Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rollspelare och musik

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg
    Hårdrock, svartrock, doom, punk och body är sjukt överrepresenterat, tror jag.
    Tror knappt jag spelat regelbundet med en enda uttalad hårdrockare i mitt liv. Eller kanske en, fast det är bara en gissning. Å andra har jag väl inte koll på någons medspelare musiksmak i någon vidare utsträckning :-)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

Tror knappt jag spelat regelbundet med en enda uttalad hårdrockare i mitt liv. Eller kanske en, fast det är bara en gissning. Å andra har jag väl inte koll på någons medspelare musiksmak i någon vidare utsträckning :-)
      Det syns väl rätt lätt om någon är hårdrockare? Sen kan man ju lyssna på hårdrock och se ut hur som helst, men då är man per definition inte en hårdrockare. På samma sätt som man inte är en "punkare" bara för att man lyssnar på punk.

Kommentera

Mycket, men sällan något andra vill höra. Doom/black/death/sludge/stoner/drone metal, folkpunk/antifolk, synthwave, hiphop, melankolisk lofi-pop, dungeon synth/noise, hardcore/kängpunk eller bara ambient.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av ÅkeZorkh Visa inlägg

Det syns väl rätt lätt om någon är hårdrockare? Sen kan man ju lyssna på hårdrock och se ut hur som helst, men då är man per definition inte en hårdrockare. På samma sätt som man inte är en "punkare" bara för att man lyssnar på punk.
          Ok, då har jag aldrig spelat med någon hårdrockare men möjligen en person som föredragit hårdrock som genre. Kontentan var dock att jag personligen inte upplever hårdrock som överrepresenterat. Men vad vet jag, svaren här pekar möjligen på motsatsen.

Kommentera

Det syns väl rätt lätt om någon är hårdrockare? Sen kan man ju lyssna på hårdrock och se ut hur som helst, men då är man per definition inte en hårdrockare.
            Vilka är då de definierande egenskaperna för en hårdrockare?

Kommentera

Trodde alla rollspelare lyssnade på Burzum och Abney Park.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Vilka är då de definierande egenskaperna för en hårdrockare?
                Alla subkulturer har sina attribut. Det kan röra sig om frisyrer, utmärkande klädesplagg, smycken, t-shirts med bandmotiv osv. Det är väl inget nytt. Vad som definierar just en hårdrockare är det nog bättre att en hårdrockare svarar på, men vad vet jag... långt hår, pentagram och varghakar, tshirts med motiv kopplade till hårdrock, patchade jeansvästar/jackor, mc-jackor osv osv

Kommentera

...långt hår, pentagram och varghakar, tshirts med motiv kopplade till hårdrock, patchade jeansvästar/jackor, mc-jackor osv osv
                  Så det är ytan som avgör. Jag äger närmare 700 hårdrocksskivor (varav några med Manowar), har besökt närmare 300 hårdrockskonserter (varav en med Manowar), och har spelat i diverse hårdrocksband i omkring 20 års tid (dock inte i Manowar). Däremot ser jag inte särskilt hårdrockig ut. Inte hårdrockare alltså.
                  Last edited by luddwig; 18 November 2019, 08.02.

Kommentera

Lyssnar på allt och det mesta, egentligen. Men brukar bli mycket ambient av olika slag -- gärna åt det mörkare hållet -- när jag försöker skapa något eller som bakgrundsmusik till rollspel.

Mycket industrimetall, synth, doom/stoner, death/black. Just nu massor med SKYND på repeat.

Kommentera

Väldigt blandad musiksmak. Men en del artister jag lyssnar på är:

Abney Park
                      Aesma Daeva
                      Alice in Videoland
                      Cat Rapes Dog (Skivorna fram till och med Moosehair Underwear var bra)
                      Clannad
                      E-Type
                      Falsobordone
                      Frank Sinatra
                      Front 242
                      Frontline Assembly
                      Garmarna
                      Glenn Miller
                      Grai
                      Gravrost
                      Hawai'ian Style Band
                      Hedningarna
                      Inkubus Sukkubus
                      Iron Maiden
                      Jean Michel Jarre
                      Kraftwerk
                      Max Raabe & Palast Orchestra
                      Mediaeval Baebes
                      Niagara (Fransk pop/rock-duo)
                      Nightwish
                      Postmodern Jukebox
                      Rammstein
                      Sisters of Mercy
                      Urga
                      Zephyra

Typ det enda du inte lär hitta i min skivsamling är svenska Dansband

Kommentera

Alla subkulturer har sina attribut...Vad som definierar just en hårdrockare är det nog bättre att en hårdrockare svarar på, men [...]varghakar,
                        Nej du, andelen hårdrockare som lallar runt med SS-symboler är relativt få. Tack och lov.

