Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Andra fantasy serier

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Här är en lista över kommande fantasy-tvproduktioner:

https://editorial.rottentomatoes.com...me-of-thrones/

Befintliga serier som ej nämnts är Xena, warrior princess, Gormenghast (BBC), och den klassiska "the storyteller", eller "sagor för vuxna barn" på svenska.

Kommentera

Och givetvis Narnia!

Och slutligen, Disenchantment på Netflix som är Matt Groenings fantasy-version av Futurama.
      Last edited by Tant Ragnar; 25 April 2019, 18.01.

Kommentera

Kingdom är en Koreansk zombie-serie som utspelar sig i medeltida Korea. Sjukt snygga set-pieces/kläder. Finns på Netflix.
        Last edited by Mundo; 25 April 2019, 18.59.

Kommentera

Aang kom hit om vänd lite luft!

Kommentera

Några förslag på bra fantasy-serier på TV:
            • She-Ra and the Princesses of Power: lysande reboot av serien från 80-talet. Handlar om Adora som uppfostrats som hittebarn inom the Horde, men som inser att det hon lärt sig där är indoktrinering, och när hon får tag på ett magiskt svärd kan hon förvandla sig till superkrigaren She-Ra. Första säsongen handlar om hur hon och hennes vänner Bow och Glimmer både kämpar mot the Horde och försöker få andra prinsessor att samarbeta i kampen, istället för att var och en försöker göra sitt på sitt eget håll. Samtidigt så försöker Adora lära sig mer om vad She-Ra och the First Ones, som skapade henne, egentligen är, samtidigt som hennes tidigare bästa vän Catra är den som oftast är i bräschen när the Horde och prinsessorna drabbar samman.
            • Avatar: The last Air-Bender. Handlar om Aang, som är den sista air-bendern (ett högst andligt folkslag med förmågan att kontrollera luft och vind genom stridskonstliknande rörelser) och dessutom Avataren, den enda som kan lära sig att böja alla element. Han och hans vänner Kitara och Sokka reser över världen för att hitta lärare som kan visa Aang hur han kan böja de andra elementen, och stoppa Eldnationen som var de som utplånade luftböjarna och håller på att ta över världen.
            • The Legend of Korra: uppföljare till Avatar, och handlar om Korra som är den nya Avataren efter att Aang har dött (70 år efter originalserien). Något vuxnare i tonen - Korra är 17 när serien börjar, medan Aang var 12, och fokus ligger mycket på Republic City som påminner mycket om någon sorts vagt asien-inspirerat 20-30-tal.
            • Xena: Warrior Princess. Handlar om Xena, som tidigare var en mäktig krigsherre som drog världen runt och ställde till problem men som kom på bättre tankar och nu försöker gottgöra för sitt tidigare liv. Hon reser tillsammans med sin följeslagare Gabrielle runt i en väldigt vagt definierad mytisk forntid (på sina resor träffar Xena både Moses, Julius Caesar, och Lao Tzu (eller i alla fall Lao Tzus fru)) och hjälper folk så gott hon kan. Serien har... varierande kvalitet. Vissa avsnitt skäms man nästan för att se, medan andra är bland det bästa jag sett på tv.

Kommentera

Liksom Staffan vill jag anbefalla The Last Air-bender och She-Ra: bägge är lysande, charmiga, roliga, välspelade. Håller Last A-B som bättre än S-R. De på minner rätt mycket om varandra, med sin kombination av ungdomars vuxenblivande och rädda-världen-stårys, med komplexa antagonister, och fantasyvärldar befriade från Tolkenianska klyschor. Gillar man den ena, gillar man nog den andra.

Till och med de svenska röstskådisarna i She-Ra är bra!

Kommentera

Började kika på nya She-Ra igår, väldigt charmig! Gillade verkligen Noelle Stevensons Nimona (web comic/seriealbum) och flera drag från den serien har ekon här också.

Kommentera

Dave Barbaren. Tecknad parodi.
                  "Jag är ingen apa!"

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

• Rickard
                    Svar till Äventyr i snö och is
                    av Rickard
                    Bara lite saker jag kommer på:

• Snöstormar.
                    • Det räcker med månljuset för att se hela landskapet i ett spöklikt ljus....
                    Idag, 14.55
                  • ÅkeZorkh
                    Svar till [Rescensera ett rollspel som inte finns!] ANMÄLAN
                    av ÅkeZorkh
                    Prins Valiant på Sveavägen
                    Knas i urten
                    Gängkrig på segway
                    Amongst the thugs...
                    Idag, 14.50
                  • anth
                    Svar till Äntligen!!!
                    av anth
                    År 2002 utlyste WotC en tävling om vad som skulle bli nästa DnD-kampanjvärld. Spelkonstruktören Keith Bakers Eberron vann.
                    Tanken var ett det...
                    Idag, 14.48
                  • Minimoni
                    Svar till Din spelvärld med barnen
                    av Minimoni
                    Jag är genant bekant med den världen. Har sett allt som producerats till ”Friendship is Magic” samt ”Equestria Girls”. Nu kan jag förklara...
                    Idag, 14.47
                  • skaraborgarn
                    Svar till Skillnader mellan folkslagen
                    av skaraborgarn
                    Alver och orchers avsky mot varandra är inte rasism det är artism!
                    Idag, 13.30
                  • Gurgeh
                    Svar till Got sista avsnittet! Spoilers!!!
                    av Gurgeh
                    Spoooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooi l!

Det lämnas ju till tittaren själv att tolka, men jag kan tänka mig att de konstiga...
                    Idag, 13.18
                  • gabrielledebourg
                    Svar till Nostalgi ur ett kulturellt perspektiv
                    av gabrielledebourg
                    Onekligen. Liksom, jag är ju så jävla nedtrampad i nostalgiträsket om något: Ur Varselklotet, Chock och svenska Call of Cthulhu är väl liksom nostalgiprodukter...
                    Idag, 12.53
                  • Jocke
                    Svar till Public domain och ackreditering
                    av Jocke
                    För bara några år sen gick Karl Alfred in i public domain och många tecknare roade sig med att rita och publicera egna Karl Alfred äventyr....
                    Idag, 11.49
                  • Rickard
                    Svar till Kompetitiva rollspel
                    av Rickard
                    Medan världen går under har jag försökt powergäjma i och fick en bra story tillbaka som svar. Jag brukar påstå att man inte kan spela samberättande...
                    Idag, 11.41
                  • Mekanurg
                    Svar till Raser som aldrig spelades
                    av Mekanurg
                    När jag spelledde EDD hade jag en flexibel inställning när det gällde spelarrollernas folkslag, men mina spelare bannlyste ankor. Deras rollpersoner...
                    Idag, 10.35
                  Arbetar …
                  X