Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Scenario: Doctor Who - The Silver Subjects
    Av: Elias Wiklund
    Till: Doctor Who Adventures in time and space rpg
    När: 2015

Det här är ett extremt kort, extremt rälsat och extremt generiskt äventyr. Det finns ett kraschat cybermen skepp som två onda bröder har på ett ställe och de har en ond plan. Det är kort. Det är så dåligt organiserar att det ändå är svårt att förstå.

Det finns tyvärr inget att hämta här alls. Vilket… Alltså, det är Dr.Who! Go big or go home! Det behöver inte ens hålla ihop logiskt. Du får går “Time-Whimey” om du har något coolt att visa upp. Bara.. gör inte den här generiska tråkiga grejen. Hade det här scenariot varit helt ospelbart nonsens med tidsresor, intelligenta trottoarer, magiska aliens och Napoleon hade jag ändå gett det 2 poäng.

1 av 5

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
      Scenario: I skyggen af skoven/By the Forest
      Av: Rasmus Troelsen
      Till: Friform
      När: 2019

Det här scenariot handlar om fyra unga killar och sommaren efter gymnasiet då de måste hantera sitt bla, bla bla… Okej, jag kanske inte är helt rättvis men herregud jag kan inte bry mig. Scenariot vill att man ska ta de här tonåringarnas problem som verkliga dileman och deras val rörande flickvänner och skolor ska var djupt viktiga. Men vi får ingen anledning att bry oss. Ingen känns som en riktigt person, scenerna är slarvigt och odisciplinerat satta och hela scenariot är onödigt pratigt på ett sätt som gör det sämre.

Det här scenariot följer strukturen som används av de riktigt bra danska friformsscenariona. Men det är inte lika bra. Det är som någons tidiga D&D dungeon. Du har läst Crucible of the gods, Tomb of Horrors och Death Frost Doom, nu ska du göra ditt mästerverk. Du ritar rum precis som i dem, skriver upp monster, hittar på en bakgrund och… Det är inte samma sak. Det är inte lika bra. Rollspelsmakande är en konst och att bara följa formen räcker inte.

Men det finns potential här. Författaren kan skriva men gör det för odisciplinerat. Mer övning och ett bra ämne att skriva om så kan han komma att skriva något som är riktigt spelvärt. Det här är inte det. Det här är fyra rum och orcher som vaktar en skattkista.

2 av 5
      En kul parentes angående det här scenariot. Det vann som bästa scenario på Fastaval förra året med följande motivering:
      "In a truly touching drama the bittersweet and evocative story about the friendship of four high school graduates and the expectations of those around them. The players are invited to explore the lives and dilemmas of these very likeable boys in the last innocent summer, before their adult lives and studies call them away."

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

En kul parentes angående det här scenariot. Det vann som bästa scenario på Fastaval förra året med följande motivering:
        "In a truly touching drama the bittersweet and evocative story about the friendship of four high school graduates and the expectations of those around them. The players are invited to explore the lives and dilemmas of these very likeable boys in the last innocent summer, before their adult lives and studies call them away."
        Shit vad olika man kan läsa det! Alltså, det kanske var magiskt i spel och det lyfte materialet? Men skrivet på en sida har jag svårt att förstå deras motivation!

Kommentera

Scenario: Justice Riders
          Till: Action!
          Av: Oscar Söderström
          När: 2016

Det är ett väldigt enkelt scenario där man ska rädda en kidnappad person, vara good guy motorcykelknuttar och slåss en massa. Det är fyllt med klicheer och tropes på ett självmedvetet och avslappnat sätt. Det finns ingen layout och scenariot är väldigt kort. Det här är fullt spelbart och är inte dåligt, men du kan alla de här greppen själv och det är så kort och enkelt att du inte behöver scenariot.

2 av 5

Kommentera

En liten rolig uppdatering i alexandria-arbetet. Idag har jag fått klartecken av författarna bakom scenariot Om och endast om... eller Cuius Ultima, Mr. Pettigrew att lägga upp det. Tidigare försök att få tag på scenariot har enligt alexandrias Trivia lett till informationen: "Scenariot gick förlorat i en hårddiskkrasch på en Mac Classic i mars 1996". Jag hade turen att få tag på det via två fantastiska personer som sparat undan det (och många andra gamla scenarion) och nu har det alltså återuppstått, nästan 25 år senare.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
              En liten rolig uppdatering i alexandria-arbetet. Idag har jag fått klartecken av författarna bakom scenariot Om och endast om... eller Cuius Ultima, Mr. Pettigrew att lägga upp det. Tidigare försök att få tag på scenariot har enligt alexandrias Trivia lett till informationen: "Scenariot gick förlorat i en hårddiskkrasch på en Mac Classic i mars 1996". Jag hade turen att få tag på det via två fantastiska personer som sparat undan det (och många andra gamla scenarion) och nu har det alltså återuppstått, nästan 25 år senare.
              Hoppas på recension! Så att vi får se om du räddat en skatt eller släppt lös en fasansfull farsot till scenario i världen!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg

