Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Film skapad utifrån sandbox?

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• anth
    svarade
    Jag vet inte om det här räknas, men animen Ghost Stories var så urusel att när den skulle dubbas till engelska fick röstskådespelarna säga nästan vad de ville (så länge det var någrolunda läppsynkat).

Resultatet blev att från att ha varit en urusel japansk Scooby Doo-kopia för barn blev det en en väldigt "vuxen" och politiskt inkorrekt komedi på engelska.

Kommentera:

• han som kallades göte
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Franz Visa inlägg

Kan regissören kanske varit Ken Loach?
    Kanske, kanske inte, minnet sviker mig helt. Enda minns att tre personer satt vid ett bord i en trädgård i klippet vi såg.

Kommentera:

• Franz
    svarade
    Ursprungligen skrivet av han som kallades göte Visa inlägg
    På filmvetenskapen för tio år sen såg vi en klipp från en film gjord av en britt vars namn jag inte minns. Men iaf, han gav skådespelarna bakgrund, karaktärsdrag och viljor till deras roller sen lät han kameran rulla o handlingen fick improviseras fram.
    Kan regissören kanske varit Ken Loach?

Kommentera:

• Henke
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
    Grymt! Har sett Blue Valentine och Coherent har jag tänkt att se ett tag så den får det bli. (Håller dock inte med recensenten om American Hustle. Den tyckte jag var väldigt bra.)

Tack för tipset!

Kommentera:

• Khan
    svarade
    Det
    Ursprungligen skrivet av han som kallades göte Visa inlägg
    På filmvetenskapen för tio år sen såg vi en klipp från en film gjord av en britt vars namn jag inte minns. Men iaf, han gav skådespelarna bakgrund, karaktärsdrag och viljor till deras roller sen lät han kameran rulla o handlingen fick improviseras fram.
    Där låter väldigt mycket som Hipp Hipp skrev sina sketcher. De talade om för statisterna vad de skulle tycka, inte säga. Stora delar av sketcherna var också improviserade. Betydligt mindre skala än film, men ungefär samma metod.

Kommentera:

• Rymdhamster
    svarade
    fem improviserade filmer

Kommentera:

• han som kallades göte
    svarade

Kommentera:

• Khan
    svarade
    Jag tror det mycket väl kan fungera så på skrivarstadiet, men när kamerorna väl är framme är det nog lagt manus som ligger, utöver viss improvisation i dialogerna.

Kommentera:

• Henke
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Franz Visa inlägg
    Jag tror att Alejandro Jodorowskys första långfilm Fando y Lis bara hade en handskriven sida som manus. Vet inte så mycket mer om inspelningen men det låter ju som bäddat för sandbox :)
    Haha hans filmer (iaf de jag har sett, Santa Sangre och El Topo) klarar jag inte av :-)

Kommentera:

• Henke
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Lukas Visa inlägg

Hans mest kända film "in the mood for love" är klart sevärd om man är intresserad
    Yes, den har jag sett, men det var längesen.

Kommentera:

• Franz
    svarade
    Jag tror att Alejandro Jodorowskys första långfilm Fando y Lis bara hade en handskriven sida som manus. Vet inte så mycket mer om inspelningen men det låter ju som bäddat för sandbox :)

Kommentera:

• Lukas
    svarade
    Det närmaste jag känner till är Kar-Wai Wong som är en regissör ifrån Hong kong. han brukar när filmandet börjar bara ha ett väldigt simpelt manus som inte ger mer stöd än sätta en generell ton och handling. Sedan improviserar hans skådespelare en massa saker, och det är först i klippningen av materialet som filmen tar form.

Hans mest kända film "in the mood for love" är klart sevärd om man är intresserad

Kommentera:

• Henke
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Gurgeh Visa inlägg
    Jag har sett filmer där det kändes som om manuset kommit till på det sättet, eftersom det kändes helt slumpmässigt. Till exempel genom att det sker planteringar som det aldrig blir någon pay-off på och pay-offs som inte känns ordentligt planterade. Det är alltså ett dåligt betyg. ;)

Exempel: Pirates of the Carribean 3, Suicide Squad.
    Hahaha lysande kommentar...

Kommentera:

• Gurgeh
    svarade
    Jag har sett filmer där det kändes som om manuset kommit till på det sättet, eftersom det kändes helt slumpmässigt. Till exempel genom att det sker planteringar som det aldrig blir någon pay-off på och pay-offs som inte känns ordentligt planterade. Det är alltså ett dåligt betyg. ;)

Exempel: Pirates of the Carribean 3, Suicide Squad.

Kommentera:

• Kalil
    svarade
    Var inte blair witch project nått i den stilen?

Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Evokee, Igår, 20.26
5 responses
127 visningar
0 gillar
Senaste inlägg RasmusL
av RasmusL

Started by Skarpskytten, 15 September 2019, 15.39
38 responses