Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Promotion] Fummelpodden – Mycket snack och lite verkstad

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• 2097
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg
    Nja, det gör inte jag heller, fast målet är trots allt att undvika det, tycker jag.
    Precis. Det är
    1. Smärtsamt
    2. Kostsamt
    3. Förvirrande
    4. Undergräver förtroendet för spelet

men det är samtidigt helt helt oundvikligt, och nödvändigt för spelets integritet, att göra det om och endast om det behövs. Behövs det en retcon så gör en retcon. Bara att bita ihop.

Kommentera:

• Bifur
    svarade
    Tillägg:
    Intressant också gällande explicit/subtilt i positioneringen. Här är jag kluven så till vida att otydligt formulerade positioneringar bör undvikas då de kan skapa onödiga problem - men samtidigt ser jag det ändå som ett ideal att deltagarna är så subtila de kan vara givet situationen. Det ger oftare ett starkare stöd för inlevelse i världen och i ens RP.

Kommentera:

• Bifur
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
    Jag skulle vilja tillägga att när jag spelleder så är jag inte rädd för att retconna hela scenen i en handvändning när vi upptäcker att våra uppfattningar varit osynkade :) Att prata är gratis, trots allt, så det är lätt att göra.
    Nja, det gör inte jag heller, fast målet är trots allt att undvika det, tycker jag.

Kommentera:

• Björn Wärmedal
    svarade
    Jag skulle vilja tillägga att när jag spelleder så är jag inte rädd för att retconna hela scenen i en handvändning när vi upptäcker att våra uppfattningar varit osynkade :) Att prata är gratis, trots allt, så det är lätt att göra.

Kommentera:

• Bifur
    svarade
    Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
    Men min personliga erfarenhet är att det bjuder in till att nöja sig så – och att man då missar andra detaljer som kan vara relevanta för den fiktiva positioneringen. Man stirrar sig helt enkelt lätt blind på rutnätet istället för att visualisera den gemensamma imaginära sfären.
    Medhåll. Det är nog en fråga om vilken vikt olika personer lägger vid den typen av frågor, det finns tycker jag vanligen en tipping point där dialogen kring positioneringen kostar mer än den smakar och det är enklare att dra fram stridskarta/markörer/figurer för att kunna lägga fokus på annat. Var den gränsen går varierar med spel, narrativt fokus och spelgrupp. Olika spel ger dessutom olika stöd i sin mekanik och därmed olika incitament.

Kommentera:

• ceruleanfive
    svarade
    Bra avsnitt. Ett intressant problem som det inte finns några givna lösningar på.

Tack! Helt klart så, men man får göra vad man kan för att göra det så bra som möjligt i den egna gruppen. :)

(Och alltid ett bra argument om man är sugen på att använda figurer i strid.)
    Det är intressant! Jag håller med om att figurer underlättar rent rumslig positionering, eller vad man ska säga.

Men min personliga erfarenhet är att det bjuder in till att nöja sig så – och att man då missar andra detaljer som kan vara relevanta för den fiktiva positioneringen. Man stirrar sig helt enkelt lätt blind på rutnätet istället för att visualisera den gemensamma imaginära sfären.

Men det är nog olika från person till person, samt en fråga om vad man tycker är viktigt/roligt.

Kommentera:

• Bifur
    svarade
    Ursprungligen skrivet av ceruleanfive Visa inlägg
    Avsnitt 48 Fiktionell positionering
    Vi snackar om vad fiktionell positionering är för något och varför det är viktigt i rollspel. Sen blir det lite sedvanlig gruppterapi också.
    Bra avsnitt. Ett intressant problem som det inte finns några givna lösningar på. (Och alltid ett bra argument om man är sugen på att använda figurer i strid.)

Kommentera:

• ceruleanfive
    svarade
    Avsnitt 48 Fiktionell positionering
    Vi snackar om vad fiktionell positionering är för något och varför det är viktigt i rollspel. Sen blir det lite sedvanlig gruppterapi också.

Kommentera:

• ceruleanfive
    svarade
    Avsnitt 47 – Årskrönika 2019
    Vi blickar tillbaka på upplevelser och lärdomar från 2019 – samt smider planer för 2020.

Kommentera:

• ceruleanfive
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
    Jättebra avsnitt! Tyckte om diskussionen, och lättsamheten :)
    Sisådär en månad senare: Tack! Vad roligt att höra! :D

----------

Om man gillar att lyssna på mig svamla om rollspel kan man slänga ett öra på Mindy: Bräd- och rollspels podd, där jag har gästat Micke för att snacka om regelsystem.

Kommentera:

• Björn Wärmedal
    svarade
    Jättebra avsnitt! Tyckte om diskussionen, och lättsamheten :)

Kommentera:

• ceruleanfive
    svarade
    Avsnitt 46 – Misslyckanden
    Vi snackar misslyckanden på grund av mekanik och tärningar, om fail forward och hur vi tycker att man gör misslyckanden bra.

Kommentera:

• ceruleanfive
    svarade
    Avsnitt 45 – Auktoritet
    Vi snackar om fyra olika typer av narrativ auktoritet och hur auktoritet hänger ihop med engagemang.

Kommentera:

• luddwig
    svarade
    När vissa poddare fumlar måste andra kliva fram. Jag röstar för att Björn Wärmedal och Hans E Magnusson startar Grottpodden. terje och Murderhobo är givna gäster.

Kommentera:

• Björn Wärmedal
    svarade
    Fummelpodden behöver franchiseas, eller vad en nu kallar det. Bli ett poddnätverk, eller nåt.

ELLER IAF KLONA SIG! DET ÄR VÄL INTE FÖR MYCKET BEGÄRT?!

Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Skarpskytten, 23 February 2020, 14.50
13 responses
275 visningar
1 gillar
Senaste inlägg 0.113
av 0.113

Started by Kia Sidhe, 16 February 2020, 00.54
4 responses