Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Svensk vs. Dansk konventtradition

Minimera
X

• Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
    Sverige har en stark tradition att barn inte ska vistas på platser där det serveras alkohol - utom på jul och midsommar because dubbelmoral.
    Eftersom GothCon är barntillåtet ska det inte serveras alkohol - så enkelt är det.
    Vi har måske ikke helt samme tradition, men udskænkning af alkohol på Fastaval er i flere år kun foregået i et særligt afgrænset område af skolen (og de seneste år i en helt separat bygning på den anden side af vejen). Så hvis ikke man vælger at besøge bar/cafe, ser man ikke alkohol.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

Jag tycker definitivt att avstigmatisering av alkoholdrickande inte är något positivt eller något konventen bör pyssla med.

Snarare skulle svensk kultur behöva ytterligare stigmatisering av alkoholkonsumtion. Eller ja, jag vet inte om stigmatisering egentligen absolut är det bästa sättet att få färre att dricka, och få de som dricker att dricka mindre. Om det finns andra sätt så är jag definitivt beredd att lyssna. Men mitt mål kommer även fortsättningsvis vara ett så nyktert samhälle som möjligt och så lite normaliserat alkoholintag som möjligt.
      Jag tror inte att någon trodde att du tyckte något annat heller, din åsikt var ganska tydlig ur ditt första nedlåtande svar i frågan :)

Det är tydligt att du har starka åsikter om vad andra människor ska eller inte ska roa sig med och det är väl okej att ha det såklart, luften är fri.

Ursprungligen skrivet av krank Visa inlägg

Sedan det här med att associera "vuxenhet" med alkoholintag… jag tycker att det är minst sagt djupt problematiskt.
      Ptja, Systembolaget omsatte enligt sin rapport från 2018 ungefär 29,3 miljarder kronor vilket troligen gör det till en större industri än rollspelsförsäljning. Alkohol säljs mestadels till vuxna (åtminstone via Systembolaget) och en genomsnittlig invånare dricker en del:

Ursprungligen skrivet av omsystembolaget.se
      En genomsnittlig svensk konsumerade alltså motsvarande 342 starköl eller 91 flaskor vin eller 32 flaskor sprit.
      ...så det kan tyckas som att det är mer regel än undantag att "vuxna dricker då och då". Ingen har sagt att "vuxenhet" som attribut skulle vara associerat med alkoholkonsumtion, där gör du bara ett klassiskt krank-felslut och börjar jaga påhittade feltolkningar vilket inte leder till en särskilt bra diskussion. Det jag skrev var "i ett "vuxet" sammanhang ser jag inte att det bör vara stora problem att det till de som vill serveras två glas vin till en trevlig middag" och du kan även läsa det i mitt inlägg ovan :)

Det är helt okej att du driver din nyktersm-crusade och jag hör gärna dina argument men du behöver faktiskt inte vara så förbannat otrevlig :)

Kommentera

MODERERING

Hej, du som skriver ett inlägg i den här tråden! Om du märker att inlägget handlar om alkohol i allmänhet, eller hur någon annan skribent uttrycker sig. Låt då bli att posta det. Tack!

Om inlägget däremot handlar om alkohol på rollspelskonvent -- speciellt rollspelskonvent i Danmark eller Sverige -- kör på!

Kommentera

Ursprungligen skrivet av wilper Visa inlägg
          Gå till GothCon och säg de magiska orden "Jag vill ordna en tävling för bästa scenario." Så skall du se att det kommer att smidas så gnistorna yr.
          Jo, att anordna själva tävlingen är säkert inga större problem. Det handlar väl egentligen bara om att skrapa ihop en jury som får ett officiellt godkännande att läsa igenom samtliga av årets konventsscenarion (Ja God45 du är självklar). Problemet är väl snarare att hitta någon som finansierar priserna?

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Henke Visa inlägg

Jo, att anordna själva tävlingen är säkert inga större problem. Det handlar väl egentligen bara om att skrapa ihop en jury som får ett officiellt godkännande att läsa igenom samtliga av årets konventsscenarion (Ja God45 du är självklar). Problemet är väl snarare att hitta någon som finansierar priserna?
            Fastavals priser är ju "gratis", där är det prestige som är grejen. Men det bygger ju å andra sidan på att göra det tillräckligt stort och viktigt för att den prestigen ska betyda något. Galamiddag! ;)

Kommentera

Jag tror det är minst lika avlägset att Gothcon ändrar på alkoholpolicyn som att rollspelsförbundet Rollex ser dagens ljus.

Dagen innan Gothcon (dvs skärtorsdagen) anordnas varje år sen 2005 Gothconpuben, Sveriges äldsta, bästa och största konventspub. Hoppas så många som möjligt av er vill komma förbi, anmälningssidan öppnar inom kort.

