Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Rollspel.nu's filmklubb 2016 v29

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Det har tydligen blivit en väldigt film-ig vecka för mig och eftersom jag har jobbat med ett pälstema så kör vi väl vidare på det... Igårkväll såg jag Ookami Kodomo no Ame to Yuki vilket på engelska brutalt översätts till Wolf Children från 2012.

Filmen är gjord av samma filur som gjort The girl who leapt through time och det märks. Delvis för att det har samma animationsstil men också för att storyn har grymt mycket hjärta och medan den har fantastiska element så är det inte fantasy som är i fokus. Vad som är i fokus är mödraskap och de utmaningar som kommer med det.

Filmen börjar med att dottern, Yuki, börjar berätta historien om sina föräldrar, och hur det var att växa upp när man är en varg. Mamsen och pappsen träffar varandra när de är på universitet och deras romans snabbspolas lite, det ska trots allt handla om Wolf Children. Det känns dock inte sådär forcerat som det annars gärna gör i film när två personer blir ihop. Pappa avslöjar dock snart att han är en varg av typen varulv vilket mamsen tar med... förvånansvärt lugn.

De flyttar ihop, tiden går, de får barn tillsammans och den äldsta är en mycket energisk dotter som heter Yuki, den yngre en liten sjuklig pojk som heter Ame. Eftersom det står med i deras synopsis på imdb så tycker jag inte direkt att det är en spoiler men pappa dör efter en jaktolycka när han vill ut och jaga något gott till familjen när de har fått sonen. Hana, mamman, blir ensamstående tillsammans med två som barn som är till hälften vargar.

Sen är resten av filmen typ bara... att växa upp och ta hand om sina barn. Hana visar sig vara en väldigt bestämd kvinna som gör allt möjligt för att få sina barn att kunna leva bra liv, inkluderat helrenovera hus (trots att hon från början inte har någon aning om det) lära sig hur man odlar grönsaker (trots att hon inte har en aning från början) och pluggar på hur man uppfostrar barn och tar hand om vargar, eftersom hennes barn är en blanding av båda.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Filmen är först och främst... idiotiskt söt. Alltså, inte sådär Kawaii-chaaaaan som Krille blir när han kollar på Girls und Panzer, utan söt för att man blir lite blödig och tycker att familj, liv och barn plötsligt är något vackert. Ett problem som många filmer har, tecknade som "riktiga" är att regissörer inte har... en jävla aning om vad barn är för något och skriver dem därefter. Antingen talar de i entonig röst och har någon magisk kraft, som att se döda eller talar med andar, eller så är de små ofelbara änglar som i sin osjälviska godhet är idiotiskt naiva eller så är de typ mini-Himmlers... Eller den sista, att de bara beter sig som små vuxna.

Disney lyckades väl typ en gång att skriva ett barn (alltså, under tonåren) jävligt bra och det var i Lilo & Stitch.

Anyways, barnen här är skrivna som faktiskta barn. De är energiska, de är klumpiga, de är bråkiga, de har tillfällen då de är lyckliga och tjuter, de har tillfällen då de blir arga, då de är konstiga och gör allting som... you know... Barn gör. Speciellt Yuki blir man bara -glad- av att se och under min karriär som barnskötare så såg jag små Yukis varje dag i princip. Hade ungarna inte varit väl skrivna hade den här filmen dött vid startlinjen, men de är skitbra gjorda.

Precis som i hans andra film, så saknar även denna film en antagonist. Premissen är snarare att de är oroliga för att om någon upptäcker att de är vargar så kommer det bli... problematiskt mixat upp tillsammans med att Hana inte har en aning om hur man uppfostrar vargar. Barnen ställs också inför dilemmat vill du vara en varg eller vill du vara en människa, för att lära sig att balansera detta är ganska så svårt får vi snart lära oss.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Betyg: Stark fyra av fem. Slutet gjorde mig (precis som i hans förra film!) lite irriterad men i övrigt är det en skitbra film. Förvänta dig ingen action eller annat, det är en film om mödraskap, inget mer, inget mindre. Och det är så satans bra.

Kommentera

'Edmond' (2005), med William H Macy m.fl. , är en film om en man som går ut ur sitt äktenskap och liv, frustrerad och sökande, och därifrån går allting utför. Det är bra skådisar filmen igenom men det är en enmans show, Macy visar hur bra skådespelare han är. Han lyckas vara precis sådär trovärdigt förvirrad och övertygande desperat, som andra i liknande roller försöker spela men så sällan lyckas med.

