Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Projekt barndomsfantasy!

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Feuflux Visa inlägg
    När ska vi prata om David Eddings då?
    … som av en händelse står på vuxenavdelningen på många bibliotek. :D

Kommentera

Michael Ende - Den oändliga historien
      Tips till alla andra. Om boken heter något med Oändlig tar den antagligen lite längre att läsa än beräknat.

Bastian Balthazar Bux är en liten, fet, feg, och ful tolvåring som när han flyr från sina mobbare knycker en bok på vägen, barrikaderar sig på skolans vind och börjar läsa Den Oändliga Historien. En bok som handlar om Atreju, Barnkejsarinnan, och landet Fantásien. Landet försvinner bit för bit ut i Ingenting, ett fruktansvärt hot som gör att det helt enkelt inte finns mer. Ingen lösning finns, men Barnkejsarinnan skickar ut landets främste hjälte Atreju (en tolvårig, grönhudad stäppnomad) för att rädda världen, rent bokstavligt. Det är en otypisk hjälteresa Atreju landar i, där han träffar monster och mentorer, andra hjältar och andra problem på vägen där varje kapitel tar honom ett steg närmare sagans lösning. Att personen som läser boken, dvs Bastian, måste interagera med den. Annars går världen under.

Ende skriver delarna om Bastian väldigt realistiskt. Det är damm, kurr i magen av hunger, ensamhet och toalettbesök som gäller. I kontrast till det otroligt drömska språket en nivå in är det som om han medvetet försökt skilja dem åt, och det funkar. Fantasien är ett land där önskningar och fantasi och drömmar blir verklighet och berättelsen beskriver det jättebra. Under Atrejus färd susar han förbi flera platser som bara beskrivs med en mening, men som utan problem skulle kunna bli en hel tavla av Dali. Det är en rå och flytande fantasi, där inget är fel. Hela vägen fram tills när Bastian räddar världen är det hela tiden nya platser och varelser som dyker upp och bara känns genuint magiska. Sfinxerna som bombarderar dig med alla världens gåtor, och du kan inte röra dig förrän du besvarat dem alla. Det flytande klotet, ihåligt som en schweizerost fyllt med munkar och nunnor. Att lyckodraken Fuchur förstår andras språk, om de som pratar dem är glada och lyckliga, eftersom hans eget språk är släkt med lyckans språk. Helt jädra fantastiskt.

För alla som bara sett filmen - boken är inte slut här. Det är bara första halvan. Och det är andra halvan som gör allting fantastiskt.

Där första halvan är en rätt rak och enkel historia för Atreju - med ett kapitel, ett hinder, en lösning - handlar del två om när Bastian sugs in i Fantasien och är allsmäktig. Allt han önskar blir till verklighet, vilket leder till absolut makt som korrumperar absolut. Inte ens den onda häxan Xaiyde som man tror ska vara del tvås antagonist har så mycket att göra, utan allt handlar om hur Bastian långsamt blir ond, berättat ur Bastians eget och oförstående perspektiv. Jädrar i min lilla låda vad bra det är.

Den Oändliga Historien är fantastiskt fin. Mer som en saga korsad med surrealisternas sätt att säga ja till varenda knäppa idé som dyker upp i det undermedvetna. Visst finns det dvärgar, drakar och gnomer, riddare och svärd, men det stora är att ALLT finns, i en värld som bokstavligt saknar gränser och man aldrig behöver förklara VARFÖR något är som det är. Det är inte klassisk fantasy, det är fantasi. Rekommenderas varmt som inspiration och idéspruta till nästa kampanj du ska skapa. Oavsett setting.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
        Michael Ende - Den oändliga historien
        Tack för rescensionen! Håller på att leta födelsedagspresent till min lyckligt fantasybitna åttaåriga brorsdotter - och hade tänkt just oändliga historien. Men utifrån din rescension kanske den är för svår för en åttaåring?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg

Tack för rescensionen! Håller på att leta födelsedagspresent till min lyckligt fantasybitna åttaåriga brorsdotter - och hade tänkt just oändliga historien. Men utifrån din rescension kanske den är för svår för en åttaåring?
          Det tror jag inte. Språket är inte tungt även om det nog riktar sig mer till tio-tolv än åtta i åldern. Är hon van läsare borde det inte vara något som helst problem.

Kommentera

Det tror jag inte. Språket är inte tungt även om det nog riktar sig mer till tio-tolv än åtta i åldern. Är hon van läsare borde det inte vara något som helst problem.
            I värsta fall får väl hennes pappa läsa den åt henne (brorsans problem...) ;)

Kommentera

Annars går ju Bilbo fortfarande hem för den åldern. Lite omständlig ibland men tilltalet är väldigt barnvänligt. Funkade redan när första barnet var fem. Men den är kanske redan avverkad?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Leon Visa inlägg

Lite för avancerad för en åttaåring skulle jag säga, men det beror ju mycket på hur mogen och läsvan åttaåringen ifråga är.

Ett alternativ av samma författare är ju annars "Momo - eller kampen om tiden". Inte lika mycket "klassisk fantasy" som i Oändliga historien, men en mycket bra bok på alla sätt och vis, och jag tror den skulle passa bättre för en åttaåring.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av erikt Visa inlägg

Lite för avancerad för en åttaåring skulle jag säga, men det beror ju mycket på hur mogen och läsvan åttaåringen ifråga är.

Ett alternativ av samma författare är ju annars "Momo - eller kampen om tiden". Inte lika mycket "klassisk fantasy" som i Oändliga historien, men en mycket bra bok på alla sätt och vis, och jag tror den skulle passa bättre för en åttaåring.

Ja, bra. Tänkte också på Momo, men av någon anledning kändes den som att den skulle vara svårare...