Om någon vill ta tag i att ha något samordnat pubhäng på fredagen eller lördagen så torde rollspel.nu vara ett bra ställe att annonsera detta på.

Kommentera

Jag menade inte tvunget att svenska konvent ska börja servera alkohol, men nu handlade tråden om varför danska konvent har högre status, och då tror jag verkligen att alkoholen spelar in. Sammanhang där alkoholförbud råder är i Sverige förknippade med lågstatus, vilket måhända är beklagligt, men så är det. Närvaron av alkohol ger sammanhang en ökad status i the public consciousness, undermedvetet eller ej. Det är nog bara en av väldigt många pusselbitar, men det är ju verkligen anmärkningsvärt hur radikalt dansk konventstradition tycks skilja sig från svensk.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg
                  Sammanhang där alkoholförbud råder är i Sverige förknippade med lågstatus, vilket måhända är beklagligt, men så är det. Närvaron av alkohol ger sammanhang en ökad status i the public consciousness, undermedvetet eller ej.
                  Jag trodde statusen kom utifrån hur trevlig och kul tillställningen är? Är man dessutom inte intresserad av att dricka alkohol (jo, vi finns) så är ett alkoholfritt GothCon otroligt mycket trevligare än ett där folk är onyktra.

Sen finns det givetvis grader av alkoholintag. Om någon tar en öl eller ett glas vin innan de dyker upp på GothCon så lär man väl knappast bli utkastad.

Jag kan samtidigt förstå de som tycker att alkohol sänker stressnivån. Jobbade själv på krogen under många år och de kvällar man valde att inte dricka var betydligt mer energikrävande och påfrestande än de där man drack alkohol. I slutändan valde jag bort alkoholen mer eller mindre fullständigt och det känns fortfarande lika bra 10-12 år senare.

Vill förövrigt jättegärna prata om andra skillnader mellan Danska/Svenska konvent än alkoholtillgängligheten :)
                  Last edited by Henke; 19 February 2020, 20.03.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg

Fastavals priser är ju "gratis", där är det prestige som är grejen. Men det bygger ju å andra sidan på att göra det tillräckligt stort och viktigt för att den prestigen ska betyda något. Galamiddag! ;)
                    Fast om GothCon utlyste ett tävlingsmoment så är det klart att det i sig skulle skapa prestigen. "Vinnare av bästa konventsscenario 202x" hade man ju väldigt gärna haft hemma på väggen och det hade dessutom kunnat skapa öppningar för att skriva scenarion professionellt.

En annan stor skillnad mellan svenska/danska konvent blir ju per automatik att de scenarion som arrangeras på GothCon till viss del levereras av just etablerade svenska spelkonstruktörer. Innebär det att konkurrensen kan bli snedvriden?

Kommentera

Fast om GothCon utlyste ett tävlingsmoment så är det klart att det i sig skulle skapa prestigen. "Vinnare av bästa konventsscenario 202x" hade man ju väldigt gärna haft hemma på väggen och det hade dessutom kunnat skapa öppningar för att skriva scenarion professionellt.

En annan stor skillnad mellan svenska/danska konvent blir ju per automatik att de scenarion som arrangeras på GothCon till viss del levereras av just etablerade svenska spelkonstruktörer. Innebär det att konkurrensen kan bli snedvriden?
                      Gothcon -har- sådana tävlingar, och har haft länge. Men de verkar aldrig skapa någon prestige, trots detta. Sedan personligen föredrar jag att skriva scenarion för säg Helmgast eller Fria Ligan eller någon och faktiskt få betalt för mitt arbete, än att skriva scenarion som blir creddiga i någon pretentiös elit men ger mig noll cash. Det gör mig kanske till en sellout enligt somliga, men jag vet att det jag är bäst på av allt här i världen är att skriva, och jag vill långsiktigt försörja mig på det. Men man borde kunna äta kakan och ha den kvar härvidlag. Något som borde hända för att förbättra det är att Fenix Awards måste sluta vara en popularitetstävling, och istället ha en utsedd, sakkunnig jury som väljer vinnarna.På det sättet blir det en balans mellan stora aktörer och indieskapare, där båda har chansen att vinna priser och erkännande.
                      Last edited by Ymir; 19 February 2020, 20.20.

Kommentera

Hur ser det ut med rollspelsarrangemangen över en längre period på svenska konvent? Har de minskat? Brädspelen har ju haft en riktig boom senaste 2 decennierna så att de är många är inte svårt att förstå. Till och med jag som inte gillar brädspel i allmänhet känner mig ändå mer lockad av att spela ett brädspel än ett rollspel på ett konvent, engagemangsnivån är annorlunda, spelen brukar inte vara lika långa mm. Men så är inte spelandet i sig egentligen vad som lockar mig till konvent ändå. Jag brukar åka för att köpa saker och träffa folk.

