Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg
    Underbart att du är tillbaka!
    Tack för att du drog tillbaka mig ur Jul och Nyårs sunken!

Kommentera

...och nu fick jag äran att komplettera med ytterligare 11 scenarion från GothCon, SydCon och LinCon! :-)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
        Scenario: Berlin 1936
        Av: Björn Hellqvist
        Till: Call of Cthulhu
        När: 1998

Det här är ett historiebaserat pulp-Cthulhu scenario som utspelar sig runt OS 1936. Jag har ju precis skrikit lite om att det är en CoC-synd att fokuserat på historia i sina scenarion. Och det är det, jag står för det! Det här scenariot är dock öppet med vad det är och det är ett mysterielösande, två-nävat, nazispöande äventyr där man får göra grejer. Tänk Indiana Jones. Men här är grejen som gör scenariot intressant: det är samtidigt extremt komplext. Man måste ha koll på exakta tider, historiska bakgrunder, djupa karaktärsmotivationer och de litterära greppen i Lovecrafts författarskap för att spelleda det!

Det är en KONSTIG men ELEKTRISK mix. Jag vet inte om jag skulle spelleda det någonsin. Men det är ett konstverk. Alla bitarna är bekanta men de är ihopsatta väldigt snyggt. Det balanserar på kanten till att inte fungera alls men faller aldrig över. Det hjälper att allt det tunga ligger hos spelledaren och spelarna mest kan löpa amok genom scenariot om de vill.

Det är ganska 90-tal elitistiskt dock. Jag tänker att det mest är ett resultat av tiden och det på delar inget egentligen.

3 av 5. Spännande, värt att läsa men kanske inte värt att lära sig att spelleda.
        Notering: Det finns ett kartmaterial till scenariot som Björn inte lyckats gräva fram än... Oklart om det förändrar ditt betyg, men tänkte ändå att det kan vara värt att nämna :)

Kommentera

Scenario: Prinsessa försvunnen!
          Av: Jenny Silk och Roger Sjöberg
          Till: D&D 3.0
          När: 2001

Jag har redan recenserar uppföljaren och ett äventyr inspirerat av det. Men nu är det dags att recensera originalet!

Det är mycket mer ett vanligt scenario fast med en komisk vinkling än uppföljaren. Det dyker inte upp någon magisk IKEA här till exempel. Det gör att scenariot enligt mig är bättre, det ger karaktärerna mer av en chans att själva stå för humorn. Vad det påminner mig mest om är filmen Your Highness med James Franco. Det här är väldigt mycket ”Vad om D&D var en stoner comedy?”

Det är väldigt rälsat. Det innehåller en stor mängd ”Här ska spelledaren använda fiat för att göra vad de tycker ska hända”. Det har ett anti-klimax som sin final men det är inte massivt nog för att vara super effektivt som komedi. Det är väldigt otydligt utskrivet och organiserat vilket gör det svårt att använda om du inte memorerar det. Det är väldigt mycket inte min grej. Det är dock bättre än uppföljaren. Det är roligare (men fortfarande inte super roligt) och att det är ett arketypiskt äventyr (kidnappad prinsessa) hjälper.

Jag vill tala om de färdiggjorda karaktärerna, de illustrerar hela grejen på ett bra sätt tycker jag. Aliandra Shelaya är en fruktansvärd karaktär. Hon är en föräldralös svartkonstnär med en bakgrund där hon blev utsatt för ett våldtäktsförsök när hon var 13 och sedan hittade sin mystisk mentor. Det är en usel karaktär. Bakgrunden är skriven exakt som de till karaktärerna i EON 3. Det är absolut kliche och skräp! Men är det ett skämt?! Jag vet inte. Full Poe's law råder. Är det här parodi eller inte? Är det andra svenska scenarion/spels fel eftersom de är så dåliga att de inte ens går att driva med?

Jag vet inte?

2 av 5

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
          Started by luddwig, 27 January 2020, 19.38
          13 responses
          172 visningar
          2 gillar
          Senaste inlägg Leon
          av Leon