Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

God45 recenserar allt på Scenariobiblioteket del 2

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Äventyret: Döden vid Bromme stenar
    Av: Stefan Wallin
    År: 2019
    Till: Drakar och Demoner

Jag tycker inte om det här scenariot. Det använder en sexistisk backstory för sitt monster, det använder sexistiska formuleringar och det känns inte på något sätt som om scenariot tar avstånd från de sexistiska värderingarna som uttrycks i scenariot. Det är svårt att göra ett bra scenario om ett monster med en så potentiellt sexistisk bakgrund som en mara, men här känns det som att scenariot gjort det mycket värre än grund myten. Scenariot kommer hela tiden tillbaka till skillnaden mellan män och kvinnor och det känns ganska olustigt att läsa det. Att kommentera att en kvinnlig npc är väldigt ful som enda informationen om henne är en detalj som jag nu pekar specifikt på men det är mest representativt för en trend i texten.

Det är också ett väldigt fokus på trälarna och hur deras viljor är knäckta eller inte som återkommer hela tiden. Det känns inte relevant alls för scenariot ärligt talat men det tar upp mycket plats och är ständigt återkommande.

Det finns andra problem också. Det finns ingen anledning till att karaktärerna ska dyka upp för att ha äventyret och scenariot pekar ut detta men gör inget för att lösa det till exempel. Det finns ett väldigt tråkigt och händelselöst dungeon crawl. Sedan har monstret förmågan att helt enkelt återuppstå två gånger, vilket bara är till för att göra saker svårare utan att vara tematiskt kopplat till något eller vara något spelarna kan lista ut (förutom genom att läsa monsterboken).

Det värsta med scenariot är dock att monstret man ska slåss mot har en save or die attack som bara fungerar på kvinnliga karaktärer. Klöser maran en kvinnlig karaktär och giftet på dess klor övervinner karaktärens Fys attribut så dör karaktären automatiskt och återuppstår som ett till odött monster ute efter att döda män om inte kroppen bränns. Det finns en drömförmåga hos monstret som bara påverkar män, men det är långt från en omedelbar död. Det värsta är dock att detta inte ens diskuteras, det är som att äventyret antar att alla äventyrarna är män. Något som känns i beskrivningarna i resten av äventyret också men först blir tydligt här.

För att säga något positivt är framsidan och layouten snygg. Här och där dyker också en kul användning av språk upp som till exempel ”Kackel-kraxande skratt fyllt av ondska”. Det är en perfekt beskrivning för att spelledaren ska veta hur hen ska göra marans skratt.

De bra grejerna är tyvärr inte nog. Det här är ett inte särskilt bra äventyr som också lider av att ha en stor mängd centralt sexistiskt och misogynt material.

1 av 5.

Kommentera

Äventyret: Svavelvinter - Fiasco
      Av: Henrik Bergendahl
      Till: Fiasco

Till skillnad från det nyligen recenserade Mutant play-setet till Fiasco är det tydligt att Svavelvinter - Fiasco inte är menat att ersätta originalet. Det här är snarare något som är till för inbitna insiders som spelat kampanjen, läst romanerna eller spelat det fristående rollspelet. Gärna alla tre. Jag har ju gjort alltihop så jag måste ju anses vara målgruppen. Och för mig ser det här superskoj ut. Det är dock ett djupdykning rakt in i Svavelvinter deep lore och vet du inte vem Shamash är så får du inte min upplevelse. Men, och här är en överraskning, jag tror fan-i-mig att det är ännu roligare!

Svavelvinter är en av de där riktigt, riktigt crazy utbyggda fantasy världarna där saker har en intern logik men där man kan säga saker out of context och det är komiskt guld. Som den där synska ungen i Game of Thrones som antagligen blev pressad till köttsörja off-screen och matad till en kille i ett träd! Svavelvinter har allt det där! Så om du har kontext, GLÖM DEN!, eller inte, och se vad du kan göra för crazy magick med:

Fly från de vandöda Crurerna.

Hämnas på isjätten Styrwåld som stulit ert utedass.

En vagnslast männskliga experiment från sjukstugan.

Om du gör en bra konvertering till Fiasco är det en 3:a. Om du väljer ut de allra bästa bitarna och skapar möjligheten till en absolut vansinnig one-shot?

4 av 5.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
        Äventyret: Döden vid Bromme stenar
        Av: Stefan Wallin
        Till: Drakar och Demoner

Jag tycker inte om det här scenariot. Det använder en sexistisk backstory för sitt monster, det använder sexistiska formuleringar och det känns inte på något sätt som om scenariot tar avstånd från de sexistiska värderingarna som uttrycks i scenariot. Det är svårt att göra ett bra scenario om ett monster med en så potentiellt sexistisk bakgrund som en mara, men här känns det som att scenariot gjort det mycket värre än grund myten. Scenariot kommer hela tiden tillbaka till skillnaden mellan män och kvinnor och det känns ganska olustigt att läsa det. Att kommentera att en kvinnlig npc är väldigt ful som enda informationen om henne är en detalj som jag nu pekar specifikt på men det är mest representativt för en trend i texten.

Det är också ett väldigt fokus på trälarna och hur deras viljor är knäckta eller inte som återkommer hela tiden. Det känns inte relevant alls för scenariot ärligt talat men det tar upp mycket plats och är ständigt återkommande.