F.ö är "anonyma hårdrockare" också en subkultur med egna attribut. Dock inte heller de bär nazistsymboler öppet. Sedan är det fullt möjligt att tillhöra flera subkulturer och inte anse att hårdrock estetiskt är det viktigaste att visa utåt. Hårdrockarna klipte av sig håret senast 2003 och sedan dess ser de ut som vem som helst.

Kommentera

Så det är ytan som avgör. Jag äger närmare 700 hårdrocksskivor (varav några med Manowar), har besökt närmare 300 hårdrockskonserter (varav en med Manowar), och har spelat i diverse hårdrocksband i omkring 20 års tid (dock inte i Manowar). Däremot ser jag inte särskilt hårdrockig ut. Inte hårdrockare alltså.
                          Men du har ett läderharnesk? Ett tvåhanssvärd? Skriker "Death to false metal" varje morgon och utmanar synthare på duell? Inte... Pffft...Poser... ;)

P.s Håller naturligtvis helt med om att andra inte har tolkningsföreträde när det gäller vilken subkultur man själv anser sig tillhöra.

Kommentera

Men du har ett läderharnesk? Ett tvåhanssvärd? Skriker "Death to false metal" varje morgon.
                            Nope. Men jag har en nagelklippare i fickan. Död åt de oklippta naglarna!

Kommentera

Nej du, andelen hårdrockare som lallar runt med SS-symboler är relativt få. Tack och lov.

F.ö är "anonyma hårdrockare" också en subkultur med egna attribut. Dock inte heller de bär nazistsymboler öppet. Sedan är det fullt möjligt att tillhöra flera subkulturer och inte anse att hårdrock estetiskt är det viktigaste att visa utåt. Hårdrockarna klipte av sig håret senast 2003 och sedan dess ser de ut som vem som helst.
                              Alright, det är ju inte min expertis, så säger du det så.

Utgick från mig själv och den egna subkulturella hemvisten där. Att äga en jävla massa punkskivor gör dig inte per definition till punkare. Jag är till exempel ingen punkare trots min erfarenhet och min fenomenala samling obskyra punkplattor, eftersom jag inte klär mig som en punkare.Men det är svårt att försöka sig på att vara petig när det kommer till sånt här i ett tidevarv där den musikbaserade subkulturen är en dinosaurie. Mer så än bordsrollspelet faktiskt.

Skrev f ö fel, menade vargkors, inte varghakar... ber om ursäkt för freudiansk nazireferens :/
                              Last edited by ÅkeZorkh; 18 November 2019, 13.10.

Kommentera

Alltså, med all respekt för att du anser di vara hårdrockare (om så är fallet) anser jag att det är hur du uppfattas av andra som avgör. Vet att det kan låta kontroversiellt i dessa tider, då alla äger rätten att identifiera sig själva som vad som helst och dessutom ha mage att kräva att andra ska spela med. För att ta ett exempel som jag själv iaf kan relatera till... om ett band hävdar att de är ett punkband men attraherar en publik som i princip bara består av pottklippta svennebananer, skulle jag ha svårt att betrakta bandet i fråga som just ett punkband. Jag kanske har stora anspråk när det kommer till sånt här, så kanske mest är löjlig. Men så kan det bli när man tar saker på allvar.

Fridens liljor! :)

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by krank, Igår, 21.14
                                5 responses
                                47 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Mundo
                                av Mundo

Started by Nässe, Igår, 22.06
                                9 responses
                                71 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Nässe
                                av Nässe

Started by Mannen i skogen, 09 December 2019, 14.13
                                4 responses
                                188 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Mannen i skogen  
                                Started by Henke, Igår, 16.28
                                12 responses
                                121 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Rymdhamster  
                                Started by Spelledarn, Igår, 18.59
                                3 responses
                                87 visningar