Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

God45 recenserar allt på Scenariobiblioteket del 2

Minimera
X
 
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • Henke
    svarade
    Hörru God45! Nu vill vi ha mer recensioner! Jag väntar fortfarande på att du skall gå loss på alexandria. Jag har grävt fram svenska konventsscenarion dit sedan i somras för att du skall gå loss på dem med både applåder och vinkelslip. :-)

    Kommentera:


  • God45
    svarade
    Scenario: Cube of Filth

    Av: Jonas Larsson Olanders

    Till: Förenklad version av År noll systemet.

    Kan du tänka dig vad som skulle hända ifall någon skrev en bra version av alla de där super dåliga ”Barn på 80-talet på cyklar” äventyren som just nu hemsöker marknaden? Istället för att försöka göra en ”Låt den rätta komma in” pastisch så tar man den början och så går man till ett vansinnigt psykedeliskt ställe med tung politisk, social och kulturell kommentar där allting fortfarande är en referens? Istället för att backa från den svarta humorn som kommer uppstå så bara kastar man sig in i den?

    Det här scenariot är magiskt bra. Det luras men inte? Det är lite svårt att förklara men scenariot låter dig veta att det här kommer vara ungar på cyklar med sci-fi/skräck grejer men sedan fintar det en med sekvenser där man måste försöka ha den bästa festen på ett badhus på natten. Så man är indragen i att försöka bli så packad som möjligt och hålla borta de jävla mellanstadiebarnen när PANG! ett riktigt, riktigt galet sci-fi problem träffar.

    Det här är verkligen något från gonzo skolan av fuck bromsarna, fuck god smak, fuck att inte göra det här till konst bara för att det är ett one-shot för Gothcon. Jag har den yttersta respekten för de valen.

    Regelsystemet är ganska tråkigt och passar inte perfekt för scenariot. Men det här scenariot skulle kunna köras i nästan vilket rollspelssystem som utspelar sig i nutid som helst.

    Jag gillar inte den kulturella bakgrunden som leder fram till Kids on bikes grenen och fattar inte varför folk vill rollspela det så mycket, men ska det göras ska det göras så här! Med en unik vision som blöder igenom varenda aspekt av äventyret och med riktigt bra humor.

    4 av 5.

    Kommentera:


  • God45
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

    Tackar och bockar. Det du beskriver kring Trakori-Lore är precis vad jag varit ute efter. Släpper man kontrollen och kör utan att känna till originaltexterna så tror jag faktiskt det funkar bra iaf. Av just den anledningen gjorde jag en engelsk översättning som ligger på fiascoplsysets.com
    Nice att den finns på engelska också! Ska kolla på den :)

    Kommentera:


  • Henke
    svarade
    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
    Äventyret: Svavelvinter - Fiasco
    Av: Henrik Bergendahl
    År: 2019
    Till: Fiasco

    4 av 5.
    Tackar och bockar. Det du beskriver kring Trakori-Lore är precis vad jag varit ute efter. Släpper man kontrollen och kör utan att känna till originaltexterna så tror jag faktiskt det funkar bra iaf. Av just den anledningen gjorde jag en engelsk översättning som ligger på fiascoplsysets.com

    Kommentera:


  • Grisodlar'n
    svarade
    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
    Äventyret: Döden vid Bromme stenar
    Av: Stefan Wallin
    År: 2019
    Till: Drakar och Demoner

    Jag tycker inte om det här scenariot. Det använder en sexistisk backstory för sitt monster, det använder sexistiska formuleringar och det känns inte på något sätt som om scenariot tar avstånd från de sexistiska värderingarna som uttrycks i scenariot. Det är svårt att göra ett bra scenario om ett monster med en så potentiellt sexistisk bakgrund som en mara, men här känns det som att scenariot gjort det mycket värre än grund myten. Scenariot kommer hela tiden tillbaka till skillnaden mellan män och kvinnor och det känns ganska olustigt att läsa det. Att kommentera att en kvinnlig npc är väldigt ful som enda informationen om henne är en detalj som jag nu pekar specifikt på men det är mest representativt för en trend i texten.

    Det är också ett väldigt fokus på trälarna och hur deras viljor är knäckta eller inte som återkommer hela tiden. Det känns inte relevant alls för scenariot ärligt talat men det tar upp mycket plats och är ständigt återkommande.

