Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rollspel.nu's filmklubb 2019 - Maj

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

v21 såg jag Rim of the World.

Den var rätt charmig, tyckte jag. Den är jättelökig och har specialeffekter som passat i typ Smallville, men den försöker å andra sidan inte vara något mästerverk. Den försöker mest vara en skamlös äventyrsfilm som kombinerar utomjordisk invasion med The Goonies eller valfri annan "gäng av lätt karikatyrartade barn som äventyrar ihop"-film.

BETYG: 4/5

v22 såg jag två filmer på bio, efter varandra.

Först såg jag John Wick Chapter 3: Parabellum.

Har du sett de två första filmerna? Gillade du dem? Vill du se mer? Då vill du se den här. Inga större överraskningar – ultravåld, lite världsbygge (och förstörelse av sagda världsbygge, Keanu Reeves är badass och gör jättemånga av sina egna stunts. Och så görs det en rolig Matrixreferens, vilket är extra roligt för att både Reeves och Fishburne är med i filmen.

Men ja, jag visste vad jag satte mig i biosalongen för att se, och jag fick se precis det.

Sedan såg jag Brightburn.

Den kan jag knappt skriva något om utan att göra det inom spoilertaggar, men den snabba förklaringen är väl att det är en film om ett barnlöst par i Kansas som en natt ser en meteorit slå ner, och i den finns ett barn som de tar hand om som sitt eget. Det visar sig inte vara vilket barn som helst.

Spoiler: 
    Jag är en sucker för grimdark, det vet alla som känner mig. Jag vet att det blivit poppis att inte gilla grimdark-variationer på existerande stories, men det skiter jag i, jag älskar det. Ond stålmannen? Count me in. Jag älskar sån här skit. Jag älskar när det görs åt andra hållet också, typ "good guy Sauron" och så. När det vänds och vrids på saker. Jag älskar covers på låtar i helt nya genrer än originalen, typ som Eläkeläiset eller Frog Leap Studios på youtube.

Hur som helst, jag tycker att det görs väldigt bra, här. En del grejer är ångestframkallande pga min sociala ångest, andra spelar mest på sådant jag förmodar att andra tycker är läbbigt, typ onda barn och äckliga sår och så. There's something for everyone. Men ja, "tänk om stålmannen var en fruktansvärd mardrömsbest från yttre rymden som var här för att ta över planeten" är en väldigt välfungerande premiss. Lex Luthor hade trots allt en poäng. Han bara SER mänsklig ut. Inuti är han inte mänsklig.

Sedan älskar jag också eftertexterna-grejen, som får en egen spoiler-ruta:

Spoiler: 

Jag ÄLSKAR referenserna till de andra Justice League-medlemmarna, helt enkelt. Såna popkulturella referenser får det att klia dödsskönt i hjärnan.

BETYG: 4+/5

Kommentera

Jag har sett Sam Raimis Spider-Man från 2002. Nu när det finns en färdig gjutform för hur superhjältar på film ska vara så var det skönt att gå till en tid när inga såna överenskommelser med publiken fanns. Det är tex så att det går väldigt lång tid mellan första och andra akten, samt att det är tydligt även senare att tiden rullar på. Så får man inte göra nuförtiden! Vi följer någonstans mellan ett och två år i Spindelmannens liv här. Kanske ännu längre tid? Förutom en riktigt konstig casting av Flash Thompson som tack och lov bara är med i en scen är det fantastiska hur rätt alla känns i sina roller. Sam Raimi är en mästare på att berätta med bild och det märks verkligen att han ville göra den här filmen. Dessutom har den snyggare nät än alla de nya filmerna.
      Jag trodde inte att det skulle vara så, efter som jag mindes filmen som typ 3 av 5, men jag tycker nog att den här filmen är markant mycket bättre än vad Marvel levererar nuförtiden. Den spelar i samma kategori som riktiga filmer och kan liksom inte jämföras med marvel studios som har hittat på en helt egen formula. Det är inte Sam Raimis bästa film (det är såklart Evil Dead 2 objektivt eller Drag me to Hell subjektivt) men 4 av 5 med tangering på gränsen till maxbetyg tycker jag är rättvist.

Kommentera

Det stora spelet där alla förlorar: 'Red sparrow' (2018) med Jennifer Lawrence, Joel Edgerton, Jeremy Irons m.fl. En ung stjärnballerina skadar sig permanent och blir av med karriären, genom sin farbror får hon en chans att försörja sig och sin mor genom en plats på Rysslands spionskola och bli en "sparrow".

En hård historia om tvång, förnedring, överlevnadsstrategi, makt, korruption och naturligtvis spionage. Jag gillar att det är en mera verklighetsbunden historia utan glidarliv och superagenter, däremot har jag svårt att intressera mig mycket för huvudpersonen.
        Filmen blir (för mig) en snyggt gjord produkt, det viktigaste blir att gestalta utsattheten och kylan i det omänskliga spionkriget, vilket ju är ett plus men övergreppen och sadismen blir lite för mycket. Sedan tyckte jag att historien som sådan blir lite ointressant, så det var inte min typ av film helt enkelt: 3/5.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
        Started by Genesis, 03 May 2019, 21.18
        332 responses
        5.888 visningar
        14 gillar
        Senaste inlägg entomophobiac  
        Started by Måns, 14 July 2019, 14.04
        237 responses
        4.278 visningar