Hoppas på recension! Så att vi får se om du räddat en skatt eller släppt lös en fasansfull farsot till scenario i världen!
                Ja, jag tycker mig redan höra God45 varva och svinga motorsågen... to be continued? :)

Kommentera

Scenario: Om och endast om... eller Cuius Ultima, Mr. Pettigrew
                  Till: Call of Cthulhu friform mindfuck
                  Av: Jakob Wohlert och Tobias Wrigstad
                  När: 1996

Scenariot gick tydligen förlorat i en hårddiskkrasch på en Mac Classic i mars 1996 men har återupptäckts genom ansträngningar från vår egen Henke! Jag vill snart ha en tv-serie på SVT om det här arkeologi arbetet. För mängden jobb som måste gå in in i att hitta de här gömda och glömda skatterna måste vara helt enormt. Och den här gången har du verkligen hittat en gömd skatt.

Scenariot är uppenbart gjort för att vara så märkligt som möjligt. Det kallas genomgående för en “komposition” och “kompositören” anger redan i förordet att det både är ospelbart och pretentiöst. Vilket det nog är, men att vara pretentiös är ingen synd och medan scenariot inte är ett dugg intresserat av att möta dig halvvägs så kan man absolut spelleda det.

Okej, så handlingen är absurd och går inte att påverka. En karaktär hittar ett förbannat schackbräde, detta drar in honom i märkliga visioner och drömmar och till sist dör han. Det är mer eller mindre hela handlingen men egentligen är det mycket märkligare än den beskrivningen. Det finns en ramberättelse i verkligheten där schackbrädet upptäcks, men denna är helt poänglös vilket scenariot också påpekar. Drömmarna är även de helt meningslösa egentligen, de leder ingen vart och de låter mest alla spelarna utom den vars karaktär har schackbrädet spela märkliga special karaktärer som ska göra visionerna så konstiga och freudianska som möjligt för huvudpersonen. Men de är samtidigt hela poängen med scenariot.

Scenariot är väldigt komiskt, både i hur det är skrivet och i hur det spelas ut. Någon kommer liksom springa runt i pyjamas i en djungel medan han dröm hallucinerar. Och vi har ett beskrivande stycke om ett beskrivande stycke som beklagar hur svårt det är att beskriva saker. Men det är inte ett komedi scenario, scenariot säger saker men använder en blandning av humor och kosmisk skräck för att göra det. Det är EXTREMT fullmatat för att bara vara 13 sidor + handouts.

Det här är något så spännande som något helt nytt. Jag har aldrig sett ett liknande äventyr. Det är märkligt och konstigt. Det bryter mot alla saker jag brukar vilja ha från ett scenario men det är så vilt och nytt att det inte gör något. Jag kan inte förstå att det här är skrivet 1996. Det känns avantgarde nyskapande på ett väldigt verkligt sätt nu 2020.

Jag tänker ge det här scenariot 4 av 5. Men jag borde inte behöva recensera det. För du bör läsa det själv! Det är bara 13 sidor, lättläst och det kommer var mer än värt din tid!

Kommentera

Scenariot gick tydligen förlorat i en hårddiskkrasch på en Mac Classic i mars 1996 men har återupptäckts genom ansträngningar från vår egen Henke! Jag vill snart ha en tv-serie på SVT om det här arkeologi arbetet. För mängden jobb som måste gå in in i att hitta de här gömda och glömda skatterna måste vara helt enormt. Och den här gången har du verkligen hittat en gömd skatt.
                    Underbart när scenario-skattjakten ger utdelning! Och tack för att du recenserar!

Kommentera

Nu kapar jag tråden med en liten faktaruta. Idag laddade jag upp den sista GothCon-foldern jag hade (ännu en gång stort tack till Bolongo ) vilket innebär att det nu finns GothCon-foldrar tillgängliga som från 1985 och framåt (tills GothCon slutade göra foldrar) med två undantag (1986 och 2018). Om någon råkar ha äldre foldrar eller just 1986 så är jag väldigt intresserad. Om någon känner till arrangemangen för 2018 så är det också väldigt intressant.

Kommentera

Gjordes det foldrar ända till 2018?
                        Mitt minne verkar anpassa sig fort. Det känns som om de slutade med det för länge sedan.... :O

Kommentera

Scenariot är uppenbart gjort för att vara så märkligt som möjligt. Det kallas genomgående för en “komposition” och “kompositören” anger redan i förordet att det både är ospelbart och pretentiöst. Vilket det nog är, men att vara pretentiös är ingen synd och medan scenariot inte är ett dugg intresserat av att möta dig halvvägs så kan man absolut spelleda det.

