Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Got sista avsnittet! Spoilers!!!

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
    Drakar och arméer av odöda—särskilt i TV-seriens format—har mest blivit gäspframkallande karaktärslösa CGI-orgier tycker jag. Och det är nog det jag förknippar med ordet "episkt".
    Sure...

.................................................. ..................

Och exakt vad är det med att Jonte blev tvingad att bli nattvakt, men till synes överger sin post och försvinner in i "oblivion", att Arya går på ett skepp och seglar iväg mot en trolig död av skörbjugg, och att Sansa isolerar sig i ett kallt nordland som du tycker kan beskrivas som "karaktärslösa CGI-orgier"? =D
    Last edited by Rymdhamster; 20 May 2019, 22.59.

Kommentera

Spoiler Spoiler Spoiler Spoiler och ännu mer Spoiler!!!

Jag tror att jag personligen är mest besviken på att så mycket bra som gjordes i böckerna och de tidigare säsongerna aldrig fick blomma ut eller ens få någon förklaring. Ta tex Quaithe som vi ser i Qarth och som varnar Ser Jorah Mormont för att förråda Daenerys en gång till, vem var hon i serien och varför var hon ens med!?!? Alla profetior som finns i böckerna och är centrala delar av hela narrative blandades ihop eller ignorerades fullständigt. Vart tog alla röda präster vägen, då de uppenbarligen var väldigt aktiva i några avsnitt men sen bara försvann, med undantag för melisandre.

Azor Ahai, brinnande svärd, ”the great other” och mycket mycket mer som bara ignorerades eller försvann. Dialogerna var genomtänkta och bra i de tidigare säsongerna, det var kostymdrama fast i en fantasimiljö och precis som böckerna så var det helt amazing. Men sen fick alla viktiga karaktärer någon form av personlighetsklyning, mentala problem eller ren efterblivenhet då de tycktes agera efter en slumptabell tagen ur något rollspel från 90-talet. Fysikens lagar fungerade på ett sätt i ett avsnitt för att fungera på ett helt annat i nästa.

Bran som tydligen inte ville ha kronan och som inte dragit på smilbanden sen han blev mindraped av Brynden Rivers och som har visat att han inte bryr sig om världsliga ting såg helt plötsligt jävligt nöjd och glad över att ha blivit konung. Och hur han blev konung, vilket jävla skämt! Westeros samlade mäktigaste lorder såg mer ut som ett rollspelsmöte i en källare än de många hundra mäktiga adelshus som finns i Westeros. Och jo, de flesta av dem borde ha levande medlemmar kvar eller blivit ersatta då krigen i Westeros trots allt har utspelat sig på en begränsad yta och det är bara Daenerys som utfört folkmord när hon erövrat någon del av landet.

Seriens slut kanske och då menar jag verkligen kanske, fungerar för den som aldrig läst ett ord i böckerna eller för den delen bryr sig om att seriens fokuspunkter, så som White Walkers, Brynden Rivers, Quaithes identitet och annat av vikt. Det visade sig att vi inte fick några svar och de vi fick var för mig inte tillfredställande alls, även om serien var sjukt snygg. Sista avsnittet avgjorde tråkigt nog hur mycket värde det finns i att se om serien och för mig så är det bara de säsonger där böckerna fortfarande utgjorde källmaterialet som går att se om utan att få mentalt krupp.

Kommentera

SPOILER SPOILER SPOILER SPOILER

Jag är nästintill senil och glömmer bort namnen på karaktärerna hela tiden, men kort och gott: det sista avsnittet var en stor bajsmacka. En småkall bajsmacka som man var tvungen att värma i micron först innan förtäring. Serverad utan dryck naturligtvis. Vad fan hände och skrevs skiten på en nioårings lunchrast? Händelseförloppet kanske slumpades fram med tärning? Hur kunde Saida i rullstol, en slags synsk Roosevelt fast med samma karisma som ett gravljus väljas till kung? En odöd Hodor hade ju varit bättre. Den rättmätige kungen får spendera resten av livet med barna Hedenhösa i norr som straff för att enkelt ha knivat ned drakmodern.

Kommentera

Det går bra nu...

https://www.imdb.com/title/tt6027920/ (4.5 av 10.)

https://www.rottentomatoes.com/tv/ga...hrones/s08/e06 (48 av 100).

Att jämföra med tidigare säsonger, där snittet ligger runt 9 för varje avsnitt.
          Av alla avsnitt genom hela serien, är det endast fyra som ligger 6.5. Av de fyra, är tre i sista säsongen. Det andra avsnittet som djupdök i recensionerna är samma avsnitt där Sand Snakes fäktas med Jamie och Bronn. Undrar varför det ligger så lågt...

