Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rollspel.nu's filmklubb 2019 v33

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Rollspel.nu's filmklubb 2019 v33

Detta är WRNU's filmklubb för v33.

Klubben är ganska prestigelös och du får gärna vara med.

Du behöver inte "anmäla dig" för att vara med. Det är bara att hoppa på precis när som helst.

Jag brukar iaktta följande "regler"; ni andra följer naturligtvis vilka regler ni vill*:

1) Jag tänker se minst en film i veckan.
    2) Det ska vara minst en film jag inte tidigare skrivit om i Filmklubben, varken innevarande eller tidigare år. UNDANTAG: Om jag har sett en film på bio och sedan köpt den, så kan filmen ses igen.
    3) När jag sett en film skriver jag något om den, mycket eller lite i mån av tid och relevans.
    4) Jag skriver bara om filmer jag sett innevarande vecka.
    5) Jag kommer att betygsätta enligt det här betygssystemet som jag knåpat ihop. Tanken med det är att få konkreta kriterier och därmed mer rättvis/jämn betygsättning.

Mina betyg tenderar att flockas kring 4–5, eftersom jag främst ser till att se film jag redan vet att jag gillar eller har god anledning att tro att jag kommer att tycka om.

Betyg jag satt tidigare: LÄNK TILL GOOGLE SPREADSHEET.

VIKTIGT: Det finns en regel som inte är frivillig: INGA SPOILERS. Med spoilers menas inte "actionhjälten överlever till slutet" eller så utan mer att avslöja relationerna i familjen Skywalker, vad soylent green är gjort av eller Tyler Durdens bakgrund. Ni vet vad som menas; saker i filmer som är tänkta att vara hemliga och vars avslöjande liksom är en grej. Vissa av oss älskar oväntade vändningar i filmer och vill inte få vårt nöje förstört. Om du vill diskutera något som kräver att du spoilar, använd spoilertaggarna. De ser ut såhär:

[spoiler] [/ spoiler]

fast utan mellanslaget efter /. Mellan ] och [ där i mitten skriver du det som är spoiligt. Då kommer det att krävas en aktiv handling – att man klickar på en knapp – för att läsa det som står där. Skitpraktiskt!

Visst är det lite pinsamt att fylla 38 utan att ha sett The Warriors? Det är helt klart en sån där film som jag tänkt i evigheter att jag borde se, och som verkligen varit en kulturell touchstone för stora delar av min bekantskapskrets.

Men nu har jag korrigerat det hela, och slipper därmed skammen.

The Warriors är ett ungdomsgäng i New York, som åker iväg på stormöte sammankallat av Cyrus, en riktig bigshot i gängsammanhang. Givetvis går det åt fanders, och gänget måste spendera resten av filmen med att försöka ta sig tillbaka till sitt hem-område Coney Island.

Jag gillar att alla är så unga och mänskliga. Det här är inga förhärdade monster; det framgår extremt tydligt att åtminstone Warriors-gänget men också många andra helt enkelt är ganska o-världsvana ungdomar som är i en skitig situation. De beter sig illa, men mycket för att maskera sina egna osäkerheter. Det är verkligen ett mänskligt porträtt av gängkriminaliteten vi möter.

Tydligast blir det nog i min favortiscen i hela filmen; den där Swan och Mercy sitter mitt emot de där medelklass-paren som är ute och svirar. Kontrasten mellan samhällsklasserna och situationerna. Mumma!

Sedan är det såklart roligt med gäng som har teman. Ett helt gäng av folk som åker rollerblades och har identiska jackor, ett gäng som har mimar-smink och baseboll-kläder… Det skapar en ganska surrealistisk känsla; det här är vårt verkliga New York men också inte alls vårt New York. Vi ser väldigt lite av det vanliga civilsamhället; bara ett par enstaka personer som inte antingen är snutar eller gäng. Det är som om resten av samhället inte existerar. Att det är natt genom hela filmen bidrar till det rätt mycket också. Jag gillar det jätteskarpt.

Jag har hört ryktas om att det fanns (finns?) planer på en remake där de tänkte skippa de konstiga gängen. Det verkar som ett skitmärkligt beslut, tycker jag.

Hur som helst, jag förstår varför den här filmen blivit kult. Skådespeleriet är kanske inte på topp alla gånger, och delar av manuset har inte åldrats med någon större värdighet, men på det hela taget är det här en film jag tycker man bör ha sett.

BETYG: 4/5

EDIT: Jag tycker för övrigt att det är extremt synd att Rockstars tv-spel baserat på filmen inte kommit ut till moderna konsoller eller till PC. Det finns ju bara till X-box, PS2 och PSP
    Last edited by krank; 18 August 2019, 22.46.

Kommentera

Jag hade inte varit på bio på en halv evighet, men idag släpade jag mig dit för att se Quention Tarantinos Once Upon a Time in Hollywood.