    Det finns andra problem också. Det finns ingen anledning till att karaktärerna ska dyka upp för att ha äventyret och scenariot pekar ut detta men gör inget för att lösa det till exempel. Det finns ett väldigt tråkigt och händelselöst dungeon crawl. Sedan har monstret förmågan att helt enkelt återuppstå två gånger, vilket bara är till för att göra saker svårare utan att vara tematiskt kopplat till något eller vara något spelarna kan lista ut (förutom genom att läsa monsterboken).

    Det värsta med scenariot är dock att monstret man ska slåss mot har en save or die attack som bara fungerar på kvinnliga karaktärer. Klöser maran en kvinnlig karaktär och giftet på dess klor övervinner karaktärens Fys attribut så dör karaktären automatiskt och återuppstår som ett till odött monster ute efter att döda män om inte kroppen bränns. Det finns en drömförmåga hos monstret som bara påverkar män, men det är långt från en omedelbar död. Det värsta är dock att detta inte ens diskuteras, det är som att äventyret antar att alla äventyrarna är män. Något som känns i beskrivningarna i resten av äventyret också men först blir tydligt här.

    För att säga något positivt är framsidan och layouten snygg. Här och där dyker också en kul användning av språk upp som till exempel ”Kackel-kraxande skratt fyllt av ondska”. Det är en perfekt beskrivning för att spelledaren ska veta hur hen ska göra marans skratt.

    De bra grejerna är tyvärr inte nog. Det här är ett inte särskilt bra äventyr som också lider av att ha en stor mängd centralt sexistiskt och misogynt material.

    1 av 5.
    Fan, man hann inte ens till Apoteket och Max innan den här fina recensionen dök upp. Allt rörande maran, hennes gift som bara drabbar kvinnor och att hon kan återuppstå tre gånger får du ta upp med Blixt & Co som skrev MB2. Det är nämligen därifrån all info kring marans egenskaper kommer ifrån. När du sågar äventyr, se då inte till att du sågar av dig fingrarna i processen. Äventyret är dessutom från 2008. Ren kuriosa, jag vet. Men tack för din insats ändå.

    Kommentera:


  • God45
    svarade
    Äventyret: Svavelvinter - Fiasco
    Av: Henrik Bergendahl
    År: 2019
    Till: Fiasco

    Till skillnad från det nyligen recenserade Mutant play-setet till Fiasco är det tydligt att Svavelvinter - Fiasco inte är menat att ersätta originalet. Det här är snarare något som är till för inbitna insiders som spelat kampanjen, läst romanerna eller spelat det fristående rollspelet. Gärna alla tre. Jag har ju gjort alltihop så jag måste ju anses vara målgruppen. Och för mig ser det här superskoj ut. Det är dock ett djupdykning rakt in i Svavelvinter deep lore och vet du inte vem Shamash är så får du inte min upplevelse. Men, och här är en överraskning, jag tror fan-i-mig att det är ännu roligare!

    Svavelvinter är en av de där riktigt, riktigt crazy utbyggda fantasy världarna där saker har en intern logik men där man kan säga saker out of context och det är komiskt guld. Som den där synska ungen i Game of Thrones som antagligen blev pressad till köttsörja off-screen och matad till en kille i ett träd! Svavelvinter har allt det där! Så om du har kontext, GLÖM DEN!, eller inte, och se vad du kan göra för crazy magick med:

    Fly från de vandöda Crurerna.

    Hämnas på isjätten Styrwåld som stulit ert utedass.

    En vagnslast männskliga experiment från sjukstugan.

    Om du gör en bra konvertering till Fiasco är det en 3:a. Om du väljer ut de allra bästa bitarna och skapar möjligheten till en absolut vansinnig one-shot?

    4 av 5.