Kommentera

Det är fortfarande den bok jag tycker är den bästa jag har läst. Och då läste jag om den senast för bara 5-6 år sen.

Kommentera

Underbar bok!

Kommentera

Ursula K LeGuin - Trollkarlen från Övärlden
                        Den här boken är inte ens tvåhundra sidor lång. Men den innehåller så mycket mer än som står i texten.

En ung pojk i den stora Övärlden växer upp på den lilla ön Gont och visar talang för trolldom. Han fostras av en trollkarl, hamnar på trollkarlsskolan och råkar där väcka/lösgöra ett fruktansvärt skuggmonster. Sedan rör sig Ged, som han heter, över världen när han försöker rätta till sitt misstag, samtidigt som han sköter sin vardag som trollkarl tills den dag då han inser att han inte kan fly från sitt öde och lägger full kraft på att stoppa skuggan.

Den här boken bryter mot otroligt många fantasytroper. De allra flesta är mörkhyade, och i min hjärna blir Ged och de andra huvudpersonerna indier. Det är en antik värld, och varenda rustning som nämns är av brons. Flera bakgrundsfigurer är till och med beväpnade med stenyxor. Huvudstoryn handlar heller inte om att rädda världen, eller besegra OndskanTM utan bara om Geds personliga resa och konsekvenserna av hans misslyckanden.

Det som mest slog mig var språket. Jag kom ihåg att det tar tid att läsa LeGuin, men nu vet jag varför. Hon skriver med väldigt få dialoger, mycket sägs mellan raderna och det känns inte fel att jämföra hennes stil med Hemingways isberg. Det gör att det tar tid att ta in, och att min vanliga kvicka lässtil inte funkar. Det krävs reflektion. Om det var en film skulle det vara en sån där långsam, tyst historia där det mesta berättas genom lugna partier och svepande solnedgångar, där så gott som allt berättas genom skådisarnas ansikten istället för deras ord. Typ Terrence Malik, Sergio Leone eller så. Jag tänkte flera gånger på Steve McQueens Hunger när jag läste boken. Den typen av berättarstil tror jag skulle vara perfekt för Övärlden.

Övärlden i sig är rätt fräck. Lite lagom annorlunda, med lagom många fantasyklyschor (drakar, magiska torn, etc) men utan att det känns som om det plockats rakt från någon annan. I och med handlingens fokus känns världen stor, men isolerad på samma gång. Ged besöker många öar och folk, men får ytterst få vänner, knappt ens bekanta. Hans egen ensamhet flyter in i världens ensamhet.

Jag gillar boken. Riktigt mycket. Den är tyngre än jag minns, och jag tror jag uppskattar den långt mer nu än vad jag gjorde som barn. Jag minns flera av de coola scenerna (när Ged besegrar drakar, tex) men känslan av ensamhet, språket, och den personliga storyn känns riktigt, riktigt fin. Som barn läste jag aldrig uppföljarna. Det är jag sugen på nu.

Kommentera

Jag insåg precis att jag inte lade upp listan över vilka böcker jag tänkt läsa. Den kommer här. Om någon kommer på något jag glömt skadar det absolut inte att få en påminnelse.

Katherine Kerr - Deverry
                          JRR Tolkien - Bilbo (Britt G Hallqvists översättning)
                          Michael Ende - Den Oändliga Historien

Maggie Furey - Aurian
                          Terry Brooks - Shannaras ättlingar
                          CS Lewis - Narnia
                          Lloyd Alexander - Prydain
                          Roger Zelazny - Amber (1-5)
                          JRR Tolkien - Sagan om Ringen (Åke Ohlmarks översättning)
                          TH White - Svärdet i Stenen
                          David Eddings - Sagan om Belgarion
                          Robert Jordan - Sagan om Drakens Återkomst

Hemligt/Lite utanför genren "standardfantasy" 1
                          Hemligt/Lite utanför genren "standardfantasy" 2

Jag kommer varva de lååååånga serierna med de kortare böckerna för att få lite variation, så ta ordningen med en näve salt.

Kommentera

Jag insåg precis att jag inte lade upp listan över vilka böcker jag tänkt läsa. Den kommer här. Om någon kommer på något jag glömt skadar det absolut inte att få en påminnelse.

Katherine Kerr - Deverry
                            JRR Tolkien - Bilbo (Britt G Hallqvists översättning)
                            Michael Ende - Den Oändliga Historien

Maggie Furey - Aurian
                            Terry Brooks - Shannaras ättlingar
                            CS Lewis - Narnia
                            Lloyd Alexander - Prydain
                            Roger Zelazny - Amber (1-5)
                            JRR Tolkien - Sagan om Ringen (Åke Ohlmarks översättning)
                            TH White - Svärdet i Stenen
                            David Eddings - Sagan om Belgarion
                            Robert Jordan - Sagan om Drakens Återkomst

Hemligt/Lite utanför genren "standardfantasy" 1
                            Hemligt/Lite utanför genren "standardfantasy" 2

Jag kommer varva de lååååånga serierna med de kortare böckerna för att få lite variation, så ta ordningen med en näve salt.
                            TH White motherfucker jag kan inte ens vänta!!! Det är den bra skiten! :D

Kommentera

Jag gillade verkligen Amber när de kom på svenska.

Kommentera

Som barn läste jag aldrig uppföljarna. Det är jag sugen på nu.
                                De är riktigt läsvärda alla fyra. Känns verkligen genomtänkta i hur de för berättelsen framåt och växlar perspektiv och huvudpersoner. Inte vilka fantasy-uppföljare i en serie som helst.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Sofi, 19 November 2019, 13.01
                                5 responses
                                157 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg 2097
                                av 2097

Started by Fiktionslek, Igår, 20.34
                                4 responses