Hur många arrangemang ett konvent har handlar väl om hur många som vill arrangera, hur många bidrag man får in och om det går att hitta SL till dem som vill spela. Att bara ha fler konventsäventyr i sig är väl ingen idé om inte spelarintresset finns. Visst kan man jämföra konvent och konvent, och konvent i olika storlek och olika länder men jag är inte säker på hur mycket man kan lära sig egentligen.

Känns som att för att få en rättvis bild behöver man veta hur det ser ut för arrangörerna, de borde ju ha koll på i alla fall om rollspelstörsten är mättad, övermätt, eller så på sina respektive konvent.

Känns inte heller som att ett konvent behöver vara "bättre" än ett annat och av det som presenterats här i tråden känns det för mig inte som att det finns något lättfunnet som skapar en stor publik för ett arrangemang.

Men, säg att man vill få mig att inte bara köpa gamla TSR-grejer på ett rollspelskonvent, vad skulle behövas.
                        Om nån skulle vilja få mig att vara med och arrangera skulle jag vilja ha ett år där man kan gå som lärling och/eller få stöd av någon som gjort det tidigare och betala mig för min insats.
                        Samma sak om man vill att jag ska skriva ett konventsscenario.
                        Om man vill få mig att spelleda så räcker det med att betala och att jag fått läsa genom det jag ska spelleda så jag ska tacka ja eller nej.
                        Om man vill att jag ska spela så vill jag spelleda med en förberedd, duktig spelledare, i ett scenario som är intressant för mig i ett system jag kan eller som är superenkelt.
                        Helst skulle jag ju också spela med folk som jag funkar med socialt och inte irriterar mig, och ha möjlighet att inte bli ihopparad med någon sådan när jag upptäckt nån.

Ingen fan av priser men har inte heller nåt mot det så betygsättning av scenario, spelledare och medspelare kan vara trevligt antar jag och ge vinnare. Behöver inte vara nåt galaaktigt, men ok om det är det med lite fanfarer och trevliga priser (som spelprylar, presentkort och sådant).

Och jag är en av de där som om det är onyktra eller drogpåverkade personer på konventsområdet så kommer jag inte dit eller tillbaks. Med krogar oftast inom kort gångavstånd så kan man hålla det där. (Jag undrar om socialen skulle ge utskänkningstillstånd till ett konvent som har folk under 18 där?)

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Ymir Visa inlägg

Gothcon -har- sådana tävlingar, och har haft länge. Men de verkar aldrig skapa någon prestige, trots detta.

/.../

Något som borde hända för att förbättra det är att Fenix Awards måste sluta vara en popularitetstävling, och istället ha en utsedd, sakkunnig jury som väljer vinnarna.På det sättet blir det en balans mellan stora aktörer och indieskapare, där båda har chansen att vinna priser och erkännande.
                          Här är vi helt överens. Jag skulle hellre se en jury, som kompletteras med "publikens pris" än nuvarande system. Men jag skulle också gärna se fler konkurrerande priser. Guldgnomen är saknad.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av DanielSchenström Visa inlägg
                            Hur ser det ut med rollspelsarrangemangen över en längre period på svenska konvent? Har de minskat? Brädspelen har ju haft en riktig boom senaste 2 decennierna så att de är många är inte svårt att förstå. Till och med jag som inte gillar brädspel i allmänhet känner mig ändå mer lockad av att spela ett brädspel än ett rollspel på ett konvent, engagemangsnivån är annorlunda, spelen brukar inte vara lika långa mm. Men så är inte spelandet i sig egentligen vad som lockar mig till konvent ändå. Jag brukar åka för att köpa saker och träffa folk.

Hur många arrangemang ett konvent har handlar väl om hur många som vill arrangera, hur många bidrag man får in och om det går att hitta SL till dem som vill spela. Att bara ha fler konventsäventyr i sig är väl ingen idé om inte spelarintresset finns. Visst kan man jämföra konvent och konvent, och konvent i olika storlek och olika länder men jag är inte säker på hur mycket man kan lära sig egentligen.

Känns som att för att få en rättvis bild behöver man veta hur det ser ut för arrangörerna, de borde ju ha koll på i alla fall om rollspelstörsten är mättad, övermätt, eller så på sina respektive konvent.

Känns inte heller som att ett konvent behöver vara "bättre" än ett annat och av det som presenterats här i tråden känns det för mig inte som att det finns något lättfunnet som skapar en stor publik för ett arrangemang.