Det finns andra problem också. Det finns ingen anledning till att karaktärerna ska dyka upp för att ha äventyret och scenariot pekar ut detta men gör inget för att lösa det till exempel. Det finns ett väldigt tråkigt och händelselöst dungeon crawl. Sedan har monstret förmågan att helt enkelt återuppstå två gånger, vilket bara är till för att göra saker svårare utan att vara tematiskt kopplat till något eller vara något spelarna kan lista ut (förutom genom att läsa monsterboken).

Det värsta med scenariot är dock att monstret man ska slåss mot har en save or die attack som bara fungerar på kvinnliga karaktärer. Klöser maran en kvinnlig karaktär och giftet på dess klor övervinner karaktärens Fys attribut så dör karaktären automatiskt och återuppstår som ett till odött monster ute efter att döda män om inte kroppen bränns. Det finns en drömförmåga hos monstret som bara påverkar män, men det är långt från en omedelbar död. Det värsta är dock att detta inte ens diskuteras, det är som att äventyret antar att alla äventyrarna är män. Något som känns i beskrivningarna i resten av äventyret också men först blir tydligt här.

För att säga något positivt är framsidan och layouten snygg. Här och där dyker också en kul användning av språk upp som till exempel ”Kackel-kraxande skratt fyllt av ondska”. Det är en perfekt beskrivning för att spelledaren ska veta hur hen ska göra marans skratt.

De bra grejerna är tyvärr inte nog. Det här är ett inte särskilt bra äventyr som också lider av att ha en stor mängd centralt sexistiskt och misogynt material.

1 av 5.
        Fan, man hann inte ens till Apoteket och Max innan den här fina recensionen dök upp. Allt rörande maran, hennes gift som bara drabbar kvinnor och att hon kan återuppstå tre gånger får du ta upp med Blixt & Co som skrev MB2. Det är nämligen därifrån all info kring marans egenskaper kommer ifrån. När du sågar äventyr, se då inte till att du sågar av dig fingrarna i processen. Äventyret är dessutom från 2008. Ren kuriosa, jag vet. Men tack för din insats ändå.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av God45 Visa inlägg
          Äventyret: Svavelvinter - Fiasco
          Av: Henrik Bergendahl
          Till: Fiasco

4 av 5.
          Tackar och bockar. Det du beskriver kring Trakori-Lore är precis vad jag varit ute efter. Släpper man kontrollen och kör utan att känna till originaltexterna så tror jag faktiskt det funkar bra iaf. Av just den anledningen gjorde jag en engelsk översättning som ligger på fiascoplsysets.com

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

Tackar och bockar. Det du beskriver kring Trakori-Lore är precis vad jag varit ute efter. Släpper man kontrollen och kör utan att känna till originaltexterna så tror jag faktiskt det funkar bra iaf. Av just den anledningen gjorde jag en engelsk översättning som ligger på fiascoplsysets.com
            Nice att den finns på engelska också! Ska kolla på den :)

Kommentera

Scenario: Cube of Filth

Av: Jonas Larsson Olanders

Till: Förenklad version av År noll systemet.

Kan du tänka dig vad som skulle hända ifall någon skrev en bra version av alla de där super dåliga ”Barn på 80-talet på cyklar” äventyren som just nu hemsöker marknaden? Istället för att försöka göra en ”Låt den rätta komma in” pastisch så tar man den början och så går man till ett vansinnigt psykedeliskt ställe med tung politisk, social och kulturell kommentar där allting fortfarande är en referens? Istället för att backa från den svarta humorn som kommer uppstå så bara kastar man sig in i den?

Det här scenariot är magiskt bra. Det luras men inte? Det är lite svårt att förklara men scenariot låter dig veta att det här kommer vara ungar på cyklar med sci-fi/skräck grejer men sedan fintar det en med sekvenser där man måste försöka ha den bästa festen på ett badhus på natten. Så man är indragen i att försöka bli så packad som möjligt och hålla borta de jävla mellanstadiebarnen när PANG! ett riktigt, riktigt galet sci-fi problem träffar.

Det här är verkligen något från gonzo skolan av fuck bromsarna, fuck god smak, fuck att inte göra det här till konst bara för att det är ett one-shot för Gothcon. Jag har den yttersta respekten för de valen.

Regelsystemet är ganska tråkigt och passar inte perfekt för scenariot. Men det här scenariot skulle kunna köras i nästan vilket rollspelssystem som utspelar sig i nutid som helst.

Jag gillar inte den kulturella bakgrunden som leder fram till Kids on bikes grenen och fattar inte varför folk vill rollspela det så mycket, men ska det göras ska det göras så här! Med en unik vision som blöder igenom varenda aspekt av äventyret och med riktigt bra humor.

4 av 5.

Kommentera

Hörru God45! Nu vill vi ha mer recensioner! Jag väntar fortfarande på att du skall gå loss på alexandria. Jag har grävt fram svenska konventsscenarion dit sedan i somras för att du skall gå loss på dem med både applåder och vinkelslip. :-)

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                Started by Svarte Faraonen, 03 December 2019, 23.04
                54 responses
                1.118 visningar
                7 gillar
                Senaste inlägg Leon
                av Leon

Started by krank, 02 December 2019, 19.51
                9 responses