Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Delge era bästa b-filmer

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av gabrielledebourg Visa inlägg

Eller Street Trash!
    Ojoj, det är fanimig en klassiker där! Body horror-genrens kanske främsta pilsnerfilm.

På tal om body horror vill jag gärna lyfta Slither och Frankenhooker! Mkt lökighet för pengarna.

Och glöm inte The Stuff! "Enough is never enough.. with The Stuff!"
    Last edited by zonk; 12 March 2020, 22.18.

Kommentera

The Howling 2: Striba Werewolf bitch! Med Christopher fucking Lee i hans värsta roll!

Kommentera

En modern film som är en konstfilm men med estetiken och stämningen från en B-film som inte kan rekommenderas nog är den helt utsökta Mandy med Nicolas Cage.

I samma spår går nya Color Out of Space, som är lite som att återupptäcka en grym videovåldsskräckis du inte visste fanns.

På tal om Richard Stanley vore det ju skandal om jag inte nämnde Hardware.

Kommentera

Dark Angel fick mig att tänka på ljuva "We need bigger guns" - Split Second med Rutger Hauer

Kommentera

Äsch. Jag rekommenderar Bitch Slap. Mer sexistig B-film får man leta efter. Så självgött uselt att det blir underhållande. Om man orkar.

Kommentera

Hur blev Total Recall en Bfilm? Är enda kriteriet att den är gammal?

Nå mina favoriter följer.

Hardware har Gabrielle redan tipsat om. Bra postapok.

Outland med Sean Connery, mysig rymddeckare.

Babylon AD, cyberpunkfilm.

Ninth Gate, en film om en bok.

Flesh+Blood med Rutger Hauer.

Surviving the Game, Hauer som skurk

Blood of Heroes, postapok. Hauer är hjälte igen.
              Last edited by wilper; 12 March 2020, 23.05.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av PAX Visa inlägg
                Nemesis
                Menar du cyberpunk-actionrullen Nemesis – den yttersta hämnden...? För det var första filmen jag tänkte på när jag såg den här tråden! :D

”Alex Rain? Good fake name, yah.”

Kommentera

Ursprungligen skrivet av DeBracy Visa inlägg
                  Menar du cyberpunk-actionrullen Nemesis – den yttersta hämnden...? För det var första filmen jag tänkte på när jag såg den här tråden! :D

”Alex Rain? Good fake name, yah.”
                  Naturligtvis

Kommentera

Cube Zero! Jag kan köpa att Cube snarare är en indie-film, där det är uppenbart hur det är ett coolt high concept som dessutom blir förvånansvärt billigt att spela in när man bara behöver göra en kub... men någonstans kanske före eller efter Cube 2 - Hypercube så har dom verkligen gått direkt till B-film, men fortfarande helt klart sevärda tycker jag.

Ännu mer obskyrt är Shopping Tour, en rysk-finsk zombie-komedi? med jätte-jättedåliga effekter och filmad med "mobilkamera" (ska det verka som i vart fall), men supersevärd då den både är fantastiskt rolig ibland och dessutom ger ganska spännande insikter om främmande kulturer, hur konstigt Midsommar är bland annat och därigenom ger en ganska tänkvärd men subtil nudge om främlingsfientlighet.

Kommentera

Disco Kung-Fu.

Admin, ni kan stänga den här tråden nu.

Edit: Blev nostalgisk och kikade lite på den nu. Det var betydligt mer sunk än jag kom ihåg...
                      Last edited by ceruleanfive; 12 March 2020, 23.58.

Kommentera

Piranha 3D - Parodi på Hajen. Hjärndöd men underhållande.

MAximum Overdrive - Bilar och andra maskiner får liv

Kommentera

Kinesiska fantasyfilmer, som det finns en enormt rik flora av, kan ofta framstå som b-filmer, i det att effekterna går från fantastiska till mediokra, skådespeleriet går från mästerligt till kalkonartat, humorn från charmig till cringe, och genren har en rik tradition av camp, där man stundtals medvetet, särskilt i Hong Kong-fantasy, -vill- att kulisser och effekter ska se lite lagom fejk ut. Några särskilt sevärda är:

Painted Skin: En hulijing (rävdemon), kärar ned sig i en dödlig man och försöker få honom att överge sin fru.

