Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

God45 recenserar scenarion på alexandria.dk!

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg

Det gjordes inte mindre förvirrande av att två ganska ointressanta dussinfantasyspel samtidigt uppstod med samma namn... att det ena av dem överlevde ända fram till 2010 är ju lite intressant dock. 2005 minns jag att vi på boningen tog upp spelet i våra förhandstips till det årets GothCon. Eller tips och tips, vi skrev om fel spel. Vi hade halv chans och misslyckades.
    Det är ett ganska bra namn dock. Men mer Romerskt än Fantasy.

Kommentera

Scenario: Bajsmonstret
      Av: Teddy Winroth
      Till: Drakar och Demoner
      När: 2003

Fan ta dig Teddy! Du får inte skriva ett bra äventyr och sedan döpa det till ”Bajsmonstret”! Fattar du vilken sits du sätter mig i? Jag vill kunna tala högtravande om konst och sådant på det här forumet. Folk kan inte veta att jag gillar något som heter Bajsmonstret!

Så den här PDF:en är en inskannad/fotograferad version av ett utskrivet worddokument som någon har strukit under saker i. Det finns till och med vad ser ut att vara en coca-cola/kaffe fläck på första sidan. Det är alltså inte någon design här alls.

Det här äventyret utspelar sig i Ereb och är fucking amazing i att det är skrivet väldigt avslappnat i lager. Så man presenterar Berendien och sedan noterar författaren att det är fantasy Frankrike. Man presenterar en sammanslutning onda stormän och deras roll i fantasy termer men gör det också klart att de ska vara högerpolitiker som ligger bakom en fascistisk kupp. Och vilken kupp det är!

Så spelarkaraktärerna är en grupp absoluta galningar till äventyrare (vi återvänder till dem senare) som efter att ha mördat en dödskult hittat ett enorm bajsmonster i kultens demontempels kloaksystem. Ett närbeläget rike vill köpa just ett sådant monster! Det är menat att vara med i en rituell teaterpjäs som spelas upp när de ska kröna sin konung. Den nya konungen ska spela upp ett av sina förfäders stordåd på scen. Så stormännen vill överraska honom med ett faktiskt monster att dräpa! Monstret kommer vara väldigt drogat så att det hela inte är farlig! Säger man till spelarkaraktärerna i alla fall. Egentligen tänker man inte alls droga bajsmonstret utan få kungen dödad offentligt av ett bajsmonster för att hindra honom från att liberalisera riket.

Så man ska smuggla en enorm bajsamöba (Amöbus Fagis Totalis) tvärs över landet genom byar, på ett skepp byggt exakt som regalskeppet Vasa och till teatern. På vägen stöter man på krigshjältar som råkar tända eld på sig själv med monstrets antändbara gaser, alkoholiserade ärkemagiker och nervösa teaterregissörer.

Scenariot är inte bäst organiserat, men det är betydligt mindre rakt än det verkar vara. När man väl kommit till hovet är karaktärerna väldigt fria att göra saker i vilken ordning de vill med en tickande klocka i form av pjäsen. Det ser mest lite linjärt ut för att scenerna är beskrivna en efter vartannat. Slutet är väldigt öppet och spelarkaraktärerna kan ingripa nästan var som helst under sista akten.

Beskrivningarna i äventyret är guld rakt igenom. Det drogade monstret beskrivs till exempel som ”en stor sladdrig sackosäck”. Detta kulminerar i spelkaraktärerna som är bäst. Varför inte en mystisk prins som ser ut som Steven Seagal med ”flottig hästsvans och kolsvart bakåtslickat hår” eller killen som växte upp i en dödskult och bara får ha en dolk som vapen för att han ibland får återfall där han går in i ett psykotiskt bärsärkaläge?

Det här är ett riktigt bra, riktigt vanvördigt scenario som jag verkligen vill spelleda. Hade det bara varit lite bättre organiserat eller lite mer genomarbetat hade det varit en femma. Men även i versionen där vissa relevanta detaljer bara är till skrivna med rött bläck för hand i marginalen är det här väldigt bra.

4 av 5

Kommentera

Det finns liksom inte ens anledning varför det egentligen borde vara ett bajsmonster (det hade fungerat med i princip vilket monster som helst) förutom att författaren vill få ner det här på Beaves&Butthead nivå.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Cybot Visa inlägg
          Det finns liksom inte ens anledning varför det egentligen borde vara ett bajsmonster (det hade fungerat med i princip vilket monster som helst) förutom att författaren vill få ner det här på Beaves&Butthead nivå.
          Det kan på riktigt vara precis vilket monster som helst. Det skulle kunna vara en drake, en minotaur, ett troll, en vampyr eller vad som helst. Jag tror på riktigt det här skulle kunna vara ännu lite bättre med ett inteligent monster.

