Tillkännagivande

Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

LinCon piskad av Nordsken på rollspelsfronten?

Minimera
X
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

Ursprungligen skrivet av luddwig Visa inlägg

Som jämförelse drog Nordsken, enligt Skellefteå kommuns hemsida, 8 600 besökare 2018. Det är klart att en så pass stor mässa kan locka till sig folk och företag även om det tydligen är längre från Stockholm till Skellefteå än tvärt om.
    Det är definitivt alltid längre från Stockholm än till Stockholm för de som bor där, oavsett vart man ska.

Undrar varför det aldrig lyckats bli något stort konvent i Stockholm. Potentialen känns ju som om den finns där.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
      Undrar varför det aldrig lyckats bli något stort konvent i Stockholm. Potentialen känns ju som om den finns där.
      Stockholm Tabletop Expo kanske kan bli något vad det lider. Jag vet inte hur välbesökt det var.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Rangertheman Visa inlägg

Stockholm Tabletop Expo kanske kan bli något vad det lider. Jag vet inte hur välbesökt det var.
        Det kanske det kan. Garbielle var väl där i någon form och höll i något eller hur? Och Ligan hade ett bord tror jag. Just i Stockholm kanske det även kan handla om konkurrens om "de andra" besökarna i form av Comic-con och Scifi World. Men i stort undrar jag om mycket inte nog beror på brist på tradition. Stockholms spelkonvent hölls väl 2005-2011, d.v.s. sämsta möjliga historiska epok :-). Kanske lider staden fortfarande av det? Anekdotiskt men under en perioden hade jag själv flyttat hit och börjar spela (2007), men konventet gick mig ändå helt förbi trots att jag hade koll på t.ex. Mutant-forumet och Trakorien-forumet där man hade kunnat fånga upp det (men inte rollspel.nu konstigt nog...).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Bifur Visa inlägg

Det kanske det kan. Garbielle var väl där i någon form och höll i något eller hur? Och Ligan hade ett bord tror jag. Just i Stockholm kanske det även kan handla om konkurrens om "de andra" besökarna i form av Comic-con och Scifi World. Men i stort undrar jag om mycket inte nog beror på brist på tradition. Stockholms spelkonvent hölls väl 2005-2011, d.v.s. sämsta möjliga historiska epok :-). Kanske lider staden fortfarande av det? Anekdotiskt men under en perioden hade jag själv flyttat hit och börjar spela (2007), men konventet gick mig ändå helt förbi trots att jag hade koll på t.ex. Mutant-forumet och Trakorien-forumet där man hade kunnat fånga upp det (men inte rollspel.nu konstigt nog...).
          Jag var där! Höll en panel med Micke och Gunilla och stod i Ligans bås hela helgen. Vad gäller Tabletop Game Expo var det mycket besökare första dagen, då var det riktigt mycket med folk. Dag två var det tumbleweeds fram till lunch, men även när folk dök upp så blev aldrig första dagens ruljans.

Tabletop Game Expo var väldigt kul, men make no mistake: det är en mässa. Det fanns en del rollspel, men de var enstaka pass som hölls. De flesta som var där var där för att kolla i bås och testspela en del spel, men största lockelsen var spelloppisen, som var så gott som slut till dag 2 (därför det ganska svala intresset). För oss i Ligan var vi främst där för att sälja i vårt bås först och främst, med två paneler (ovan nämnda och en med Simon Stålenhag och Orvar Säfström) och vår största lockelse var att ha Simon i vårt bås.

Vad gäller renodlat rollspelskonvent i Stockholm är det svårt, delvis på grund av svårt att få stora nog lokaler, samt hitta arrangörer för det. QueerCon har ju en del rollspel till exempel, men paneler är det stora dragplåstret för oss.

De roligare nyheterna har dock varit en stor ökning i mindre rollspelsevent i Stockholm, från återkommande rollspelsträffar på SF Bokhandeln, Stadsbiblioteket och flera träffar med Rollspelsfrämjandet (som arrangeras av Studiefrämjandet). Jag tror det är mer så som fungerar här, med mindre events men oftare.

Kommentera

En annan vild gissning är geografin. Linköping ligger trots allt relativt nära Göteborg, så de flesta som kan tänka sig att åka till Linköping för att göra något lika gärna kan åka till Göteborg. Så om man tycker man har resurser att åka på ett arrangemang så väljer man förmodligen Gothcon, då det är större. Om man ska åka på två så får man nog mer för pengarna/ansträngningen av att ta sig till Nordsken, med ett helt annat klientel, än det snarlika Lincon.

Det är så klart inte hela förklaringen, men jag tror det kan vara en komplettering till det Gabrielle beskrev.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Staffan Visa inlägg
              Linköping ligger trots allt relativt nära Göteborg,
              Om du inte stammar från norr om Dalälven, eller typ Perth, Vladivistok eller Nome, ska du fan ha en enorm eloge för den meningen.

