Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

    Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg

    Det här kan vara det som gjort mig gladast med din jakt på konventsäventyr hittills. Jag har enormt starka minnen av när jag spelade det här på LinCon (2004?) som ett av det bästa spelmötena i mitt liv. Det var en fröjd att kunna plocka ner det och läsa och känna minnena flöda över mig igen. Stort tag!
    ...och det här är precis sådana tillfällen som driver mig i sökandet och som jag motiverar scenario-författarna med. Tack :)

    Kommentera


      Ursprungligen skrivet av terje Visa inlägg

      Jag kan verkligen bara hålla med! Jag minns hur nöjda vi var med själva konceptet, men också väldigt frustrerade då vi aldrig lyckades komma på hur tusan det skulle fortsätta.

      Det här är bästa tråden på forumet! :-)
      Tack :)

      Det är verkligen en magiskt bra pitch! Jag har inte hört så mycket om Legend tidigare, men efter att ha läst scenariot är jag super intresserad!

      Kommentera


        Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

        Den får du gärna dela med dig av när du skrivit den :)
        Ska bara sno det till mitt hemma spel :p Kan ju inte släppa något med någon annans idéer ju!

        Kommentera


          Scenario: Ett hjärta av stål
          Av: Terje Nordin
          Till: Itras by
          När: 2009

          Det här scenariot utspelar sig i en surrealistisk stad mitt i limbo där en spindelgudinna härskar medan positivspelare, gudar, småborgare, horor och andra lever sina liv. Det påminner mig väldigt mycket om två saker, Dagarnas skum av Boris Vian och The Dolls of New Albion (det var en hög och en låg referens).

          Själva scenariot går på full surrealistisk känslologik och har få nuddningspunkter med realism som sådan saker brukar fungera. Men samtidigt känns allting logiskt! Futuristerna dyker upp och jag ifrågasätter inte för en sekund att en konströrelse som är kopplad till den italienska fascismen finns här bland maskingudar och picknickar. Det är ljuvligt. Alla delarna klickar och surrar på. Inget känns fel eller långsökt. Scenariot är väldigt kort, men jag har svårt att se hur det inte skulle vara det. En lång del är “PRATA KÄNSLOR MED HONOM!” och medan den delar tar upp få ord kan det lätt vara en halvtimme vid bordet.

          Så, det här är nog grejen. Gillar dina spelare fransk existentialism, surrealism och absurdism? Grattis, här är ett rollspelsscenario för dig där de kommer känna sig hemma! Kanske till och med känna en pseudo-nostalgiskt romantiskt längtan till en svunnen konstscen och intellektuell rörelse i ett Paris de aldrig fick chansen att besöka… Är dina spelare inte intresserade av sådant? Då kommer Ett hjärta av stål inte hålla deras hand. Det är ditt jobb som en spelledare i så fall. Och det är inte ett jobb som jag hade gett mig på.

          Har du en bokcirkel och ni läser Sarte, Camus eller Vian så spel det här med dem så fort du kan! Det är lite för kort och brer inte ut sig nog för ett maxbetyg. Men fan vad jag vill se en hel kampanj i samma stil.

          4 av 5

          Kommentera


            Scenario: Lydias begravelse
            Av: Daniel Benjamin Bjørn Clausen, Peter Cornelius Møller och Jesper Stein Sandal
            Till: Dungeons & Dragons 4ed
            När: 2012

            Det här är ett intrig scenario. Med hemliga agendor (och identiteter!) och individuella mål. Fokuserat runt ett familjedrama. I D&D 4ed!

            För er som inte vet är det ett system som är till för taktiska strider i full wargaming stil målat med ett tunt lager rollspel. Du kan spelleda andra saker i det, om du inte vill använda systemet alls. Det här är alltså 100% försöka skruva i en skruv med en hammare. Det är fel verktyg för jobbet. Det är en uppföljare till ett scenario från 1998 så det finns inte någon kontinuitets anledning till att just det systemet används heller. Ja, det är ett aningen förenklat system… Men det löser inte problemet scenariot har med systemet.

            Så det här är ett helt okej intrig scenario med bra stämning, relationskartor, karaktärer som kommer kollidera med varandra och allt det där. Det kommer antagligen sluta med att gruppen försöker mörda varandra… Vilket på grund av reglerna kommer ta 3 sekunder eller vara en enormt utdragen historia. Oh, och vissa karaktärer kan inte vinna över andra. Liksom, alls. Inte för att det ska vara så i fiktion utan för att det är så rollerna i D&D 4ed fungerar. Man ska bara slåss som en grupp och aldrig mot andra spelarkaraktärer.