Kommentera

2175006B-9241-474E-ABA1-704402E3DAED.jpeg
            Bifogade filer

Kommentera

Spoilers spoilers spoooooooooooooooiiiiiiiiiiiiilllllllllllllllleeee rrrs

Jag är säker på att soundtracket kunnat förbättrat säsongen :p

https://m.youtube.com/watch?v=QCHlCiB98N4

Kommentera

Spoilollllolllolllllllllolollllllllololooooooooooo oo

Ibland är ju nog seriens dumheter helt obegripliga. Bran blir kung, men the North blir ett självständigt rike..... Så de övriga lordarna tar helt lugnt en kung från ett annat rike? Hela den scenen var nog väldigt lam.
                Och varför behöver the North vara självständigt om Bran är kung? Och om Sansa styr the North - styr hon inte då också över Wallen? Och kan befria Jon? Och varför måste han alls gå till Väggen - Greyworm är ju borta och det var ju bara han som ville straffa Jon - eller? Som sagt hela den delen var helt virrig.

Men just de här stora plottarna/intrigerna blev serien väldigt dålig på under den här säsongen. Alla bara förs fram av manuset utan egen agenda - som Tyrion. Ett exempel som jag läste någonstans om är spänningen mellan Jon och Dany om tronen. Om Jon säger att han inte vill ha den så är det väl en abdikering? Case closed och Dany är rättmätig tronarvinge - borde inte vara ett problem.

Men - serien har väl helt enkelt för bråttom.

Återigen ett snyggt avsnitt dock - gillade början och älskade Danys djävulsvingar när hon landade med Drogon :)

Kommentera

Spoiladoooooooooo,
                  spoilahoooooooooo,
                  spoileroooooooooo~

Ja, jag tänkte mig nåt sånt resonemang från draken också. Eller, i alla fall så var det lite weird att den plötsligt hade koll på att den där metallklumpen var nåt som det fanns en vits för den att elda på. Men de var väl smarta hela tiden och hängde bara med för skojs skull.

Deserterade Jon eller? Jag kanske tittade jävligt ouppmärksamt, men jag fick för mig de skulle skicka det honom för att styra upp Night's Watch...?

Nåja. Jag funderar på den där namninsamlingen för att göra om säsong 7 och 8. Jag tänkte att jag skulle starta en egen: "Remake Game of Thrones season 7 & 8 with cool robots".

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg
                    Och det är nog det jag förknippar med ordet "episkt". Men alla gillar olika!
                    Okej, my bad!

.................................................. .................................................. .....

Jag använde visst ordet episkt två gånger i första inlägget, jag kom bara ihåg den senaste när jag läste ditt inlägg.

En drottning med drakvingar får nog kvala in som lite CGi-fest. Medges =)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av DeBracy Visa inlägg
                      Deserterade Jon eller?
                      .................................................. .................................................. ......

Det var så jag tolkade det i alla fall. Gav sig av för att bli the true king-king of the north-north. Lord Snow beyond the wall. Jag tror det var därför han sa åt Tyrion att han inte trodde de skulle ses igen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg
                        Fy fan vad bra det här va =)
                        Eftersom diskursen online har varit så jäkla tråkig kring Game of Thrones (liksom när folk helt ballade ur och började förolämpa och hota varandra för att de hade MAGE att gilla nya Star Wars filmen) så kan det vara på sin plats att säga att jag är skitglad för din skull. Oavsett vad jag eller andra tyckte om seriens slut, så gör det mig ändå glad att se andra njuta av den :)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Mundo Visa inlägg
                          Det går bra nu...

https://www.imdb.com/title/tt6027920/ (4.5 av 10.)

https://www.rottentomatoes.com/tv/ga...hrones/s08/e06 (48 av 100).

Att jämföra med tidigare säsonger, där snittet ligger runt 9 för varje avsnitt.
                          Av alla avsnitt genom hela serien, är det endast fyra som ligger 6.5. Av de fyra, är tre i sista säsongen. Det andra avsnittet som djupdök i recensionerna är samma avsnitt där Sand Snakes fäktas med Jamie och Bronn. Undrar varför det ligger så lågt...
                          Spoiler alert! Spoiler alert! Spoiler aler! Spoiler Alert!.............