Kommentera

Scenario: Dödens tempel
            Av: Ulf Hartelius och Alexander Platon
            Till: Alea Iacta Est
            När: 2008

Vi är tillbaka till det där fantasy spelet som jag inte kan hitta. Vi får reda på att två av raserna heter Ignis och Celesti. Utan någon mer beskrivning tänker jag gissa på dvärgar och alver. Scenariot använder plötsligt engelska namn för vissa saker. Till exempel kallas kultisterna som dyker upp i det onda templet ”Followers” och jag vet inte varför.

Det här är väldigt mycket sämre än det andra äventyret till samma spel. Jag kan bara ge det ett betyg som är ett steg lägre men jag vill att ni noterar att det här knappt kan kallas för ett scenario. Hela scenariot är en kort och tråkig dungeon och lite väldigt tråkiga vanliga byggnader som innehåller vad du tror de innehåller från namnet på platsen i fråga. Tortyrkammaren innehåller tortyrredskap!. Det finns verkligen ingenting här. Om jag ger dig en tom dungeon karta, slår dig med en käpp och skriker ”Improvisera” så är det inte bara en beskrivning av min normala lördagskväll men du kommer också producera något bättre än det här äventyret.

Det värsta är att det har en bra ide till en hook! Karaktärerna har dött och återupplivas av en god präst som skickar dem på ett uppdrag som betalning för att vara levande igen. Det hade fungerat om det inte var uselt genomfört. Prästen går ”Gör det, eller annars!”. Men eftersom han är för mesig för att döda lite ”Followers” själv vet jag inte vad han hotar gruppen med? Scenariot ger varken stats eller ett faktiskt hot! Och kör du de färdiga karaktärerna vet jag inte varför de här menlösa kräken är vem prästen kallar tillbaka från dödsriket.

Det finns ingenting alls av värde här.

1 av 5

Kommentera

Nu vill jag ha en setting där återupplivning är att man helar kroppen och sedan i princip använder gudomligt superlim för att klistra fast själen vid kroppen igen. Den som återupplivat äventyrarna kan när som helst inom en tidsperiod (En vecka? Till nästa fullmåne?) lösa upp det här superlimmet om de misbehagar hen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Cybot Visa inlägg
                Nu vill jag ha en setting där återupplivning är att man helar kroppen och sedan i princip använder gudomligt superlim för att klistra fast själen vid kroppen igen. Den som återupplivat äventyrarna kan när som helst inom en tidsperiod (En vecka? Till nästa fullmåne?) lösa upp det här superlimmet om de misbehagar hen.
                Det låter supercoolt! Och det hade varit ett bra hot i det här äventyret. Men vi får inte reda på hur återupplivning fungerar här ens.

Kommentera

Är det kanske läge att köra igenom lite julrelaterade scenarion?

https://alexandria.dk/da/data?scenarie=7415
                  https://alexandria.dk/da/data?scenarie=4074
                  https://alexandria.dk/da/data?scenarie=3557
                  https://alexandria.dk/da/data?scenarie=509
                  https://alexandria.dk/da/data?scenarie=1506

Kommentera

Julbocken ser fucking badass ut. Okej då, jag kan gå högtidligt! :D

Kommentera

Scenario: Julbocken
                      Av: André Nordin och Terje Nordin
                      Till: Call of Cthulhu
                      När: 2005

Jäsningskammaren är en magisk vidrig ide och som punkten scenariot är centrerat runt är den utmärkt vald. Det här är annars Midsommar + The Wickerman + The Ritual + The Shadow over insmouth fast med allas favorit gud med tusen unga. Det är beprövad Lovecraftiansk mark men med en ändå förvånansvärt ny vinkel.

Scenariot är uppdelat i en tidslinje, en hög beskrivningar av platser och karaktärsbeskrivningar. Det finns lite onödigt deprotagoniserande men det här är CoC så alla bör vara beredda på det.

Men här är varför du bör spela det. Det här scenariot är så jävla äckligt med sin “mjölk” och sin “jäsning” och sitt “Norrland” och det bara kryper i kroppen på mig.

4 av 5

Kommentera

Scenario: Christmas on the Moon
                        Av: Michael Mørk
                        Till: Eget D6 system
                        När: 2015

Det här är tyvärr överdrivet producerar till punkten där det är aktivt fientligt till spelledaren. Alla beskrivningarna är långa, invecklade och stört omöjliga att hålla i huvudet. Samma med karaktärerna. Samma med bakgrunderna. Det ska till en massiv mängd arbete för att hålla det här i huvudet och gör du inte det så förlorar du all nyans. Jag är övertygad om att författaren kan få mig att känna mig som att jag är i Alien universumet. Men han kan inte lära mig hur jag ska få någon annan att känna så när jag spelleder hans scenario.