Och att hitta lokaler till det vettigt pris i Stockholm är väl omöjligt. Tror ni Norra Latin tar tre- eller fyrdubbelt mot Hvitfeldska? Det är lite sen känslan man får.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av gabrielledebourg Visa inlägg
                Jag tror det är mer så som fungerar här, med mindre events men oftare.
                Hur håller en sig uppdaterad på den typen av events? "Oftare" låter ju förträffligt.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Möller Visa inlägg
                  Om du inte stammar från norr om Dalälven, eller typ Perth, Vladivistok eller Nome, ska du fan ha en enorm eloge för den meningen.
                  Jag är smålänning som numera bor i Skåne. Det är 25 mil mellan Göteborg och Linköping, vilket ju inte är nästgårds, men det är ju ett rimligt avstånd. Eller för att utgå från Lund där jag bor, så är Göteborg ungefär 25 mil fågelvägen, och Linköping 35 mil. Det kan ju spela kvitta men Skellefteå är 110 mil bort. Det är, för att använda en teknisk term, långt utav helvete.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av gabrielledebourg Visa inlägg
                    De roligare nyheterna har dock varit en stor ökning i mindre rollspelsevent i Stockholm, från återkommande rollspelsträffar på SF Bokhandeln, Stadsbiblioteket och flera träffar med Rollspelsfrämjandet (som arrangeras av Studiefrämjandet). Jag tror det är mer så som fungerar här, med mindre events men oftare.
                    I Norrtälje har vi kört Nördhäng varannan söndag med roll-, bräd-, konfliktspel och nördpyssel. Som mest har det varit 35 deltagare så det är verkligen i kategorin "mindre". Men vi har hunnit med Tails of Equestria, Handbok för superhjältar, Symbaroum, Hjältarnas tid och Järn, samt föreläsning av Dark Norths Martin Dunelind. Förhoppningsvis kan vi utveckla Nördhänget ännu mer till hösten.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av entomophobiac Visa inlägg

Hur håller en sig uppdaterad på den typen av events? "Oftare" låter ju förträffligt.
                      De flesta är duktiga att lägga ut på Facebook: SF Bok gör
                      alltid events till exempel (så prenumererar du på deras events får du dem), Rollspelsfrämjandet har en egen grupp och lägger också ut där. Du kan även fråga i Brädspel Stockholm och framförallt Bräd- och Rollspelsforum. ska jag plugga QueerNördarna hat vi också en grupp för rollspel, samt att vi kör våra spelträffar varannan vecka i Stockholm och en gång i månaden i Göteborg (de har dock mindre rollspelsfokus).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Khan Visa inlägg
                        Jag har också upplevt att de allra flesta äldre konvent, GothCon undantaget, har falnat betydligt sedan jag började åka för femton år sedan ungefär. Både färre rollspel, men också färre arrangemang i största allmänhet. Det leder till färre besökare, vilket ger mindre engagemang till nästa års arrangörer och så vidare. BSK och LinCon drog väl runt 1200-1500 pers när de var som störst? Nu är det runt tredjedelen av det som kommer på BSK, och inget av de stora företagen. Tror LinCon har siffror i samma härad.
                        Det är nog främst rollspelandet som har sjunkit på LinCon, för konventet som helhet har aldrig varit så stort som det är idag. 2018 sattes en ny toppnotering med över 1700 registrerade deltagare (den senaste av flera toppnoteringar under senare år). De som bara går dit och tittar räknas inte in.

Den överväldigande majoriteten av de personerna är förstås där för att spela brädspel, figurspel och kortspel (bara Magic brukar stå för runt 200+ personer).

Har själv arbetat med LinCon tidigare och det är väldigt ovanligt att jaga arrangörer (mer än en inbjudan till förra årets arrangörer). Lokalerna brukar bli så fulla så att man tvingas tacka nej till arrangemang i slutänden (i år var det fullt i mitten av februari).

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Yabob Visa inlägg

Det är nog främst rollspelandet som har sjunkit på LinCon, för konventet som helhet har aldrig varit så stort som det är idag. 2018 sattes en ny toppnotering med över 1700 registrerade deltagare (den senaste av flera toppnoteringar under senare år). De som bara går dit och tittar räknas inte in.

Den överväldigande majoriteten av de personerna är förstås där för att spela brädspel, figurspel och kortspel (bara Magic brukar stå för runt 200+ personer).

Har själv arbetat med LinCon tidigare och det är väldigt ovanligt att jaga arrangörer (mer än en inbjudan till förra årets arrangörer). Lokalerna brukar bli så fulla så att man tvingas tacka nej till arrangemang i slutänden (i år var det fullt i mitten av februari).
                          Vad roligt att få höra lite konkreta siffror!

Kommentera

"Horder av rollspelare" var beskrivningen som bäst beskrev fredagen och dagen idag på Nordsken. Något lugnare i torsdags. De rollspelsansvariga fick låna ihop tält/rum för att få plats med alla. Intresset var överväldigande!

Kommentera

Jag gillade verkligen stämningen på lincon innan de flyttade ut till universitet. Har inte vart där sen första året de var där ute och sovsalen var en motorhall ca en miljon mil från konventsområdet. Stängde man dörren till rollspelsrummen gick de inte att öppna igen. Massor sv studenter var där och studerade mitt bland brädspelen. Oddsen är att jag skyller ifrån mig lite men satan vad det kändes som att de mördat konventet första året det inte längre var på ljunkan.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
                                Jag gillade verkligen stämningen på lincon innan de flyttade ut till universitet. Har inte vart där sen första året de var där ute och sovsalen var en motorhall ca en miljon mil från konventsområdet. Stängde man dörren till rollspelsrummen gick de inte att öppna igen. Massor sv studenter var där och studerade mitt bland brädspelen. Oddsen är att jag skyller ifrån mig lite men satan vad det kändes som att de mördat konventet första året det inte längre var på ljunkan.
                                Har att göra med att LinCon inte direkt var välkomna på Ljungstedt men univsersitetet har inget emot att hyra ut till rollspelare. Detta är fragment från vad jag hörde var en av anledningarna till bytet. Jag gillade också det gymnasiet bättre.

Kommentera

Senaste inlägg

Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
                                Started by nano, Idag, 15.06
                                12 responses
                                148 visningar
                                1 gillar
                                Senaste inlägg Feuflux
                                av Feuflux

Started by God45, Igår, 06.14
                                8 responses