Ja, som GoT fan och någon som nästan religiöst har sett avsnitten exakt då de släppts och som läst allt som skrivits till världen. Då inte bara inkluderat själva ASOIAF-böckerna utan också allt till rollspelen, Lands of Ice and Fire-kartpaketet, A World of Ice and Fire och nu senast Fire and Blood(part one då det kommer minst en bok till) samt att inte att förglömma, Dunc and Egg novellerna osv. För mig så blir nu varje dag smärtsammare och smärtsammare, serien fick inte avslutas på ett värdigt sätt. Och nej, jag menar inte att det behövs ett lyckligt slut då det från början explicit har sagts att det kommer bli ett bittersweet slut, men huruvida det var ett bittersweet slut enligt mig vet ni redan.

Jag tycker de som samlat in en lista på att de borde göra om säsongen är fjantigt, det är orealistiskt och bortskämt att ens be om det. Men att ranta och bitcha som jag gör nu och att ge seriens avslut riktigt låga betyg, det är vad jag och vi som konsumenter kan göra då en produkt gör oss besvikna. Nästan 10 år av religiöst följande och jag kommer att få vara SL i ASOIAFRPG och skapa min grupps egen kampanj med ett bra mycket bättre slut där profetior, magi, karaktärers handlingar osv faktiskt betyder något och faktiskt är logiska i den miljö det utspelar sig i.

Hur fan kunde det ta två år att göra den här skiten!? Hur kunde inte HBO se att det här var inte lika bra som tidigare!? Hur kan GRR Martin låta sin magnum opus bli slaktad och inte tyckas bry sig? Jag vill veta mer om White Walkers då de var katalysatorn i seriens fucking första jävla scen och allt vi får är att de är zombiefabriker som vill döda alla!? Jag vill veta varför alla kungadömen utom norden väljer att stanna kvar i en redan trasig feodal statsbildning som nu inte ens har Järntronen som förenande och avskräckande exempel. Nu har vi Bran som säkert kommer ta logiska beslut, men han behöver uppenbarligen en Master of Whispers och massa andra onödiga personer runt sig när det egentligen hade räckt med kanske två då Bran kan göra allt annat själv.

Tur att mitt älskade Star Wars redan är förstört och i ruiner så det inte finns mer som de två D.B.-Assholes kan förstöra för mig. Och oj vad sugen jag är på en spinoff eller kanske upp till fem spin-offs som HBO köpt rättigheterna till, ungefär lika sugen som jag var på att spela ME-Andromeda efter ME3 mordet.

Kommentera

Om man inte vill veta saker som man inte vill veta så bör man inte läsa här för det kommer att innehålla spoilers.

---

Jag håller med Minimoni till stora delar. En episk historia reducerades till att avslutas med ett antal massiva CGI-strider och en handfull scener. För många av karaktärerna reducerades till patetiska nollor där allt som byggts upp slutade med i princip ingenting. Det var inga överraskningar, åtminstone inga positiva sådana.

Det enda positiva var att några av scenerna var riktigt bra. När Arya flyr medan draken bränner staden, slutscenen vid järntronen och även till viss del scenen vid trädet uppe i norr tycker jag var bra gjorda.

Kommentera

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Så, hela den här WINTER IS COMING som byggdes upp under ett decennium. Var det att det skulle snöa lite i sista avsnittet? Eller om det var aska. Det framgick inte riktigt.

Kommentera

Jag tyckte den här artikeln var väldigt bra: https://www.wired.com/story/game-of-...s-vs-pantsers/ (Inga spoilers, så länge du sett fram till brytningen från böckerna.)

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by Bifur, Igår, 13.45
                                11 responses
                                204 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg God45
                                av God45

Started by zonk, Igår, 19.28
                                7 responses
                                85 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg RasmusL
                                av RasmusL

Started by gabrielledebourg, Igår, 14.06
                                1 response
                                85 visningar
                                4 gillar
                                Senaste inlägg Caligo
                                av Caligo

Started by Henke, 19 October 2019, 11.24
                                13 responses
                                252 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Henke
                                av Henke

Started by zonk, 19 October 2019, 10.10
                                2 responses
                                114 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg zonk
                                av zonk

Started by entomophobiac, 20 October 2019, 12.49
                                7 responses
                                157 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Genesis
                                av Genesis

Started by Björn Wärmedal, 10 October 2019, 13.10
                                60 responses
                                1.996 visningar
                                14 gillar
                                Senaste inlägg God45
                                av God45

Started by Faehrengaust, Igår, 12.45
                                1 response
                                66 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Magnus Seter  
                                Started by God45, 30 September 2019, 20.49
                                82 responses