstod alls och jag tror det var en diskussion om pulsjet och att du var upphovsmannen till tråden. Tror också du berättade att du jobbat och bott i Jordanien, jag kan minnas fel. Jag vet i alla fall att de diskussionerna var såpass inspirerande att jag själv inte helt men absolut delvis tack vare just de diskussionerna, själv rest mycket i Mellanöstern för att själv uppleva istället för att låta mediernas bild bli sanning.
                          Last edited by Minimoni; 02 June 2019, 18.53.

Kommentera

Om mitt minne inte sviker mig, så tror jag mig komma ihåg från det riktigt gamla forumet att du även höll på med någon form av pulsjetmotorer!? Det är ett av mina absolut första minnen från det uråldriga forumet att jag läste något jag då inte förstod alls och jag tror det var en diskussion om pulsjet och att du var upphovsmannen till tråden. Tror också du berättade att du jobbat och bott i Jordanien, jag kan minnas fel. Jag vet i alla fall att de diskussionerna var såpass inspirerande att jag själv inte helt men absolut delvis tack vare just de diskussionerna, själv rest mycket i Mellanöstern för att själv uppleva istället för att låta mediernas bild bli sanning.
                            Japp, du minns rätt.

Kommentera

Jag är inte lagd åt det nostalgiska hållet, men forumet var bäst 2004 - så nu vet ni det, alla dagens bleka epigoner. ;-)

Skämt åsido. Det är klart att jag också kan nämna företeelser och personer jag saknar. Samtidigt har det jag är nostalgisk över i regel med mig själv att göra:
                              • Jag kan sakna min hunger och mitt intresse att nya områden och infallsvinklar inom hobbyn. Idag är jag mycket bekväm med vad jag gillar för spelformer, och har god överblick även över vad jag inte gillar. Samtidigt är jag också så blasé inför en massa diskussioner att jag - de få gånger jag besöker wrnu - sällan öppnar speciellt många trådar iallafall. Been there, done that. Även mina egna åsikter känns vid det här laget som klyschor jag hasplat ur mig för många gånger redan.
                              • Jag kan sakna den gemenskap som fanns här för, om vi ska vara ärliga, jättelänge sedan. Via forumet kom jag i kontakt med och blev även vän med nördar över hela Sverige. Vi började umgås rätt aktivt, både online och mer och mer i person via forumsölar, konvent och olika evenemang. I takt med det senare ökade så har den sociala aspekten av att hänga här minskat i betydelse. Jag stöter ju på många av er ändå.
                              Med det sagt tycker jag inte dagens färska forumiter på något sätt ska känna sig modstulna över att ni skulle ha missat något. Det är kul att ha er här, känn er som hemma. Fortsätt starta trådar som om det inte fanns någon gårdag, fortsätt hitta på ursäkter att träffas. Det är vad som räknas.

Kommentera

Vad hände 2004, var det före min tid?

Håller med dig Bunny om att jag mest är trött på mig själv, på hur jag upprepar mig, saknar sug, och är rätt allmänt vanilj. Ibland försöker jag tänka ut saker jag vill diskutera men sen pallar jag inte...

Rätt eller fel, så tycker jag stämningen på forumet är mycket mindre hetsa nu än tidigare. Folk kunde ju vara skogstokiga på varandra. Nu är de flesta så där vuxet förstående och det är skönt.

Jag tror jag saknar diskussioner som inte ÄR osr, eller tradd eller Story Now eller något annat fack, bara ren jävla nyfikenhet på rollspel och glädje. Vill minnas att det var en av alla saker Rising var grym på, att komma från en vinkel som var udda och genuin, utan att försöka konstra till det. Jag saknar något som är mindre kliniskt och rent, snack som ligger närmre spelbordet. Men hade jag vetat exakt vad jag menar med det så hade jag ju kunnat starta sådana diskussioner.

En sak jag också saknar är de där mini-krönikor-trådarna som Genesis brukade starta.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by gorillotaur, 19 July 2019, 14.21
                                49 responses
                                885 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Bolongo
                                av Bolongo

Started by Khan, Igår, 10.23
                                8 responses