    Kommentera:


  • God45
    svarade
    Äventyret: Döden vid Bromme stenar
    Av: Stefan Wallin
    År: 2019
    Till: Drakar och Demoner

    Jag tycker inte om det här scenariot. Det använder en sexistisk backstory för sitt monster, det använder sexistiska formuleringar och det känns inte på något sätt som om scenariot tar avstånd från de sexistiska värderingarna som uttrycks i scenariot. Det är svårt att göra ett bra scenario om ett monster med en så potentiellt sexistisk bakgrund som en mara, men här känns det som att scenariot gjort det mycket värre än grund myten. Scenariot kommer hela tiden tillbaka till skillnaden mellan män och kvinnor och det känns ganska olustigt att läsa det. Att kommentera att en kvinnlig npc är väldigt ful som enda informationen om henne är en detalj som jag nu pekar specifikt på men det är mest representativt för en trend i texten.

    Det är också ett väldigt fokus på trälarna och hur deras viljor är knäckta eller inte som återkommer hela tiden. Det känns inte relevant alls för scenariot ärligt talat men det tar upp mycket plats och är ständigt återkommande.

    Det finns andra problem också. Det finns ingen anledning till att karaktärerna ska dyka upp för att ha äventyret och scenariot pekar ut detta men gör inget för att lösa det till exempel. Det finns ett väldigt tråkigt och händelselöst dungeon crawl. Sedan har monstret förmågan att helt enkelt återuppstå två gånger, vilket bara är till för att göra saker svårare utan att vara tematiskt kopplat till något eller vara något spelarna kan lista ut (förutom genom att läsa monsterboken).

    Det värsta med scenariot är dock att monstret man ska slåss mot har en save or die attack som bara fungerar på kvinnliga karaktärer. Klöser maran en kvinnlig karaktär och giftet på dess klor övervinner karaktärens Fys attribut så dör karaktären automatiskt och återuppstår som ett till odött monster ute efter att döda män om inte kroppen bränns. Det finns en drömförmåga hos monstret som bara påverkar män, men det är långt från en omedelbar död. Det värsta är dock att detta inte ens diskuteras, det är som att äventyret antar att alla äventyrarna är män. Något som känns i beskrivningarna i resten av äventyret också men först blir tydligt här.

    För att säga något positivt är framsidan och layouten snygg. Här och där dyker också en kul användning av språk upp som till exempel ”Kackel-kraxande skratt fyllt av ondska”. Det är en perfekt beskrivning för att spelledaren ska veta hur hen ska göra marans skratt.

    De bra grejerna är tyvärr inte nog. Det här är ett inte särskilt bra äventyr som också lider av att ha en stor mängd centralt sexistiskt och misogynt material.

    1 av 5.

    Kommentera:


  • Henke
    svarade
    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg

    Jag försöker aldrig såga någon, bara förmedla vad jag tycker om scenariot...

    Vilket av dem är ditt scenario? :)
    Nej, jag skämtade lite och dessutom så är det rena nöjet att läsa dina sågningar också. Jämförelsen du gjorde för ett tag sen med att "smaka som insidan på en mun" är fortfarande bland det absolut roligaste jag läst i recensionsväg.

    Mitt är Fiasco a´la Svavelvinter (Eller mitt och mitt. Jag har slängt ihop ett antal företeelser från Konflux-sviten som jag tror skulle kunna få bra utväxling i ett Fiasco-playset).

    Kommentera:


  • Rymdhamster
    svarade
    Ursprungligen skrivet av god45 Visa inlägg
    vilket av dem är ditt scenario?
    It*s a trap!

    Kommentera:


  • God45
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

    Haha oj, skall bli se hur hårt sågad man blir nu :-)
    Jag försöker aldrig såga någon, bara förmedla vad jag tycker om scenariot...

    Vilket av dem är ditt scenario? :)

    Kommentera:


  • Henke
    svarade
    Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
    Det har kommit nya saker på scenariobiblioteket idag! Recensioner kommer snart :)
    Haha oj, skall bli spännande att se hur hårt sågad man blir nu :-)

    Kommentera:


  • God45
    svarade
    Det har kommit nya saker på scenariobiblioteket idag! Recensioner kommer snart :)

    Kommentera:


  • God45
    svarade
    Äventyret: År noll Fiasco/Fiasco year zero
    Av: Pontus Kjellberg
    År: 2019
    Till: Fiasco

    Det här är alltså ett Fiasco play-set baserat på Mutant: År Noll. Scenariot finns både på svenska och engelska, precis som År Noll, vilket jag tycker är en trevlig bonus.