Painted Skin II: The Resurrection: Fristående uppföljare, ännu bättre, den mest sevärda av alla kinesiska fantasyfilmer. Extremt ojämn dock, dess bästa scener är helt fantastiska medan andra är cringe. Zhou Xuns förföriska rävdemon är tillbaka efter att ha varit fängslad i en isfylld avgrund i århundraden, och vill nu övertyga en vanställd Tang-prinsessa att byta kropp med henne så att hon kan bli dödlig, och så att prinsessan kan få den man hon älskar. Detta leder till flera sensuella, semi-lesbiska scener med fantastiskt fantasy-bildspråk. Jag lärde mig halva mitt kinesiska fantasy-vokabulär genom att se alla scener med Zhou Xun och Zhao Wei, demonen och prinsessan, som bär hela filmen, om och om igen.

A Chinese Ghost Story: En HK-klassiker som har allt. Enormt stilbildande fantasyfilm från 1989 med den klassiska kärlekshistorien mellan en mesig byråkrat och ett sorgligt men välvilligt spöke, en crazyballs daoist-demonjägare, stop-motion-zombier, eldbollar, demoniska tungor, en heroisk resa till helvetet, och kanske filmhistoriens koolaste bågskytte. Se dock upp, det finns cirka en miljard remakes och uppföljare, det är originalet man måste se. Gavs faktiskt ut på VHS i Sverige, av Filminstitutet.

The Sorcerer and the White Snake/It's love: En förförisk ormdemon kärar ned sig i en mesig människo-man, men en buddhistmunk försöker stoppa deras kärlek eftersom Amithaba-buddan förbjuder sådana förbindelser.

The Fox Lover: En människokung lovar bort sin efterblivne son med en rävfé, men tusen miljarder hjärtskärande förvecklingar uppstår i ett pastelligt himmelrike. Extremt camp, extremt charmig.

League of Gods: Verkligen inte en bra film, särskilt inte jämfört med de andra jag tipsat om här, men om någon vill ha en inblick i hur batshit insane och visuellt och tematiskt kreativ kinesisk fantasyfilm kan vara, då är den mycket sevärd. En highlight är Fan Bingbing, som tycks född till att spela ärkeond förförisk rävdemon på samma vis som Zhou Xun i Painted Skin var född till att spela tragisk antihjälte-varianten av förförisk rävdemon.
                          Last edited by Ymir; 13 March 2020, 02.10.

Kommentera

Inte sett resten men Chinese Ghost Story är sjukt bra, skeletten / zombierna är helt underbara t.ex.

På tal om zombier finns det ju en del zom-com som absolut platsar, se t.ex. Fido och Black Sheep (2006, NZ), två riktiga små pärlor.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg
                              The Sorcerer and the White Snake/It's love: En förförisk ormdemon kärar ned sig i en mesig människo-man, men en buddhistmunk försöker stoppa deras kärlek eftersom Amithaba-buddan förbjuder sådana förbindelser.

League of Gods: Verkligen inte en bra film, särskilt inte jämfört med de andra jag tipsat om här, men om någon vill ha en inblick i hur batshit insane och visuellt och tematiskt kreativ kinesisk fantasyfilm kan vara, då är den mycket sevärd. En highlight är Fan Bingbing, som tycks född till att spela ärkeond förförisk rävdemon på samma vis som Zhou Xun i Painted Skin var född till att spela tragisk antihjälte-varianten av förförisk rävdemon.
                              Starkt medhåll på dessa. En av mina favvogrejer med League of Gods är att den antar att tittarna är kineser som känner till Fengshen Yanyi och därför utelämnar att förklara vem somliga biroller är eller hur allting egentligen hänger ihop. Extremt roligt att se. Bara trailern innehåller mer fantasy än de flesta romansviter.

My Name is Bruce handlar om hur några killar i en småstad råkar släppa lös en kinesisk dödsgud och beslutar sig för att få hjälp av sin stora hjälte: B-skådisen Bruce Campbell, som spelar en överdriven version av sig själv. Komediskräck för den som uppskattar Evil Dead-serien.

I övrigt vill jag slå ett slag för Sharknado 2-6, som innehåller varierande grad av vansinne, hajar, tidsresor, cyborger och David Hasselhoff som flyger rymdfärja. Den första filmen kan man skippa, men de övriga är klart sevärda om man vill en självmedveten rulle som är oförskämt kul.

Kommentera

För någon som sett stora delar av den ansedda filmhistorien (ca 2700 filmer, 1896-2005) så är det lite pinsamt att erkänna B-filmer som jag ändå gillar:

Road House (1989)
                                The Toxic Avenger (1984)
                                Big Trouble in Little China (1986)
                                Best of the Best (1989)

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by afUttermark, 24 May 2020, 18.04
                                23 responses
                                657 visningar
                                0 gillar