Men, säg att man vill få mig att inte bara köpa gamla TSR-grejer på ett rollspelskonvent, vad skulle behövas.
                            Om nån skulle vilja få mig att vara med och arrangera skulle jag vilja ha ett år där man kan gå som lärling och/eller få stöd av någon som gjort det tidigare och betala mig för min insats.
                            Samma sak om man vill att jag ska skriva ett konventsscenario.
                            Om man vill få mig att spelleda så räcker det med att betala och att jag fått läsa genom det jag ska spelleda så jag ska tacka ja eller nej.
                            Om man vill att jag ska spela så vill jag spelleda med en förberedd, duktig spelledare, i ett scenario som är intressant för mig i ett system jag kan eller som är superenkelt.
                            Helst skulle jag ju också spela med folk som jag funkar med socialt och inte irriterar mig, och ha möjlighet att inte bli ihopparad med någon sådan när jag upptäckt nån.

Ingen fan av priser men har inte heller nåt mot det så betygsättning av scenario, spelledare och medspelare kan vara trevligt antar jag och ge vinnare. Behöver inte vara nåt galaaktigt, men ok om det är det med lite fanfarer och trevliga priser (som spelprylar, presentkort och sådant).

Och jag är en av de där som om det är onyktra eller drogpåverkade personer på konventsområdet så kommer jag inte dit eller tillbaks. Med krogar oftast inom kort gångavstånd så kan man hålla det där. (Jag undrar om socialen skulle ge utskänkningstillstånd till ett konvent som har folk under 18 där?)
                            Kan en sammanfatta det som att du är ganska nöjd med nuläget?

Kommentera

Jo, men det måste ju ändå göras en grej av det. Om nobelpriset bara var en pengasumma utan alla föreläsningar, tidningsartiklar och middagar så tror jag att statusen i priset hade fallit markant. Det är inte priset i sig, det är allt runtomkring som får Fastaval-skribenter att spendera hundratals timmar, boka upp gemensamma författarhelger utspridda över ett år in i framtiden eller får konventet att sätta upp hela apparaten som utvärderar synopsisar, godkänner scenarion för att ens ges chansen att skrivas, coachar sina spelkonstruktörer och läser tusentals sidor inför prisutdelningen. Det där får du inte om det "bara" är ett pris, det får du av allt runtomkring, en fruitful void som skapar prestige och engagemang. "Varför" och "hur", inte bara "vad".
                              Last edited by RasmusL; 20 February 2020, 09.50.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg

Jo, men det måste ju ändå göras en grej av det. Om nobelpriset bara var en pengasumma utan alla föreläsningar, tidningsartiklar och middagar så tror jag att statusen i priset hade fallit markant. Det är inte priset i sig, det är allt runtomkring som får Fastaval-skribenter att spendera hundratals timmar, boka upp gemebsamma författarhelger utspridda över ett år in i framtiden eller får konventet att sätta upp hela apparaten som utvärderar synopsisar, godkänner scenarion för att ens ges chansen att skrivas, coachar sina spelkonstruktörer och läser tusentals sidor inför prisutdelningen. Det där får du inte om det "bara" är ett pris, det får du av allt runtomkring, en fruitful void som skapar prestige och engagemang. "Varför" och "hur", inte bara "vad".
                                Jag är för! Vad skulle man kunna göra för att höja prestigen, men ändå hålla det på konventet? Jag kan lätt tänka mig någon sorts finmiddag med alla vinnare, men också att man nästa år förväntas hålla en föreläsning eller annat arrangemang (kanske bara en repris på konventsscenariot?) på konventet igen. En intervju i Fenix, och någon sorts "hall of fame" på GothCons hemsida kanske? Vad kan man göra mer?

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by McKatla, 01 April 2020, 22.42
                                33 responses
                                608 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Bolongo
                                av Bolongo

Started by CapnZapp, 03 April 2020, 19.27
                                10 responses
                                359 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg CapnZapp  
                                Started by Christoffer, Idag, 13.50
                                2 responses
                                32 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Christoffer  
                                Started by Lemur, Idag, 13.29
                                0 responses
                                51 visningar
                                3 gillar
                                Senaste inlägg Lemur
                                av Lemur

Started by Marrik den allvetande, 02 April 2020, 11.07
                                2 responses
                                228 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Marrik den allvetande  
                                Started by Gurgeh, 31 March 2020, 11.00
                                30 responses
                                768 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Leon
                                av Leon

Started by Måns, 29 January 2019, 22.20
                                35 responses
                                1.213 visningar
                                0 gillar
                                Senaste inlägg Måns
                                av Måns

Started by Björn Wärmedal, 17 February 2020, 11.05
                                87 responses
                                2.302 visningar
                                13 gillar
                                Senaste inlägg Björn Wärmedal  
                                Started by Khan, 16 March 2020, 09.18
                                9 responses
                                190 visningar
                                2 gillar
                                Senaste inlägg Christoffer  
                                Started by krank, Igår, 23.38
                                0 responses
                                18 visningar