Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Feminism i populärkultur

Minimera
Denna diskussion är låst.
X
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

The 100
    - Seriens protagonist är en ung kvinna som är intressant, komplex och konstant utvecklas och förändras.

- Seriens andra kvinnor är även dem välskrivna och det finns ett flertal av dem. Minst 4-5 som är 'huvudroller' och sedan typ 3-4 till som är biroller, antagonister eller på andra sätt återkommande under en eller flera säsonger.

- Serien innehåller även välskrivna POC och HBTQ-roller av båda könen och i olika kombinationer.

- Trots att serien fokuserar på ett gäng ungdomar har de lyckats göra detta utan att förvandla det till en "young adult series" som bara råkar utspela sig i en post-apocalyptisk värld. Ja det blir ibland fokus på kärleksbekymmer/kärleksdrama à la högstadiet/gymnasiet men dessa storylines tar aldrig över fokuset från seriens meta-plot (överlevnad).
    Last edited by jensofsweden; 03 June 2015, 11.11.

Kommentera

Den nyutkomna antologisamlingen Sisters of the Revolution samlar noveller från 70-talet och framåt som försöker bredda det feministiska samtalet. Där representerar Karin Tidbeck Sverige.

Tiptree-priset delas varje år ut till ett verk som utvecklar eller utforskar genusdiskursen inom fantastik, där finns många bra förslag och tips.

http://en.wikipedia.org/wiki/James_Tiptree,_Jr._Award

Andra rekomendationer är:

The Handmaids tale av Atwood
      The Left hand of darkness - leGuin
      The Female Man - Russ
      Among Others - Walton
      My other children - Walton

Kommentera

Av någon anledning började jag tänka på TV-program som exempelvis Lets Dance, Mästarnas Mästare och Mästerkocken där man inte skiljer på könen i tävlingarna. Populärkultur? Troligen inte men populärt är det. Melodifestivalen poppade också upp i skallen nu...

Kommentera

Kanske inte skilja åt som i skilja på, men MM kör andra krav för män än för kvinnor i en del tävlingar.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Hybris Visa inlägg
            Den nyutkomna antologisamlingen Sisters of the Revolution samlar noveller från 70-talet och framåt som försöker bredda det feministiska samtalet. Där representerar Karin Tidbeck Sverige
            yay! Har den äntligen kommit?

Kommentera

I någon anda av politisk korrekthet fick filmerna om Bilbo en kvinnlig karaktär.
              En av anledningarna till att jag aldrig sett filmen. Inte snällt att ändra så mycket från förlagan.

Kommentera

Haha! Jag kommer ihåg den här tråden! :D

The Magicians tycker jag är helt okej. Travellers en del också även om inte alltid klockren, Riverdale på samma sätt. Jag tycker att de åtminstone i kontrast till mycket annat lyckas bryta könsnormer och inte bara representera heterosexuella relationer mellan cispersoner.

Vad mer har kommit på senare år som är spännande!? :D
                Last edited by RasmusL; 15 May 2019, 22.44.

Kommentera

Jag tycker att de nya Star Wars-filmerna har gjort ett hyfsat jobb på punkten.

Kommentera

Jag undrade först varför ingen nämnt Star Trek Discovery, men sen såg jag hur gammal tråden var :D

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn Wärmedal Visa inlägg
                      Jag undrade först varför ingen nämnt Star Trek Discovery, men sen såg jag hur gammal tråden var :D
                      Ja, jag var lite konfunderad själv när jag läste igenom tråden från början i tron att den var sproilans ny =)

Men det har ju hänt mycket sedan 2015, även om det började starkt redan i 2014 med Guardians of the Galaxy, och sen Fury Road och Force Awakens i 2015. Men det är lite lustigt nu när jag tänker tillbaka på det. Jag såg många som skällde ut Force Awakens för att vara ultrafemenistsikt propaganda (om än inte på långa vägar lika mycket som de skällde på Last Jedi), men jag minns inte alls samma turbulens kring Guardians of the Galaxy eller Fury Road...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
                        Haha! Jag kommer ihåg den här tråden! :D

The Magicians tycker jag är helt okej. Travellers en del också även om inte alltid klockren, Riverdale på samma sätt. Jag tycker att de åtminstone i kontrast till mycket annat lyckas bryta könsnormer och inte bara representera heterosexuella relationer mellan cispersoner.

Vad mer har kommit på senare år som är spännande!? :D
                        She-Ra and the Pricesesses of Power!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av skaraborgarn Visa inlägg
                          I någon anda av politisk korrekthet fick filmerna om Bilbo en kvinnlig karaktär.
                          En av anledningarna till att jag aldrig sett filmen. Inte snällt att ändra så mycket från förlagan.
                          Lustig. Jag har aldrig sett filmerna för att Peter J i de tre första filmerna visade sig vara klåfingrig och totalt tondöv inför Tolkiens verk. Plus den krassa kommerisalismen, där man tar en fin YA-bok som lätt går att göra på en film och blåser upp det till tre actionfilmer, med en kazillion prylar av plast.

Att sen stoppa i en kvoteringskvinna per film i de här sanslöst sexistiska korvfesterna - det biter ju liksom inte på den massiva, konservativa sunkigheten som hela Tolkiens verk bygger på. Så jag tycker väl egentligen inte att man ens hade behövt försöka, utan bara kunde kört berättelserna i all sin reaktionära prakt. Det hade i alla fall varit troget de litterära förlagorna, vad det nu är värt. Bäst hade troligen varit att inte göra några filmer alls. Böckerna har inte precis åldrats med värdighet.
                          Last edited by Skarpskytten; 16 May 2019, 12.54.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Skarpskytten Visa inlägg

Lustig. Jag har aldrig sett filmerna för att Peter J i de tre första filmerna visade sig vara klåfingrig och totalt tondöv inför Tolkiens böcker. Plus den krassa kommerisalismen, där man tar en fin YA-bok som lätt går att göra på en film och blåser upp det till tre actionfilmer, med en kazillion prylar av plast.

Att sen stoppa i en kvoteringskvinna per film i de här sanslöst sexistiska korvfesterna - det biter ju liksom inte på den massiva, konservativa sunkigheten som hela Tolkiens verk bygger på. Så jag tycker väl egentligen inte att man ens hade behövt försöka, utan bara kunde kört filmerna i alla sin reaktionära prakt. Det hade i alla fall varit troget de litterära förlagorna, vad det nu är värt. Bäst hade troligen varit att inte göra några filmer alls. Böckerna har inte precis åldrats med värdighet.
                            Såg första filmen men tyckte inte att det var så här vad jag föreställt mig hur Tolkiens värld är. Men i princip ogillar jag detta med att hitta på nya karaktärer bara för att vara pk. Hitta på en egen story istället för att ändra.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av skaraborgarn Visa inlägg
                              Men i princip ogillar jag detta med att hitta på nya karaktärer bara för att vara pk.
                              I grund och botten ja. Det hade varit bättre att bara byta kön på en bunt av karaktärerna istället. Finns ingen anledning att inte några av dvärgarna kunde varit kvinnliga och gott om plats att göra det på bland alverna också. Och varför inte en drottning över sjöstaden, eller Barda Bågkvinna?

Det hade verkligen gott att göra en sjukt mycket bättre och mer represenativ film av Hobbiten om de hållt sig närmare storyn, och bara trixat med befintliga karaktärer.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                                om de hållt sig närmare storyn, och bara trixat med befintliga karaktärer.
                                Nå, erkänn att dina starkaste minnen av boken involverar jättelika Dune-maskar ;)

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Arbetar …
                                X