Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Mörk Borg recension

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• 2097
    svarade
    ja jo det är missklädsamt av mig att gå loss som jag gör när nån nämner mitt livs kärlek HELVETICA

Kommentera:

• 2097
    svarade
    Ja, NHG har tyngd och Helvetica har luftighet. Båda har sina användingsområden precis som olika weights kan ha det…<3
    Skulle inte använda ordet spretighet för det tycker jag Arial är med sina sjösjuka terminaler som sticker åt alla håll

Kommentera:

• pappa
    svarade
    Ursprungligen skrivet av 2097 Visa inlägg
    Men du hade slagit av den lilla svansen på a:et som är så typisk för NHG. (Tack och lov får man väl ändå säga för den svansen är så ful. Och ännu värre det arialska stora R som finns som variant i NHG.) Skulle ha kollat lite noggrannare? Känner mig bortgjord

Måste säga att jag tycker vanliga Helvetica Bold är ju the figure/ground relationship executed perfectly. Kolla på "droppen" i gemena a i Helvetica Bold ex vis. Precis lagom stor jämfört med bokstäverna. Njaej jag har nog inte hoppat på NHG-tåget. ANYQUESTIONSOFCOURSENOT! Och så siffrorna dom är ju to die for.
    Neue Haas har alternativa skärningar för några bokstäver, bland annat a:en. Och även om jag på nåt sätt gillar de där små svansarna och tycker det skänker typsnittet karaktär så passade det inte riktigt just där. Tycker generellt att Neue Haas har en skönare kompakthet och tyngd än lite lite mer spretiga Helvetica. Men det är hundra procent personliga åsikter bara. Egentligen ser de ju typ likadana ut, let's be real.

Kommentera:

• 2097
    svarade
    Jag tänkte även att Dimmu Borgir…? På nåt sätt?

Kommentera:

• 2097
    svarade
    Pappa jag beställde den där optisk nånting nånting häromdan!

Ursprungligen skrivet av pappa Visa inlägg
    Enda kommentarerna jag har är att det inte är Helvetica på sid 20 utan Neue Haas Grotesk, som ju är en snäppet vassare, tidig variant av Helvetica. Så i princip rätt, men får jag chansen så måste jag out-nerda när det gäller typografi :D
    Men du hade slagit av den lilla svansen på a:et som är så typisk för NHG. (Tack och lov får man väl ändå säga för den svansen är så ful. Och ännu värre det arialska stora R som finns som variant i NHG.) Skulle ha kollat lite noggrannare? Känner mig bortgjord

Måste säga att jag tycker vanliga Helvetica Bold är ju the figure/ground relationship executed perfectly. Kolla på "droppen" i gemena a i Helvetica Bold ex vis. Precis lagom stor jämfört med bokstäverna. Njaej jag har nog inte hoppat på NHG-tåget. ANYQUESTIONSOFCOURSENOT! Och så siffrorna dom är ju to die for.

Ursprungligen skrivet av pappa Visa inlägg
    Tanken med att äventyret skiljer sig så markant från resten av boken är att vi ser att de har två ganska olika syften. Bulken av boken är menad att utmana, inspirera och läsas utanför spelpasset, medan äventyret är designat för att användas i spel vid bordet och därför snabbt kunna refereras. Man ska aldrig behöva slå i boken under spel, och därför har vi lagt alla viktiga regler och ett behändigt register på sista uppslaget (eftersättsbladen). Egentligen var aldrig nybörjare målgruppen, utan vi har riktat oss mot folk som är väl bekanta med OSR sedan innan.
    Ett bra upplägg.

Kommentera:

• RasmusL
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg

Jag tror definitivt att A skulle tycka det vore kul att spela någon gång med henne som SL. Vi också för den delen :-)
    Låter som en lysande idé!

Kommentera:

• Leon
    svarade
    Läser den nu, och hittills så coolt som jag hoppats! Grymt snyggt tex att ha versnummer som T66-tabell

Kommentera:

• Magnus Seter
    svarade
    Ursprungligen skrivet av P.eLL.e Visa inlägg
    I came up with the title MÖRK BORG, and wrote the book, and for me it was always with the english Dark Castle back in mind.
    Jag kan inte med ord uttrycka hur coolt Dark Castle är och att MÖRK BORG är en homage till det superbraiga spelet är så coolt så jag vet inte vad jag tycker.