            Gillar du bråkiga scenarion där alla hugger varandra i ryggen är det här värt att läsa. Det målar upp en ganska otrevlig bild av alla karaktärerna och världen. Men det är ett stilval. Men väljer du att spelleda det här måste du nog byta system om du vill ha kul med det.

            2 av 5

            Kommentera


              Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
              Scenario: Lydias begravelse
              Av: Daniel Benjamin Bjørn Clausen, Peter Cornelius Møller och Jesper Stein Sandal
              Till: Dungeons & Dragons 4ed
              När: 2012
              Bra skiftat till ett danskt scenario i vågen av alla svenska som på senaste tiden dundrat in. Eftersom jag är hooked på antagonistspel så blir det här intressant att läsa även om jag aldrig skulle röra D&D-reglerna ens med en animerad griptång.

              Kommentera


                Bästa tråden!

                Kommentera


                  Scenario: Frygtens tid
                  Av: Ole Frej Christiansen, Svend Jensen och Thomas Bregnegaard Knudsen
                  Till: MERP/WFRP
                  När: 1992

                  ”Wow det är två konstiga system som man kan köra samma scenario i!” var tanken som fick mig att recensera Frygtens tid. Warhammer är ju Blackadder, mörk komedi, low fantasy och äckliga critical hits. Det är inte som Sagan om ringen alls! Men sedan tänkte jag att systemen ändå är väldigt lika i allting utom just stämning. Det är low fantasy, en miljon critical hits med specifika resultat och generellt jävligt hårt att vara en spelarkaraktär.

                  Sedan läste jag scenariot. Och jag har INGEN aning hur fan det här fungerar i Sagan om Ringen världen. Det här är Doom metal och Warhammer as fuck.

                  Scenariot utspelar sig mitt i vintern i en snöig by mellan Kislev (fantasy ryssland) och Kejsardömet (fantasy tyskland). Orker är påväg för att döda alla, mörka förkämpar för Tzeentch (guden av kaos och ödet) lurar, magiker kidnappas och en galning löper amok i byn. Det är typen av scenario där spelledaren uppmanas använda att det snöar för att spelarkaraktärerna ska förfrysa sig, bli hungriga och bli smutsiga. Och sedan få en klubba i ansiktet som slår ut alla deras tänder.

                  Jag vet inte om jag förmedlar hur fucked gruppen är här. Dag ett öppnar med ett Mao Zedong citat. Det värsta Mao Zedong citatet: ”Der hersker stor forvirring pa? jord, og situationen er under kontrol.”. Det böjae med att man kommer till en av karaktärernas brors hus, finner honom fruktansvärt mördad och hans butler död och halvt sönderkokt i en gryta han verkar ha kollapsat ner i. Undersöker man bevisen blir man fruktansvärt förgiftad. Sedan springer en helt orelaterad galning omkring och skapar oreda när man försöker utreda. Det är helt perfekt.

                  Oh, men ni tror att ni är badass äventyrare ute för att lösa det här? HA! Ni är en snygg skogshuggare, en kåt alv, en superful jägare, en kass magiker som mest är en diplomat och en världstrött halfling.

                  Scenariot har fantastiska NPC:er, en kul utredning, väldigt bra stämning, är fullt med svart humor och popkulturella referenser och låter äventyrarna vältra sig i misär utan att begränsa vad de kan göra. Informationen är dåligt organiserad och det hela är uppdelat i olika dagar där vissa platser bara beskrivs på vissa dagar vilket blir skumt, men det är inte några stora fel.

                  5 av 5, det är ett genuint fantastiskt litet scenario gömt i arkivet.

                  Kommentera


                    Scenario: Döden i Venedig
                    Av: Johan Englund och Tom Lindahl
                    Till: Vampire the Masquerade (och Dark Ages)
                    När: 1998

                    Den här kampanjen håller precis lika hög kvalitet i text och innehåll som de officiella kampanjerna till Vampire. Den är skriven väldigt mycket på samma sätt, med massiva mängder information, krav på djup kunskap om Vampire, tematiska kopplingar som inte blir uttalade men som gör scenariot bättre, grym dialog, coola NPC:er, mycket rälsning, många bitar där det inte finns någon räls men där scenariot antar saker, långa tidshopp som låter ens karaktärer gå från färska nybörjare till fruktade äldste vampyrer och med en handling som rör världens undergång (eller gör den?!). Det här håller samma kvalitet som Transylvania Chronicles eller Giovanni Chronicles första böcker men Döden i Venedig är bättre än de äventyren eftersom författarna här förstår hur reglerna fungerar bättre än White Wolfs egna författare verkade göra.