Det blir obehagligt, och ?frågan jag ställer mig själv är vad exakt det handlar om: lurande sinnessjuka hos varje vit medelklassman, den nedåtgående spiralens ofrånkomlighet efter att ha passerat en gräns eller kanske 'bara' ödet för en individ som mer eller mindre var på väg dit han så småningom hamnade? Det viktigaste fanns i alla fall där, nämligen att man känner något när man ser filmen och mitt fall känner jag mig lite obehaglig till mods och i obalans.
      Inte en film för alla sinnesstämningar eller tillfällen: 4/5.

Kommentera

Idag såg jag Orc Wars.

Det är en lågbudgetfilm som är... ungefär som Warcraft, fast i mycket mindre skala, och portalen går till nutidens USA.
        En annan förklaring är att det är som Rorke's Drift, fast med en amerikansk veteran (och en handfull bifigurer) istället för engelsmännen och orcher istället för zuluer.

Handlingen utmärks av mycket repetition - många långa scener med orcher som mejas ned av skjutvapen. Detta förtar också mycket av eventuell spänning eftersom orcherna är både teknologiskt underlägsna och ganska korkade. Det är först mot slutet som människosidan egentligen blir hotad. Innan dess består den enda konflikten av huruvida hjälten skall sluta vara en sådan PTSD-lipsill och axla sin roll som Guardian of the World Gate (eller något i den stilen).

I mångt och mycket känns det hela som en D&D-spelares dagdröm. "Tänk om jag hade en Kalashnikov, då skulle jag göra processen kort med de här monstren." Sett ur den synvinkeln är det ett okej tidsfördriv att se den här rullen. Men den är ärligt talat inte mycket till film - allt utspelas på samma plats, det sker ingen utveckling av handlingen, inga vändningar...

Men jag har sett mycket sämre skitfilmer.

BETYG: 3/5

Kommentera

Ett P.S. till min rant om DC-filmer.

Jag har nu sett de trailers som släpptes på Comic-Con för Wonder Woman och Justice League. De gör mig klart peppad för den förstnämnda och försiktigt optimistisk för den sistnämnda.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bolongo Visa inlägg
            Ett P.S. till min rant om DC-filmer.

Jag har nu sett de trailers som släpptes på Comic-Con för Wonder Woman och Justice League. De gör mig klart peppad för den förstnämnda och försiktigt optimistisk för den sistnämnda.
            Jag är taggad som fan för Wonder Woman. Och jag gillar inte ens superhjälte-filmer.

Kommentera

Superhjälte-filmer har mer än dubblat, och vissa år triplat eller fyrdubblat, antalet filmer som jag vill se på bio. XD

Kommentera

Efter som The Purge: Election Year fick en fyra av Strage i Dagens Nyheter har jag värmt upp med att se The Purge och The Purge: Anarchy.

The Purge, den första filmen i seien är en föredömligt kort (1:25, när senast var en film som BORDE vara 1:25 inte 2:10 i stället?) home-invasion rulle där Ethan Hawke spelar fadern i familjen som hem-invaderas. Filmen har egentligen inget att komma med om man jämför med toppfilmer i genren som Funny Games eller Ensam Hemma. Men det som den gör bra är sci-fi aspekten. I den nära framtiden är nämligen alla brott - inklusive mord helt lagliga en natt om året. Det nämns några undantag - vapen högre än klass 4 får inte användas och stadstjänstemän med klass 10 får inte "renas". Det är också tydligt att det här är nått som har folkets stöd, fast det är en rätt ny företeelse. svag 3 av 5.

Anarchy följer i stället ett gång medborgare som inte är ute för att tokmörda folk, men som av olika själ hamnar ute på gatorna i downtown LA lagom tills att reningsnatten börjar. Det här är överhuvudtaget en bättre film. Det finns många fler personer som kan vara för eller mot Purge-natten, det visar sig att staten "renar" bostadsområden med problem och nån slags motståndsrörelse syns lite i förbifarten. stark 3 av 5.
                De tar fortfarande inte upp andra brott än mord, vilket är lite konstigt, tex så borde ju alla som jobbar med pengar köra en helnatt för att svindla loss miljoner.

Sen såg jag Zootopia/Zootopolis också. Den var bättre än de två första purge filmerna. En polis som är kanin och en svindlare som är Jason Bateman - och räv måste jobba tillsammans för att avslöja en konspiration högt upp i maktens korridorer. Sensmoralen är att inte lite på politiker, inte ens om de ser gulliga ut. 4 av 5

--

Tillägg: Det kan vara så att stadstjänstemän klass 10 inte ens får vara med och begå brott, att de helt undantas från reningen. det är lite svårt att urskilja.
                Last edited by Jocke; 24 July 2016, 18.03.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                Started by 2097, 03 July 2019, 10.31
                42 responses
                1.105 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Anarchclown  
                Started by anth, 11 July 2019, 17.03
                55 responses
                1.273 visningar