Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

MJÖLNIR recenserar DEX LEGENDARIUM

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

MJÖLNIR recenserar DEX LEGENDARIUM

Sveriges äldsta speltidning MJÖLNIR (RPG/OSR Fanzine - https://mjolnirfanzine.yolasite.com) har recenserat DEX LEGENDARIUM. Stort tack för en fin beskrivning av bokens olika delar. DEX LEGENDARIUM kan förhoppningsvis inspirera!

MJÖLNIR OUTTAKES, Juni 2019

"Det finns folk som samlar på, och tycker det är spännande att studera menyer från kändisevents. Vad åt man på Elvis bröllop ? Vilka är rätterna på årets Nobelmiddag ? Och efter en fotbollsmatch ges det på TV ofta lång tid för både spelare och kommentatorer att prata igenom hur spelet gick, in i minsta move. Men bägge dessa fenomen har jag extremt svårt för. Man var ju inte där! Det går inte att uppleva...igen! Jag gillar god mat och att vara med i en bra match. Men hur mycket man än pratar om det sen, är upplevelsen redan försvunnen. Move on!

AD&D (och dess varianter) är en fantastisk upplevelse, för mig lika spännande nu som i rollspelens begynnelse. Man får en kick av att, i grupp, uppleva en inbillad värld som nästan blir verklig - och får vara med och påverka den - och leka lite hjälte på köpet. En intellektuell fantasi-äventyrs-utmaning med slumpen som fiende. Mänsklig, gruppgenererad fantasi blir alltmer viktig i dagens digitaliserade ösregn.

Men går ett spelat AD&D-äventyr att återuppleva ? På samma sätt som ovan tycker jag: nix. Det gällde då, och bara då. Antingen var man med, eller inte. Att läsa igenom en spelkrönika eller en Character Journal blir för mig ungefär samma som menynostalgi och post-match-snack. Det är dokumentation av en upplevelse - men inte en upplevelse i sig. Sånt jag omedelbart bläddrar förbi på Dragonsfoot.

Så när jag får det massiva verket DEX Legendarium i handen (586 s, inbunden, mjukpärm) drabbas jag därför av instant kluvenhet. Vilken massiv prestation! Författaren och tillika spelledaren Walter Allvin har kört AD&D, och till och med 1st edition, ända sedan spelet kom ut....och byggt en massiv värld av det, och skrivit om allt till en bok. Wow! Som urtida AD&D-freak hade jag gett upp hoppet om att det kunde finnas 1e-spelare kvar i Sverige längre. Och dessutom bor han ‘runt hörnet’ geografiskt sett. Tänk vad jag missat under alla år - tänk om man hade fått vara med på allt det spännande som beskrivs i DEX!

Och vilken välskriven, solid, djup, immersive fantasirik men ‘autentiskt’ nordisk värld Allvin byggt upp! Vilka teman! Svartnande rosor som ledtråd till den förbannelse som kommer över riket. Vilka grepp! Svärd som smitts efter tonalitet och kommer i samklang med ‘rätt’ kyrkklocka.
    Vilken kontinent som breder ut sig! Plågomuren, Vitmark, Helgonsjön, Grumle Vad - varje namn lockar till utforskning. Vilka monsterbeskrivningar ! Skuggspindlar, stridshundar, hedormar, dödsmästare och haggor, alla namn som perfekt passar in i den Arn-osande miljön utan att låta som nöd-översättningar från engelskspråkiga manualer. Inte en TSR-amerikanism i sikte, men ändå trovärdigt förankrat i klassisk AD&D. Det känns lite som Allvin i ett enda svep skapat det urnordiska D&D-universum Ola Berg (Edda m m ) länge tangerat.

Fast - är det ‘god litteratur’ ? Tja, DEX - Legendarium är en decennielång kampanj som spelledaren bestämt sig att göra en berättelse av. Bara det är en anmärkningsvärd prestation.
    Allvin är en mycket duktig skribent, språket flödar superbt - jag sprang på många intressanta nya ord under läsningen. Texten flödar smidigt (dock ställer huvudpersonen kanske litet väl många frågor i vissa kapitel, antalet frågetecken per sida är extremt högt i första delen).

Kontinuiteten är prickfri,alla trådar löper logiskt; narrativt knyts allt ihop och tryckfelen...näe, det hittade jag inga. De få illustrationerna är inte det som sticker ut, men trycket, läsligheten och inbindningen är flera mil bättre än många andra self-published verk på marknaden. DEX tål flera törnar i din ryggsäck.

Den höga språknivån borde också meritera för en engelsk översättning - Sverige är defintivt för litet för mastodontverk inom AD&D. DEX kunde fungera utmärkt som en source book för kampanjinspiration, och någon filmproducent skulle säkert hitta flera läckra teman här också. Det finns t o m lite cliffhanger på slutet. DEX 2 i sikte ?

Men - hur man än presenterar ett gigantiskt, superspännande, content-rich och omvälvande händelseförlopp från 30 års AD&D-spelande - en kampanj jag som spelare alltså inte haft något alls mot att få vara med i - så skiner det för mig som bokläsare ändå, hur man än vänder på det, fortfarande igenom som....en enorm, glorifierad spelkrönika. Något som ju tyvärr inte var min favoritläsning. Men - gillar du sådant - köp den bums!"

Prestation: 5*****
    Idévärld/originalitet/fantasi: 5*****
    Språk: 5*****
    AD&D 1e-faktor: 5*****
    Produktion: 5*****
    Litterär kick: 2**
    Last edited by DEX LEGENDARIUM™; 16 June 2019, 21.10.

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by zonk, 19 October 2019, 10.10
2 responses
103 visningar
2 gillar
Senaste inlägg zonk
av zonk

Started by Bifur, Idag, 13.45
8 responses
125 visningar