Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Kulturella skillnader mellan länder när det gäller rollspel

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Alltså är det fler amerikaner än britter på FLs engelskspråkiga forum? Och det är ju bara (majoriteten av, jag glömmer inte australiensare, sydafrikaner mfl) av den egenlsktalande rollspelsvärlden. Tror rollspelare i alla länder hänger på engelsktalande forum, i större eller mindre utsträckning.

För att inte tala om de olika spelkulturerna som finns i vart och ett av de här länderna. När jag bodde i Edinburgh fanns det en väldigt specifik (och aktiv) spelscen där. Och som Halo skrev ovan - många av oss har nog nästan en starkare spelkulturell påverkan via subkultur och vilka forum vi hänger på än var vi bor.

Kommentera

In today's internet age, I don't know if there's a lot of difference between players based on nationality, especially when consider how homogenous nerd culture tends to be. I've gamed with people from all over the globe, and they aren't much different.

Sometimes there's social questions but even then the individual matters more.

In terms of game design, there used to be differences, but I don't know if they are even meaningful any longer, other than as a legacy of how each nations scene got started.
      The British games were a bit chunky, often gritty and with a touch of humor.
      Swedish games were rules medium, concerned with a degree of simulation and the importance of the setting.
      German games very specific and dense.
      Danish games more aimed at freeform and conventions than campaigns.
      You had the American west coast starting more character and world driven games versus the Wisconsin "old D&D" mentality. etc. etc.

But do those differences exist any longer in an age of the internet where a group on Discord can consist of players from every corner of the world, playing a game written in one country, but using a scenario written by someone in another country, and house rules made by a third person?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg

Jag har bilden av att det är betydligt vanligare med rent trams. Karaktärer som heter "count doo-doo" och sånt. Inte ett fan.
        Den bilden har inte jag fått.

Kommentera

Jag upplever inte jag heller att amerikaner skulle vara på nått sätt barnsligare med karaktärsnamn som count dodo eller emperor bigus dickus och liknande .

Det jag däremot har upplevt är att amerikaner tenderar att vara mer power gamers och murder hobos än vad vi är här .

Kommentera

Jag upplever även värderingar skiljer sig en hel del mellan det svenska och utländska rollspelsklimatet .

Här tenderar vi att diskutera hur vi ska bryta patriarkala strukturer i rollspel och hur vi ska inkludera hbtq+ i spelvärlden och vilka pronomen vi ska ge våra slp's och hur vi ska gestalta vistani's i curse of strahd så det inte blir nån stötande kulturell pastisch på romer och om vi kan hitta nått bättre namn på dvärgar för ordet dvärg är stötande osv och dessa disskusioner tenderar inte att dyka upp lika ofta på utländska forum vad jag upplevt iaf ifrån min högst subjektiva uppfattning .

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Dazumal
              Den bilden har inte jag fått.
              Ursprungligen skrivet av Dr_Dängrot Visa inlägg
              Jag upplever inte jag heller att amerikaner skulle vara på nått sätt barnsligare med karaktärsnamn som count dodo eller emperor bigus dickus och liknande .

Det jag däremot har upplevt är att amerikaner tenderar att vara mer power gamers och murder hobos än vad vi är här .
              Det är mest i just murderhobo-kretsar jag sett sånt. Fnittrigt trams som karaktärsspel och så gott som totalt fokus på att kobolda sig igenom dungeons och få bäst loot och döda coolast monster. Då blir det inte så viktigt vad som står i rutan "namn" på rollformuläret. Inte det att spelarna tilltalar varandra med "Count Doo-doo" som standard, utan man använder spelarnas namn så länge man kan, utom när man då och då är tvungen.

Lite fördomsfullt tror jag det är de som sätter ett likhetstecken mellan RPG och hack-och-slask. De som lärde sig spela rollspel via Diablo, typ.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
              Started by Froste, 17 October 2019, 15.30
              27 responses
              937 visningar
              3 gillar
              Senaste inlägg Kronolaben  
              Started by McKatla, Igår, 22.42
              4 responses
              44 visningar