Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Billig gaming-laptop?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Ram
    skapade en diskussion Billig gaming-laptop?

Billig gaming-laptop?

Dottern har sparat länge och vill köpa en gaminglaptop. Hon har skrapat ihop strax över 7000.

Hon har inga superkrav, spelen hon spelar mest är Fortnute, Sims 4 och Minecraft.

Jag kan skarva i lite pengar till henne om det behövs och om det är stor vinst att gå upp från ~8kkr till 9kkr så gör vi det, men det som hon vill ha nu är troligen denne:
    https://www.dustinhome.se/product/50...-60hz-gtx-1050

Är den okej eller bara skit? Kan jag hotta upp den med mer minne kanske? Eller bör jag kliva upp till en annan? Eller är det rent av en dålig idé att köpa en såpass billig dator som speldator?

• Ram
    svarade
    Stort tack för hjälpen allihop. Jag köpte mig denne:
    https://www.kjell.com/se/produkter/d...-ac1200-p61278

och testar den i kväll så får vi se vad som händer. Jag passar på att flytta routern lite inåt i huset också och ser om jag kan bättra på radiokarakteristiken lite.

Kommentera:

• Fiktionslek
    svarade
    https://www.webhallen.com/se/product...r-AC750-1x-LAN

Om det t.ex. är en stationär konsol eller dator som krånglar på övervåningen, kan du sätta i repeatern intill den och dra en kort nätverkskabel mellan maskinen ifråga och repeatern.

Hälsar

Christian

Kommentera:

• Tant Ragnar
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg

Det kommer mest att vara streaming, men samtidigt så skall de som sagt spela fortnite/SW battlefront däruppe. Blir det radikalt sämre pingtider...?
    För min del fungerade det inte att expandera räckvidden med en repeater, men jag hade ju en ganska kass router till att börja med.

Å andra sidan är en repeater väldigt billig och enkel att installera så det kanske inte skadar att prova en sådan först och fundera på något mesh-aktigt om det inte räcker.

Kommentera:

• Ram
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Tant Ragnar Visa inlägg
    Repeaters är bra mycket billigare än att köpa en biffigare wifi-router med eller utan mesh. Men jag vill höja ett varnande finger för att din latency blir sämre. Beroende på vad du tänker använda nätverket till är det ett obefintligt/stort problem.
    Det kommer mest att vara streaming, men samtidigt så skall de som sagt spela fortnite/SW battlefront däruppe. Blir det radikalt sämre pingtider...?

Kommentera:

• pingas
    svarade
    Köp en stationär dator istället.

Kommentera:

• Tant Ragnar
    svarade
    Repeaters är bra mycket billigare än att köpa en biffigare wifi-router med eller utan mesh. Men jag vill höja ett varnande finger för att din latency blir sämre. Beroende på vad du tänker använda nätverket till är det ett obefintligt/stort problem.

Kommentera:

• Troberg
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Ram Visa inlägg
    Men en annan fundering: Jag har dålig wifitäckning på övervåningen och skulle vilja bättra på den utan att dra kablar. Vilket är bästa sättet att fixa det?
    Wifi-repeaters (kallas ibland wifi-extenders). Kostar typ en hundring från Kina, och förlänger räckvidden genom att transparent fungera som en relästation. Bara en liten väggvårta som du sätter i vägguttaget, sedan sköter den sig själv. Jag har sjäv beställt 10 sådana som kommer vilken dag som helst (Med 1020 m2, plus källare och vind, så behövs det om man vill ha bra täckning. Dessutom, den dagen man kan turista till Mars så är det ju bra att komma åt sin hemma-wifi. Varför dimensionera när man kan överdimensionera?).

Kommentera:

• Tant Ragnar
    svarade
    Skaffa en bättre wifi-router.

Jag fick mycket bättre täckning (och stabilare uppkoppling) då jag bytte ut den wifi-routern jag fick från Telia mot en Google wifi.

Den går dessutom att modulärt bygga ut. Skaffa tre-packet så har du högst troligen så att du klarar dig.

https://www.webhallen.com/se/product...00-Mesh-3-pack

Kommentera:

• Ram
    svarade
    Tack för råden, alla. Dottern har svängt om mot att köpa en egen PS4 i stället då jag talade om för henne att SIMs även finns för den och då prislappen på en spellaptop med motsvarande kapabilitet som ni säger ramlar upp åtminstone till 13-14kkr. Vi får se hur det landar.

Men en annan fundering: Jag har dålig wifitäckning på övervåningen och skulle vilja bättra på den utan att dra kablar. Vilket är bästa sättet att fixa det?

Kommentera:

• CapnZapp
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Kalil Visa inlägg
    Till spelen som nämns kommer den här datorn vara mer än tillräcklig. Skärmen är "bara" 2k, vilket hjälper en hel del för att få grafikkortet att räcka till.
    Skärmen är 1920 x 1080.

https://www.cnet.com/news/4k-1080p-2...ons-explained/

Kommentera:

• Kalil
    svarade
    Till spelen som nämns kommer den här datorn vara mer än tillräcklig. Skärmen är "bara" 2k, vilket hjälper en hel del för att få grafikkortet att räcka till.

Kommentera:

• Fiktionslek
    svarade
    Har du funderat på att köpa något begagnat istället? Du kan t.ex. hitta en något äldre modell Dell Precision för mindre än vad din dotter sparat, och med mycket mer minne, fler hårddisksplatser, bra grafikkort, byggkvalitet etc. Skulle olyckan vara framme och den pajar s.a.s. oreparerbart får du väl hjälpa henne lite, men även en ny dator kan råka ut för olyckor som garantin inte täcker. Pröva Tradera och Blocket först, och leta efter några år gamla Dell Precision eller kanske Thinkpad P-serien.

Föreslår

Christian

Kommentera:

• Troberg
    svarade
    Ursprungligen skrivet av CapnZapp Visa inlägg
    Även om du vill ditt svar ska tolkas som "nej" hade du ändå kunnat vara mer informativ, typ "jag rekommenderar ingen att köpa en gaminglaptop under 15000 kr" eller "ska du spela spel ska du köpa en stationär burk".
    OK, tummen och pekfingret:

Stationär gaming: cirka 10kkr plus monitor.
    Laptop gaming: cirka 20-25kkr.

Kommentera:

• krank
    svarade
    Ursprungligen skrivet av Jarl Visa inlägg

Tror de flesta laptops bara har 2 minnesplatser. Men kan ju byta ut allt till 2x8.
    Ja, jag satte i kontrast till ett par jag sett som bara haft 1, eller där det bara angivits 1 (eller där minnes bara angivits som klumpsumma). Det har ofta hört samman med svårigheter att uppdatera.

Kommentera:

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Started by Duckwing, 12 August 2019, 20.03
2 responses
165 visningar
2 gillar
Senaste inlägg Duckwing  
Started by Theo, 19 September 2019, 13.48
14 responses
287 visningar