Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Svensk översättning av AD&D (gratis! wee!)

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av olaberg Visa inlägg
    Annars brukar utslagsfrågan när det gäller AD&D alltid vara: Men hur gör du med turordningsreglerna (initiativ)?
    Typ så här: http://dynamic.2worthingtons.net/initiative.html

Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
    Vad är grejen med att dela upp tabellresultaten i grupper om tre vita rader, tre grå rader, tre vita rader, osv? Det gör tabellerna extremt svårlästa, tycker jag. Men kanske finns en anledning till uppdelningen som jag missar?
    Det är till viss del för att följa förlagan, lite som olaberg är inne på (även om jag inte vuxit upp med AD&D), men framförallt har jag nog landat i att det är enklare att hålla reda på rätt rad med detta upplägg, jämfört med att ha varannan rad vit och varannan grå. Med så frekventa växlingar upplever jag att det är lättare att tappa bort raden man ska läsa av. Som ett sidospår kan nämnas att de ark jag skrivit ut för domarskärmen har olika bakgrundsfärger för varje tabell. Kan ta bild på det vid tillfälle (då det också ger lite hintar om vad som komma skall för SR).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Cyberhest Visa inlägg
      Ungefär så som jag själv landade. DMG 61 är grunden, sedan kan man laborera med specialregler, framförallt från PHB (dels under Initiative och dels under vapenlängderna).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av olaberg Visa inlägg

Ungefär så som jag själv landade. DMG 61 är grunden, sedan kan man laborera med specialregler, framförallt från PHB (dels under Initiative och dels under vapenlängderna).
        Japp. Det jag laborerar mest med vad gäller stridsreglerna är att försöka göra turordningen översiktlig. Det finns även några mindre luckor i Nagoras redogörelse, om man ska vara helt by-the-book. Fine att man för angripare i närstrid som förlorat initiativet bara behöver använda skillnaden-mellan-vapenhastighet-och-initiativtärning om vederbörandes anfall, direkt eller indirekt, har bäring på en formelkastares försök att kasta formler i tid, men egentligen vet man ju inte på förhand vem angriparen får slå sitt träffslag mot (eftersom det avgörs slumpmässigt, om han eller hon befinner sig inom närstridsavstånd, det vill säga tre meter, från mer än en fiende). Det jag lutar åt är att göra så att alla närstridskombattanter på den förlorande sidan får agera på det segment som motsvarar skillnaden mellan vapenhastighet och initiativtärning. Det innebär ju trots allt ändå att den vinnande sidan alltid får anfalla först.

Kommentera

Scratch det jag sa om Souvenir. Håller för närvarande på att göra om dokumentet och återinföra Futura. AD&D kräva detta typsnitt!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av kwarnberg Visa inlägg
            Vad är grejen med att dela upp tabellresultaten i grupper om tre vita rader, tre grå rader, tre vita rader, osv? Det gör tabellerna extremt svårlästa, tycker jag. Men kanske finns en anledning till uppdelningen som jag missar?
            Helt OK att göra så, men det är svårläst för att radhöjden är för låg. En på tok för låg radhöjd är övergripande genom hela dokumentet, tillsammans med för långa rader.

Det är massa andra layoutamatörmisstag i dokumentet också.
            Last edited by Rickard; 21 August 2019, 15.35. Anledning: lång --> lång

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rickard Visa inlägg

Helt OK att göra så, men det är svårläst för att radhöjden är för låg. En på tok för låg radhöjd är övergripande genom hela dokumentet, tillsammans med för långa rader.

Det är massa andra layoutamatörmisstag i dokumentet också.
              Du får jättegärna PM:a och tipsa om vilka övriga nybörjarmissar som finns och hur jag bäst åtgärdar dem!

Kommentera

Ny version av Häfte A: Spelkaraktären uppladdad till http://standardregler.home.blog.

Nytt i denna version är bland annat att ett antal småfel rättats, att dispositionen snyggats till samt att jag gått tillbaka till Futura som typsnitt, för att få en riktigt oldschool känsla.

Skärmdump Standardregler.PNG
                Last edited by Cyberhest; 01 September 2019, 19.18.

Kommentera

Nu finns äntligen Häfte C: Besvärjelser uppladdat till http://standardregler.home.blog

Eller ja, i alla fall besvärjelsenivåerna 1-4. Dock måste du vara en rätt fet magiker för att kunna kasta kraftfullare formler än det, så detta bör räcka långt för nya spelkaraktärer i vart fall.

Som vanligt uppskattas feedback och konstruktiv kritik!
                  Skärmklipp.PNG

Kommentera

Två NB:

1. I min första grovöversättning av besvärjelserna, som framförallt gjordes för mitt och mina vänners spelbord, utgick jag (av tidsskäl) väldigt mycket från besvärjelsebeskrivningarna i Svärd och Svartkonst. Jag har försökt rensa bort detta till denna publika version av dokumentet, men det kan finnas kvar enstaka formuleringar och passager här och där. Ber om ursäkt på förhand för det, i så fall, och vill understryka att det inte är min intention att planka andras översättningar (i alla fall inte utan tillbörlig attribution).

2. Vad gäller feedback så uppskattas även rena språkliga korrigeringar eller förslag till alternativa formuleringar. Enbart de fyra första besvärjelsenivåer som presenteras i detta dokument omfattar mer textmassa än hela spelkaraktärshäftet och är inte lika genomarbetat som häfte A.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                    Started by Theo, 19 September 2019, 13.48
                    16 responses
                    388 visningar
                    6 gillar
                    Senaste inlägg Måns
                    av Måns

Started by stenhöna, Idag, 00.33
                    8 responses