Nu väntar jag bara då GROTTAN AV FÖRÖDELSE eller vad nu dungeon of doom skulle heta poå svenska.

/M

Kommentera:

• Rangertheman
    svarade
    Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
    Bra recension! Min tolvåriga dotter spelleder just nu mig och sin bror. Hon fattade iaf 75 % av reglerna efter en genomläsning (första gången hon spelleder) och leder oss nu genom introäventyret, spännande so far!
    Jag tror definitivt att A skulle tycka det vore kul att spela någon gång med henne som SL. Vi också för den delen :-)

Kommentera:

• Leon
    svarade
    Coolt! Har mitt KS-ex liggande, har sparat som en liten självförsörjande treat ;)

Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
    Please somebody explain how Mörk Borg means Dark Castle in english!
    Mörk betyder Dark och Borg betyder Castle? Eller missförstår jag frågan.

Kommentera:

• pappa
    svarade
    Kul att du verkar gilla det (väl?)

Enda kommentarerna jag har är att det inte är Helvetica på sid 20 utan Neue Haas Grotesk, som ju är en snäppet vassare, tidig variant av Helvetica. Så i princip rätt, men får jag chansen så måste jag out-nerda när det gäller typografi :D

Tanken med att äventyret skiljer sig så markant från resten av boken är att vi ser att de har två ganska olika syften. Bulken av boken är menad att utmana, inspirera och läsas utanför spelpasset, medan äventyret är designat för att användas i spel vid bordet och därför snabbt kunna refereras. Man ska aldrig behöva slå i boken under spel, och därför har vi lagt alla viktiga regler och ett behändigt register på sista uppslaget (eftersättsbladen). Egentligen var aldrig nybörjare målgruppen, utan vi har riktat oss mot folk som är väl bekanta med OSR sedan innan.

Kommentera:

• P.eLL.e
    svarade
    I came up with the title MÖRK BORG, and wrote the book, and for me it was always with the english Dark Castle back in mind.

:::

@RasmusL: riktigt kul att höra att din tolvåring SL:ar!

Kommentera:

• Stillafors
    svarade
    Good question, and my few cents are... that the name is a rather direct translation.

I wondered of there was a connection to the computer game series of Dark Castle (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dark_Castle). So, where there also other similarities to Prins https://en.m.wikipedia.org/wiki/Dark_CastleDuncan who fought through the castle to learn fire-balls, use a shield and challenge the black night? Dunno, I haven't read the rules. Maybe 2097 has a clue?

Dark <-> Mörk
    Castle <-> Slott / Borg

I googled "Borg english" and "Castle swedish"
    Did get different translations based on which direction was used.
    Castle -> slott
    Borg -> Castle
    :)

"MÖRK BORG is Swedish and translates to something like DARK CASTLE or DARK FORT, and "MÖR" is pronounced sort of like MUR in MURDER. And BORG is well, pronounced like those robot guys in Star Wars."
    https://www.kickstarter.com/projects/jnohr/mork-borg
    Last edited by Stillafors; 06 December 2019, 22.30.

Kommentera:

• CapnZapp
    svarade
    Please somebody explain how Mörk Borg means Dark Castle in english!

Kommentera:

• Stillafors
    svarade
    Jag var lite sugen på att köra med två sexsidiga tärningar och klurade på att räkna om ett t20 system till t66, men det var inte intuitivt vad FV 50% motsvarade i talbasen 6 med två tärningar.

Om man går all in för talbasen 6, med 6 tal och ental, så blir det väl t211 eller t100 - beroende på om man mappar om intervallet 1-6 på 0-5 eller ej :)
    Last edited by Stillafors; 06 December 2019, 22.31.

Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Bastich, 29 February 2020, 19.56
25 responses
584 visningar
7 gillar
Senaste inlägg Leon
av Leon

Started by Björn Wärmedal, 17 February 2020, 11.05
68 responses