                    Så scenariot är uppdelat i två delar: 1348 och 1998. Man spelar samma karaktärer i båda tidsperioderna och blir indragna i riktigt uråldriga intriger som kretsar krings en antediluvians diableri och obskyra blodslinjer men som också innefattar politik och intriger. Med andra ord, du är mitt i Jyhadet! Livet är hårt, bär en hjälm!

                    Jag måste erkänna att om du inte har stenkoll på Vampire the Masquerades metaplot och deep lore så kommer handlingen här vara 100% ogenomtränglig för dig. Men det här är ett tungt scenariot till Vampire. Så spelar du det här kan du redan allt du behöver veta.

                    Så rälsningen… Det är mega-rälsat. Folk har förskrivna dödsscener och tal de skriker ut när de dör och grejer. I slutet av scenariot fryser en NPC tiden när han dör, inte för att rädda sig själv, utan för att hålla sitt cola tal. Det är väldigt dumt. Men exakt så som vampire skrevs.

                    Informationen är levererad i löpande text vilket gör mig förvirrad och arg, men det är EXAKT som Transylvania Chronicles och Giovanni Chronicles så jag känner inte att jag kan klaga på det.

                    Reglerna sitter bättre här, även om de ignoreras då och då för rälsen. Black Hand Strike teamet som kommer efter spelarkaraktärerna när de är äldste vampyrer har spårkulor och bomber med sig, för annars är de inte ett riktigt hot någon så gammal vampyr. Det kan kännas som en liten grej men i spel är det skillnaden mellan en kul strid och frustrerande slöseri med tid.

                    Om du kan nog om Vampires deep lore har du redan listat ut att det är True Brujah i det här äventyret från att någon frös tiden. Det kan vara nog för att göra dig avtänd på scenariot om du tillhör gruppen vampire spelare som hatar Dirty Secrets of the Black Hand. Jag tänker säga att man använder True Brujah storylinen smakfullt men att det är huvudhandlingen här. Jag tycker inte det stör, men har du en extremist på den här punkten i gruppen du ska spelleda för så se upp! Det är annan kitsch på samma nivå också med halvnakna monster kvinnor med leoparder och grejer.

                    Så, det här är vampire skrivet på sättet som fick in mig i hobby och jag är inte objektiv alls. Det här scenariot har en massiv mängd arbete och kunskap bakom sig och det gör exakt vad det vill göra. Samtidigt är det ett extremt 90-tals scenario från en skola av spelledande som vi helst vill glömma. Oh, och det är exakt en sådan där meta-plot fest som alla hatade vampire för att det blev...

                    MEN JAG BRYR MIG INTE! JAG GILLAR DET! 90-TALS VAMPIRE FÖR ALLTID!

                    3 av 5

                    Kommentera


                      Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                      Scenario: Frygtens tid
                      Av: Ole Frej Christiansen, Svend Jensen och Thomas Bregnegaard Knudsen
                      Till: MERP/WFRP
                      När: 1992

                      5 av 5, det är ett genuint fantastiskt litet scenario gömt i arkivet.
                      ...och nu har det en lika fantastisk recension.

                      "Det är typen av scenario där spelledaren uppmanas använda att det snöar för att spelarkaraktärerna ska förfrysa sig, bli hungriga och bli smutsiga. Och sedan få en klubba i ansiktet som slår ut alla deras tänder.

                      Jag vet inte om jag förmedlar hur fucked gruppen är här."

                      Den här beskrivningen är 5 av 5 för mig.

                      Kommentera


                        Scenario: The B-Team
                        Av: Lars Wagner Hansen och Matias Stuven
                        Till: Shadowrun
                        När: 1993

                        En magisk seriemördare är lös och ni är cyberpunk snutarna som är skickade för att stoppa honom! Det visar sig att mördaren är en loser shaman som utnyttjas av en spindel totem och har manipulerats/lockats att genomföra en ritual med människooffer. Lyckas han genomföra den tar Spindel fysisk form. (Nu är det här shadowrun så det är liksom inte en super big deal. Men en hög människor och orcher kommer dö innan något storföretag orkar bry sig över att deras arbetare dör och pressar militären till att göra något).

