Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Krank kollar på Game of Thrones säsong 8

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg

Från A Wiki of Ice and Fire:

Vilket är direkt kalkerat på medeltida historiska regler. Åtminstone i vissa regioner vid vissa tider.
    Allt det där är mycket dåligt (dvs inte alls) presenterat i serien.

Kommentera

Jag är också lite förbryllad vad de skall fylla resterande avsnitt med, men ur en lite annan synvinkel.

Jag antar nämligen att episod 3 blir det stora slaget om Winterfell. Om vi antar att de inte drar ut på det mer än ett avsnitt - för det har de aldrig lyckats med förut - blir frågan vad som händer i ep 4-6. Tja, det beror på utfallet av slaget, väl?

A) De levande vinner. Detta kan bara ske om deras plan att hugga av huvudet på ormen, dvs Nattens Konung, lyckas. Jahapp, vad händer sedan då? I det här utfallet är allt det magiska och mytiska avklarat, och allt som återstår är att tåga söderut för att konfrontera Cersei i konventionell strid (möjligen med en drake eller två). Det skulle kännas som litet av ett antiklimax.

B) De levande förlorar. Vi får anta att i detta fall klarar sig i alla fall några av de centrala karaktärerna, vad skall de ta sig till? Gå söderut och på något sätt försöka få över Cerseis styrkor på sin sida för ett nytt försök, kanske? Känns långsökt, men vem vet. Kanske kan Arya lönnmörda henne och ta hennes ansikte?

C) Det blir oavgjort. Night King blir skadad men inte dräpt, inser att han är sårbar och gör en taktisk reträtt. Några överflödiga karaktärer på den levande sidan sopas undan. Gäsp. Snacka om coitus interruptus. Sedan blir det två avsnitt av daltande hit och dit tills den riktiga slutstriden i avsnitt 6.

Sitter här och hoppas på B, men är rädd för att C är mer konsekvent med hur de skrivit handlingen hittills.

Kommentera

E03: Stort slag. Alla dör.
        E04-E06 Tillbakablickar och recaps av de tidigare sju säsongerna, samt att Ceresei sätter sig på tronen för att alla andra är döda.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rymdhamster Visa inlägg

Allt det där är mycket dåligt (dvs inte alls) presenterat i serien.
          De förklarar inte grunderna i feodalism heller. Eller att gravitation finns i den här världen.

Jag håller normalt med om att extratextuella förklaringar inte räknas, men man måste kunna anta en viss bakgrundskunskap.
          Det är väl ändå ett tydligt ingångsvärde för serien att "om vi inte säger något annat, anta att det funkar som på medeltiden"?

Kommentera

Min enda förhoppning att vi får se fler fantasy-serier efter detta. Det finns uppenbarligen briljanta manusförfattare som garanterat skulle göra ett betydligt bättre jobb än de som harvar med GoT.

Kommentera

Största problemet är väl att bra fantasyserier kostar liiite mer att producera än en vanlig actionserie eller romcom

Kommentera

De förklarar inte grunderna i feodalism heller. Eller att gravitation finns i den här världen.
                Och de har inte försökt bygga nån stor, stämningsfylld scen baserat på dem heller, så det har jag inga klagomål på. Här försökte de göra en stark scen men den faller rätt platt på att de inte brytt sig om att förskugga det något särskilt, utan det blir istället något slags framskitet bjäffs.

Så en passande liknelse om du nu vill dra in gravitation som exempel vore om om Sansa, den där gången när hon hoppade från muren för att undanfly Bolton-bastarden, istället för att hoppa deklarerade "tur att vi bara går på marken av estetiska skäl, och inte för att vi måste" och sen flög iväg.

Kommentera

Jag håller normalt med om att extratextuella förklaringar inte räknas, men man måste kunna anta en viss bakgrundskunskap.
                  Det är väl ändå ett tydligt ingångsvärde för serien att "om vi inte säger något annat, anta att det funkar som på medeltiden"?
                  Faktum är, de hade inte ens behövt förskugga något alls. Men nu blir ju typ alla andra i scenen sjukt förvånande över att Slimey tydligen kan dubba folk så tydligen är det inte alls något som är allmän kännedom. Fastän det tydligen finns minst två riddare där (osäker på om Tyrion också är riddare) och en person som tydligen är superintresserade av riddare.

Hade Slimey bara sagt "Yeah, fuck traditions. Kneel, lady Brienne" och hon bara "My lord!" och fallit på knä så hade allt varit lugna puckar. Nu sjabblade de istället bort det med dålig dialog.

Kommentera

Jag är också lite förbryllad vad de skall fylla resterande avsnitt med, men ur en lite annan synvinkel.

Jag antar nämligen att episod 3 blir det stora slaget om Winterfell. Om vi antar att de inte drar ut på det mer än ett avsnitt - för det har de aldrig lyckats med förut - blir frågan vad som händer i ep 4-6. Tja, det beror på utfallet av slaget, väl?

A) De levande vinner. Detta kan bara ske om deras plan att hugga av huvudet på ormen, dvs Nattens Konung, lyckas. Jahapp, vad händer sedan då? I det här utfallet är allt det magiska och mytiska avklarat, och allt som återstår är att tåga söderut för att konfrontera Cersei i konventionell strid (möjligen med en drake eller två). Det skulle kännas som litet av ett antiklimax.