Sedan har vi julgrejen. Som är ett misstag. Det är bara där för att skapa en stämnings whiplash och det… Funkar inte. Du kan inte gå från att spela White Christmas för dina spelare och sedan gå “SCI-FI HORROR!!!”.

Det här är annars ett medelmåttigt alien scenario. Jag märker att författaren bryr sig om saker med alien universumet som jag inte bryr mig alls om och som inte påverkar scenariot. Men kärnan på scenariot är solid.

Om du går jul + annan genre gör en Die Hard och gå fullt ut eller gör det inte alls.

2 av 5

Kommentera

Scenario: Familien
                          Av: Max Møller
                          Till: Friform
                          När: 2011

Det är Jul! Kommer mamma begå självmord eller inte?

Det är inte det enda problemet någon har i den här familjen, men det är det mest dramatiska. Man spelar medlemmar i en familj som alla måste välja mellan sin egen lycka och att familjen ska må bra. Det är mer eller mindre scenariot.

Vi är way för nära verkligheten för att det ska vara kul eller dramatiskt. Men samtidigt säger inte scenariot så mycket. Existentialism är en grej är liksom inte det edgy materialet som hade rättfärdigat att gå så här brutalt.

Det finns all socialrealismen du kan tänka dig här så är det grejen du verkligen vill ha så… Ja? Men om du väntar dig något budskap eller någon poäng? Vänd dig någon annanstans.

3 av 5

Kommentera

Scenario: Jule-Tun
                            Av: Rikke Munchkin Sørensen
                            Till: Toon
                            När: 2001

Det här scenariot är ett fullständigt misslyckande i konceptfasen. Man spelar småfiskar på barnhemmet/internatskolan och ska ut och hitta jultomte tonfisken. Det är som en av de där tecknade filmerna där karaktärerna är precis som människor fast de är djur för det ser roligare ut som tecknat. Men man kan inte se vad som händer i scenariot så det spelar ingen roll att alla är fiskar. Rollspel är inte ett visuellt jävla medium. Scenariot har misslyckats vid den första punkten, den där de väljer medium. Det här borde inte vara ett rollspel. Det finns absolut ingen anledning att man är fiskar! Jag bara… Bara… VARFÖR ÄR MAN FISKAR RIKKE?!

Det är också ett komediscenario som inte är roligt. Oh, kommer du komma in i min tråd nu och försvara fiskordskämt? Kommer du?! “Oh, de är på danska du kanske inte förstod humorn?” Fan ta dig. Välj ett helvete och brinn i det! Jag förstår! Det är lika tydligt och lika inte roligt som bukspottkörtelcancer.

Toon var ett misstag som ett regelsystem. Det borde aldrig ha skapats. Det är som kloringas som ett vapen, det är grymt och fel och vi är värre som en art för att det finns. Men några regler för att vi är fiskar i havet kanske vore bra i det här jävla scenariot där alla kan röra sig i vilken riktning som helst när som helst?!

Scenariot är också i ett Word-dokument. Har du hört talas om “Print to pdf” funktionen?! ANVÄND DEN! Word dokument är tydligen ett great sätt att sprida virus dock. Så då kanske du kan fucka med mig ÄNNU mer än genom att få mig att läsa tomten är en tonfisk scenariot?!!!!

1 av 5

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
                              Scenario: Jule-Tun
                              Av: Rikke Munchkin Sørensen
                              Till: Toon
                              När: 2001

Det här scenariot är ett fullständigt misslyckande i konceptfasen.

1 av 5
                              Jag valde faktiskt att sälja av mitt gamla ex av Toon härom året och trots att det var ett tunt rollspelshäfte så var det inte värt sin plats i bokhyllan. Det här scenariot bekräftar det valet...

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                              Started by Franz, Igår, 15.59
                              21 responses
                              405 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg Leon
                              av Leon

Started by Nässe, 10 December 2019, 22.06
                              28 responses
                              456 visningar
                              4 gillar
                              Senaste inlägg Ram
                              av Ram

Started by Dr_Dängrot, Igår, 08.28
                              17 responses
                              552 visningar
                              3 gillar
                              Senaste inlägg Leumas
                              av Leumas

Started by Spelledarn, 10 December 2019, 18.59
                              4 responses
                              166 visningar
                              10 gillar
                              Senaste inlägg Spelledarn  
                              Started by krank, 02 December 2019, 22.05
                              14 responses
                              385 visningar
                              8 gillar
                              Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                              Started by Mannen i skogen, 09 December 2019, 14.13
                              8 responses
                              312 visningar
                              1 gillar
                              Senaste inlägg Råttfångaren  
                              Started by Henke, 10 December 2019, 16.28
                              16 responses
                              246 visningar
                              0 gillar
                              Senaste inlägg han som kallades göte  
                              Started by krank, 09 December 2019, 19.27
                              5 responses
                              92 visningar