                        Upplägget är kul, men problemet är att som snutar förväntas man gå runt och fråga folk saker. Sedan hoppar gängmedlemmar fram och anfaller en i random encounters då och då. Sedan har man en strid och så är det slut. Du känner dig inte som en polis och det känns inte som den ockulta cyberpunk framtiden. Man har så många olika saker att utforska eller göra med det här upplägget! Man skulle kunna ha en utredning där man måste kombinera magi och hacking, göra sociala kommentarer om polisens roll i ett korrupt system, bara ha spelarkaraktärerna som bra snutar på de värsta gatorna någonsin eller någonting annat intressant! Upplägget har en massa potential. Men istället är det traska runt, random encounters och skjuta en shaman på slutet.

                        2 av 5

                        Kommentera


                          Scenario: Kill the Elites
                          Av: Jakob Eskildsen, Stefan Larsen och Niels Sangill
                          Till: Shadowrun (med eget system)
                          När: 2019

                          Det här scenariot går inte att recensera eftersom det inte är komplett. Det är tydligen ett semi-lajv och semi-wargame om att vara vanligt folk som radikaliseras till att utgöra en anarkist cell (det verkar vara faktiska anarkister och inte Shadowrun specifika neo-anarkister). Det verkar ganska coolt men allt material finns tyvärr inte upplagt.

                          Kommentera


                            Så, när du har recenserat alla äventyr får du starta det ännu större projektet att fixa alla dåliga äventyr. Det är också ganska arrogant. Men jag tror du kan leva med det.

                            ;) iaf alltid lika roligt läsa dina recensioner

                            Kommentera


                              Ursprungligen skrivet av .113 Visa inlägg
                              Så, när du har recenserat alla äventyr får du starta det ännu större projektet att fixa alla dåliga äventyr. Det är också ganska arrogant. Men jag tror du kan leva med det.

                              ;) iaf alltid lika roligt läsa dina recensioner
                              Jag tänker nöja mig med att fixa mina egna dåliga scenario! :p Stort nog eget projekt!

                              Kommentera


                                Scenario: "Hvordan skal vi dog nå frem til 400?"
                                Av: Thais Laursen Munk
                                Till: Sværd & Trolddom
                                När: 2016

                                Sværd & Trolddom är alltså Fighting fantasy och inte något obskyrt fantasy system från Danmark. Det här scenariot är en hyllning till en av de klassiska ”bläddra till sidan X” böckerna. Det är också, kors i taket, ett bra komedi äventyr!

                                Så humorn är upplagd på ett sätt som utnyttjar spelkulturen där intrig scenarion är vanliga. Alla får hemliga mål och anledningar till varför de är på äventyret. Det antyds sedan att man bör undvika att prata om sina mål så att de andra inte stoppar en för att nå sina mål... Grejen är dock att målen och karaktärerna inte på något sätt är i konflikt med varandra! Men de motiverar karaktärerna att göra saker. Sedan är själva scenariot ett ganska enkelt och raka rör dungeon crawl… Som kompliceras av att alla beter sig super skumt! Det är en kul ide och ser är ut att bli bra i spel. Men det är också en helt okej dungeon ifall det inte fungerar så bra.

                                4 av 5

                                Kommentera

                                Senaste inlägg

                                Minimera

                                Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Ymir, 01 April 2020, 18.34
                                3 responses
                                202 visningar
                                8 gillar
                                Senaste inlägg Lawgiver  
                                Started by Bifur, 28 March 2020, 09.46
                                9 responses
                                195 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Bifur
                                av Bifur
                                 
                                Started by Gamiel, Igår, 18.54
                                6 responses
                                142 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg terje
                                av terje
                                 
                                Started by Skymning, Idag, 08.45
                                1 response
                                7 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Skymning  
                                Started by CapnZapp, Igår, 19.26
                                3 responses
                                96 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Zire
                                av Zire
                                 
                                Started by krank, 30 March 2020, 18.07
                                2 responses
                                60 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg krank
                                av krank
                                 
                                Started by CapnZapp, Igår, 19.27
                                2 responses
                                141 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg CapnZapp  
                                Started by Rymdskeppet, Igår, 10.50
                                19 responses
                                344 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg figge
                                av figge
                                 
                                Started by Jörmungand, Igår, 15.22
                                4 responses
                                73 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Jörmungand  
                                Started by krank, 26 March 2020, 10.13
                                4 responses
                                88 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg krank
                                av krank
                                 
                                Arbetar …
                                X