Okej, så handlingen är absurd och går inte att påverka. En karaktär hittar ett förbannat schackbräde, detta drar in honom i märkliga visioner och drömmar och till sist dör han. Det är mer eller mindre hela handlingen men egentligen är det mycket märkligare än den beskrivningen. Det finns en ramberättelse i verkligheten där schackbrädet upptäcks, men denna är helt poänglös vilket scenariot också påpekar. Drömmarna är även de helt meningslösa egentligen, de leder ingen vart och de låter mest alla spelarna utom den vars karaktär har schackbrädet spela märkliga special karaktärer som ska göra visionerna så konstiga och freudianska som möjligt för huvudpersonen. Men de är samtidigt hela poängen med scenariot.

Scenariot är väldigt komiskt, både i hur det är skrivet och i hur det spelas ut. Någon kommer liksom springa runt i pyjamas i en djungel medan han dröm hallucinerar. Och vi har ett beskrivande stycke om ett beskrivande stycke som beklagar hur svårt det är att beskriva saker. Men det är inte ett komedi scenario, scenariot säger saker men använder en blandning av humor och kosmisk skräck för att göra det. Det är EXTREMT fullmatat för att bara vara 13 sidor + handouts.

Det här är något så spännande som något helt nytt. Jag har aldrig sett ett liknande äventyr. Det är märkligt och konstigt. Det bryter mot alla saker jag brukar vilja ha från ett scenario men det är så vilt och nytt att det inte gör något. Jag kan inte förstå att det här är skrivet 1996. Det känns avantgarde nyskapande på ett väldigt verkligt sätt nu 2020.

Jag tänker ge det här scenariot 4 av 5. Men jag borde inte behöva recensera det. För du bör läsa det själv! Det är bara 13 sidor, lättläst och det kommer var mer än värt din tid!
                          Alltså, jag tror att jag spelade detta. Trodde det var ett Borcon, men jag hade la fel då. Eller så var det något snarlik de körde på Borcon där i mitten på 90-talet.

Henke Jag vill försöka rekonstruera vilka konvent jag har varit på, ditt arbete är guld värt där då jag tyvärr inte har sparat några papper eller foldrar alls från den tiden (typ 90-99).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg

Alltså, jag tror att jag spelade detta. Trodde det var ett Borcon, men jag hade la fel då. Eller så var det något snarlik de körde på Borcon där i mitten på 90-talet.

Henke Jag vill försöka rekonstruera vilka konvent jag har varit på, ditt arbete är guld värt där då jag tyvärr inte har sparat några papper eller foldrar alls från den tiden (typ 90-99).
                            Du måste berätta hur det var i spel!!! :D Hur gick det?

Kommentera

Du måste berätta hur det var i spel!!! :D Hur gick det?
                              Alltså, det är 24 år sedan och jag är inte minnesgod. Men vi hade grymt kul. Det var väldigt flummigt och skruvat, på ett bra sätt. Jag minns fortfarande hur vi typ bröt samman när första omgången drömmar kom ut.
                              Last edited by Skarpskytten; 20 March 2020, 12.02.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
                                Gjordes det foldrar ända till 2018?
                                Mitt minne verkar anpassa sig fort. Det känns som om de slutade med det för länge sedan.... :O
                                Digitala foldrar fanns till 2016. 2017 och 2019 är inmatade utifrån informationen som fanns på webben.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Skarpskytten, 15 September 2019, 15.39
                                33 responses
                                705 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg God45
                                av God45

Started by Måns, 04 March 2020, 15.21
                                9 responses
                                310 visningar
                                15 gillar
                                Senaste inlägg Måns
                                av Måns

Started by Måns, 29 January 2019, 22.20
                                40 responses
                                1.385 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Hans E Magnusson  
                                Started by CapnZapp, 03 April 2020, 19.27
                                27 responses
                                724 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Tant Ragnar  
                                Started by Marrik den allvetande, 02 April 2020, 11.07
                                5 responses
                                291 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg nano
                                av nano

Started by crilloan, 29 March 2020, 18.54
                                12 responses
                                353 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg crilloan  
                                Started by God45, Idag, 11.55
                                2 responses
                                111 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg kwarnberg  
                                Started by Björn Wärmedal, 17 February 2020, 11.05
                                88 responses
                                2.322 visningar
                                13 gillar
                                Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                                Started by McKatla, 01 April 2020, 22.42
                                46 responses
                                840 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg JJoghans  
                                Started by God45, Idag, 09.49
                                2 responses
                                113 visningar