Först den spoiler-fria delen:

Den avdankade tv-skådisen Rick Dalton (Leonardo DiCaprio) har inte fått igång sin filmkarriär, utan får nöja sig med inhopp som skurk i tv-serier. Hans agent försöker övertyga honom att åka till Italien för roller i spaghetti-western, men han ser det som ett ännu mer förnedrande jobb. Rick hänger med sin polare och stuntman Cliff Booth (Brad Pitt). Rick bor i en lyxvilla som anstår en känd skådespelare, medan Cliff bor i en husvagn tillsammans med sin hund. Trots det, och trots att Rick verkar betrakta honom lite som en betjänt och allt-i-allo, verkar Cliff betydligt mer nöjd med livet än Rick, som super och gråter över sin förspillda potential.

Ricks närmaste grannar är Roman Polanski och Sharon Tate (Margot Robbie), som vi vet kommer bli mördad av Charles Mansons hippie-sekt inom en inte alltför snar framtid.

Vi får följa dem under två dagar när Rick spelar in ett avsnitt av en tv-serie, Sharon går på bio och tittar på sig själv, och Cliff plockar upp en liftande hippie-flicka och kör henne till den ranch där Mansons sekt håller till. Det händer egentligen inte så mycket mer än att de lever sina liv. Det är inte så mycket handling, inte så mycket drama, och så gott som inget våld (vilket ju är ovanligt för Tarantino) -- Cliffs besök på ranchen är undantaget i alla tre fallen.

Sedan...

OBS! Rutan innehåller RIKTIGA spoilers, inte bara såna där låtsas-spoilers som upprör dagens spoiler-känsliga människor!

Spoiler: 
      ... hoppar vi ett antal månader in i framtiden. Sharon Tate är nu gravid, Rick har bitit ihop och åkt till Italien där han spelat in fyra filmer av tveksam kvalitet, och gift sig med en italienska. Han och hans nya fru och Cliff kommer hem. Rick och Cliff går ut för att supa medan frun sover jetlaggen av sig. Och det är kvällen då Sharon Tate och hennes vänner mördades av Mansons sekt.

Sedan händer helt andra saker.

Och det är förvånansvärt katarsiskt (det borde vara ett ord) att se en påtänd Brad Pitt stå och käfta med mördarsekten, med en pistol i ansiktet -- och han är så lugn, och verkar ha sån kontroll, att det är helt uppenbart att snart kommer någon av dem få ansiktet demolerat av hundmatsburken han har i handen.

Den enda invändningen jag har emot slutet är att det blir bättre ju mer man känner till om Manson-morden. Jag har bara grundläggande kunskaper om det, men det räcker. Någon som aldrig hört talas om dem missar helt den oväntade vändningen när de personer som i verkligheten utförde bestialiska mord på oskyldiga personer blir totalt massakrerade av Rick och Cliff. Tyvärr finns det nog inget bra sätt att åtgärda det. Var allmänbildad och ha roligare!

Det är skitbra, trots att det egentligen händer väldigt lite under de första två timmarna av filmen. Men när jag har roligt trots att det inte händer så mycket, då måste det vara bra.

Betyg 8/10 på imdb.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg
        EDIT: Jag tycker för övrigt att det är extremt synd att Rockstars tv-spel baserat på filmen inte kommit ut till moderna konsoller eller till PC. Det finns ju bara till X-box, PS2 och PSP
        Det finns på ps4 också, tillsammans med några andra ps2-klassiker. Det har tråkigt nog åldrats dåligt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg

Det finns på ps4 också, tillsammans med några andra ps2-klassiker. Det har tråkigt nog åldrats dåligt.
          Mjao, jag ska nog ge mig på Xbox-versionen någon dag. Har den ju här hemma. PS2-versionen var ju alltid den fulare och sämre versionen…

Vad är det som åldrats dåligt? Grafiken eller gameplay?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

Mjao, jag ska nog ge mig på Xbox-versionen någon dag. Har den ju här hemma. PS2-versionen var ju alltid den fulare och sämre versionen…

Vad är det som åldrats dåligt? Grafiken eller gameplay?
            Framför allt känns det inte bra att slåss, som ju borde vara det man jobbat mest på i spelet. Sen så är det något med grafiken som gör att den markant känns som tv-spel på fel sett. Typ att den är lite för realistisk för att åldras med stil, kanske? Det har i alla fall gått från ett spel som var lätt att uppskatta när det var nytt till något som inte ens gav mig rätt slags nostalgi-kick när jag försökte spela det här om året.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
            Started by God45, Igår, 20.27
            6 responses
            161 visningar
            4 gillar
            Senaste inlägg Mekanurg  
            Started by Matolo, Igår, 21.04
            2 responses
            60 visningar