    Det här är en djupt orättvis recension att tvinga mig att skriva. Det finns nämligen två sätt att se på det här, är det ett Fiasco play-set eller alternativa åt Noll regler för one-shot?

    Så, jag kommer aldrig göra en recension av År Noll grundreglerna (om någon av er betalar mig gör jag det för jag är verkligen så lättköpt) men de är inte bra för one-shots. Så är det här regler som jag hellre hade spelat ett År Noll one-shot med? Ja! Fiasco är riktigt bra för one-shots.

    Som ett Fiasco play-set är det här laddat för att vara antingen allvarligt eller djupt, djupt mörk humor fyllt med Mutant flavour. Det är ett bra Fiasco play-set (över medel till och med) men jag tror inte det fungerar om inte alla spelarna är Mutant spelare/fans redan.

    4 av 5

    Kommentera:


  • God45
    svarade
    Äventyret: Mörkrets grotta

    Av: Per Holmström

    År: 2019

    Till: Svärdets sång

    I Ärenhem kunde man stöta på en plot hook som leder en till den här dungeonen. Men kartan hit och rimmen på den kan man egentligen plocka upp var som helst.

    Dungeonen är väldigt kort men är mytologiskt väldigt viktig för världen (världen kan gå under och stuff pga saker i grottan). I praktiken finns här dock en taskig men rolig insta-kill fälla/NPC, att klura på rim och lite våld. Det är okej, men jag hade hellre sett mer innehåll än högtravande text som spelarkaraktärerna ändå inte kan få reda på. Det finns en odöd väktare här som blivit utsläppt av en demon och nu vandrar landet… Men spelarna vet inte något om väktaren, demonen eller back storyn och kan inte få reda på det heller. De ser bara en klöst sakrofag. Det är bara att slösa ord och potential, vilket man inte har råd med i något så här kort.

    Det här är, tyvärr, bara en tråkig dungeon med mycket bakgrund.

    2 av 5.

    Kommentera:


  • God45
    svarade
    Äventyret: Dödens bro

    Av: Per Holmström

    År: 2019

    Till: Svärdets sång

    Det finns en bro som är ryktad att vara hemsökt. Under bron finns det en grotta där det bor en odöd alv. Han lockar ner folk med en save or suck effekt som gör att folk kommer ner till honom. Sedan neutraliserar han automatiskt och utan rullningar en karaktär (antagligen den som är bäst på att slåss ifall spelarna frivilligt går ner för att undersöka eller slåss mot den odöda alven) och sedan slåss man mot den odöda alven. Det är hela saken här. Det här är egentligen bara ett random encounter med ett monster som inte är särskilt unikt eller spännande. Men det är också ett encounter som innehåller en save or suck effekt och sedan att någon automatiskt är ur striden. Jag kan inte se hur det här är kul i spel och det är inte särskilt inspirerande.

    1 av 5.

    Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Khan, 20 July 2019, 21.23
103 responses
3.205 visningar
9 gillar
Senaste inlägg Khan
av Khan
 
Started by DeBracy, 13 November 2019, 12.04
43 responses
610 visningar
2 gillar
Senaste inlägg God45
av God45
 
Started by God45, 30 September 2019, 20.49
126 responses
4.857 visningar
7 gillar
Senaste inlägg RasmusL
av RasmusL
 
Started by luddwig, 10 May 2019, 09.18
76 responses
2.688 visningar
6 gillar
Senaste inlägg Swedish Chef  
Started by boblix, Igår, 19.20
0 responses
79 visningar
0 gillar
Senaste inlägg boblix
av boblix
 
Started by clarence redd, 13 November 2019, 17.21
4 responses
79 visningar
7 gillar
Senaste inlägg DeBracy
av DeBracy
 
Started by Quiz, Igår, 15.22
0 responses
34 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Quiz
av Quiz
 
Started by Pendragon, Igår, 15.11
0 responses
67 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Pendragon  
Started by Vicotnik, 23 October 2019, 21.43
8 responses
281 visningar
2 gillar
Senaste inlägg 2okk
av 2okk
 
Started by Skarpskytten, 15 September 2019, 16.39
10 responses
402 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Thanuir
av Thanuir
 
Arbetar …
X