B) De levande förlorar. Vi får anta att i detta fall klarar sig i alla fall några av de centrala karaktärerna, vad skall de ta sig till? Gå söderut och på något sätt försöka få över Cerseis styrkor på sin sida för ett nytt försök, kanske? Känns långsökt, men vem vet. Kanske kan Arya lönnmörda henne och ta hennes ansikte?
                    Hoppas också på B, och det har ju etablerats att Iron Island tas tillbaka för att Daenarys ska ha någonstans att fly dit de döda inte kommer när hon har förlorat slagit i norr, så dom drar till Iron Island tänker jag. Sen dödar Cersei nattkungen med wildfire och så hugger resten Cersei i ryggen när hela hennes armé har dött. Det vore väl ändå en lagom stor twist...

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Björn den gode Visa inlägg
                      Hoppas också på B, och det har ju etablerats att Iron Island tas tillbaka för att Daenarys ska ha någonstans att fly dit de döda inte kommer när hon har förlorat slagit i norr, så dom drar till Iron Island tänker jag. Sen dödar Cersei nattkungen med wildfire och så hugger resten Cersei i ryggen när hela hennes armé har dött. Det vore väl ändå en lagom stor twist...
                      Återstår bara att se hur Dany hanterar det faktum att hon är ihop med sin...brorson? Nu är det ju etablerat att de inte har något emot incest men vetefan om de kan få ihop det. Nån av dem måste nog dö eller ge upp sina anspråk.

Det är f.ö den enda delen av storyn som intresserar mig. I övrigt vill jag bara se hur folk dör. I synnerhet just Frankenstein, Cersei och Piratkungen.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Återstår bara att se hur Dany hanterar det faktum att hon är ihop med sin...brorson? Nu är det ju etablerat att de inte har något emot incest men vetefan om de kan få ihop det. Nån av dem måste nog dö eller ge upp sina anspråk.
                        Äsch, det är bara att göra en Star Wars av det. Om något avsnitt kommer Göran hjärtskärande förklara för Dennis att han förstår att hon älskar Belgariond, varpå Dennis kommer sucka och förklara att det inte alls är så, att det är hennes bror (förlåt, brorson).

Sen kommer Dennis och Göran hoppa i sängen och hon inser att hon inte alls behöver kronan för att vara lyckligt, eller något annat bjäffs.

Och dessutom kommer det visa sig att en av drakarna är en hona och att de har incestnuppat som kaniner och att det ligger drakägg överallt i klippskrevorna.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Måns Visa inlägg

Vi vet att Danys familj historiskt sett inte haft något emot incest och att hon själv hade ett... skumt förhållande till sin bror.

Vi vet dock inte vad Jon tycker om incest. Förmodligen är det inte jätteomtyckt av honom, med tanke på att hans enda erfarenhet av incest är Craster, som inte var en sådär jättecharmig typ.

Kommentera

Tror inte att både Jon och Daenerys överlever nästa avsnitt. En av dem lär ge sitt liv för den andre och jag tror att det blir Daenerys som ger sitt liv för Jon. Jon vill minst av alla i hela jävla Westeros ha någon krona eller Järntron, trots detta så drar ödet honom mot just detta. Och någon måste ju vara Azor Ahai eller hur det stavas, sången om ”Jenny of oldstone” ger dessutom ytterligare hints om att Jon är Azor Ahai. Googla sången om ni vill veta eller läst böckerna och glömt då sången har en viktig betydelse i böckerna, att ha med den i serien kan vara ren fanservice eller/och foreshadowing om vad som komma skall.

Dessutom känns det som om Planetos går i cykler, bokstavligen. Det nya introt är väldigt tydligt med att visa speciella och utvalda platser som lär förändras, hela Winterfell lär vara is inom ett eller två avsnitt och de senare episoderna kommer utspela sig i Kings Landing. Tronen som visas i introt är självklart av speciellt intresse då Lannister-lejonet hissas upp bakom tronen, i sista avsnittet lär det bli en varg och drake/drakar som hissas upp bakom tronen eller att tronen och hela rummet har frusit till is.

Mina två gold dragons på vad som kommer hända.
                            Last edited by Minimoni; 24 April 2019, 22.29.

Kommentera

Jag antar nämligen att episod 3 blir det stora slaget om Winterfell. Om vi antar att de inte drar ut på det mer än ett avsnitt - för det har de aldrig lyckats med förut - blir frågan vad som händer i ep 4-6.
                              De måste också hantera Cersei vs resten.

Och Dany vs Jon.

Och minst ett avsnitt där alla tar sirapslånga avsked, och Sam skriver färdigt sin bok.

När jag tänker på det har de inte tid att ge Night King mer än ett avsnitt, så de hinner med minst tre slut som varje riktig fantasytrilogi bör ha

Kommentera

Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
                                De måste också hantera Cersei vs resten.

Och Dany vs Jon.

Och minst ett avsnitt där alla tar sirapslånga avsked, och Sam skriver färdigt sin bok.

När jag tänker på det har de inte tid att ge Night King mer än ett avsnitt, så de hinner med minst tre slut som varje riktig fantasytrilogi bör ha
                                Sen vet vi faktiskt inte om Nattkonungen ens är med i slaget om Winterfell. Vi har inte sett honom ”onscreen” nära Winterfell och det borde vi ha gjort som dramatisk avslutning på avsnitt två. Det kan vara så att den styrkan som anfaller Winterfell bara är halva eller inte ens det av den totala hären som Nattkonungen besitter.

Medans alla strider för sin överlevnad i Winterfell och vi som tittare först tror att det är där som det kommer avgöras så tågar Nattkonungen med sin huvudstyrka mot Kings Landing och anfaller Cercei och hennes styrkor, det vore ett intressant scenario och skulle förklara hur Winterfell kan bli anfallet redan i avsnitt tre i säsongen.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Arbetar …
                                X