Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Varulvsspel-portal

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Magnus Seter, 27 January 2017, 12.19
26 responses
969 visningar
4 gillar
Tre solar  
Skapad av Simons_kompis, Idag, 18.06
3 responses
31 visningar
0 gillar
Zire
av Zire

Skapad av agabban, Idag, 17.44
8 responses
55 visningar
0 gillar
Bifur
av Bifur

Skapad av thelemite156, Idag, 19.32
0 responses
6 visningar
0 gillar
thelemite156  
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
33 responses
525 visningar
7 gillar
Eagi
av Eagi

Skapad av RasmusL, 20 May 2017, 13.23
135 responses
4.073 visningar
2 gillar
Sodivra
av Sodivra

Skapad av P.eLL.e, Idag, 08.01
5 responses
111 visningar
0 gillar
Sodivra
av Sodivra

Skapad av Max Raven, Igår, 23.23
20 responses
262 visningar
0 gillar
2097
av 2097

Skapad av 2097, Idag, 08.26
17 responses
237 visningar
0 gillar
Vimes
av Vimes

Skapad av krank, 15 May 2017, 07.47
5 responses
154 visningar
0 gillar
Voldstagg13  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

• Varulvsspel-portal

I den här tråden (http://www.rollspel.nu/forum/%C3%B6v...tt-varulvsspel) så skriver jag om mitt pågående projekt med att skapa en portal-lösning där man kan gå in och skapa/gå med i spel och där spelet slumpar ut roller och skickar ut epost med info (roller och resultat av förmågor till varje ny runda).

Tänkte stämma av en grej bara (vi börjar med en i alla fall). I nuläget satte jag minsta antal spelare som måste vara anmälda för att spelskaparen ska få starta runda 1 till sju stycken (finns inget maxtak så det bra att vänta till det kommit in 100 pers i spelet om man nu tycker det är kul). Sen har jag en inställning där man får välja intervall på hur många varulvar det ska bli i spelet. Just nu får man välja på "20-25%" eller "25-33%".

Exempel: 7 anmälda spelare, 20-25% varulvar, dvs 1.4 till 1.75 varulvar, dvs 1 till 2 varulvar (eftersom det är heltal som gäller).

Fråga: Vilka intervall är vettiga tycker ni?

Bifogar screenshot (hoppas jag, brukar inte gå så bra för mig med bilagor på VB5...).

Last edited by Feuflux; 09 April 2016, 21.11.

Test (med förhoppningen att det här inlägget ska få tråden att visas som senaste tråd i Snack&Teori. VB5 är trasigt...).

Kommentera

Det här är framtiden in the making. Du är en vardagshjälte Feuflux!
      Jag har inte arrangerat något spel själv så jag kan inte komma med så mycket relevant input måhända.
      Men jag tänker så här med antalet ulvar, är det inte enklare med ett fast antal ulvar än att använda procent?
      Alltså jag vill ha 8 spelare för att starta spelet och av dessa vill jag att 3 är ulvar, det är ju enklare att skriva 3 än att räkna ut det i procent.

Oftast har man nog som spelskapare en idé om hur många ulvar man vill ha i liret från början, utifrån antalet spelare.
      Bara en tanke från en simpel pöbelman, spelskapare kanske finner någon sorts fördel med procent

Kommentera

Tack. :)

Jo jag har tänkt på det där med... men om jag inte tar procent utan ett fast intervall (för intervall vill jag nog ha, men vill man absolut ha exakt 4 varulvar får man väl ta intervallet 4-4) så behöver man hantera om det blir fler eller färre anmälda än man tänkt sig.

Kommentera

Jag ser ju såklart värdet i att ha intervall då spelskaparen själv inte ska vara säker på antalet ulvar. Så det köper jag såklart.

Kommentera

En annan fråga förresten... Jag hade först tänkt att när ett spel är slut så rensas det bort från databasen, men man vill kanske ha kvar historik och kunna se vilka spel man deltagit i. Spelar sånt någon roll?

Kommentera

Ja historik är roligt!

Kommentera

Ja helt klart! Som avlönad statistiknörd så är det ju drömmen.

Kommentera

Funktioner jag tycker är helt nödvändiga:
                  1. Ange spelarantal och antal varulvar.
                  2. Ange grundläggande specialroller (väktare och siare)
                  3. Automatisk hantering av förmågor (väktande, siande och nattmord)
                  4. Avslöjande av fraktion när en spelare blir utröstad (även om inmatningen av vem som blev utröstad kan ske manuellt).

Sedan är det en SL-bott.

Önskvärda funktioner:
                  1. Ange villkor för specialroller (får väktaren väkta samma person flera nätter i rad?)
                  2. Andra specialroller (miller, naiva siare, trackers, etc)
                  3. Statistik
                  4. Osäkra variabler, exempelvis som antal varulvar, eller vilka roller som faktiskt är med.
                  5. Specialregler i stil med att ulvarna inte får mörda första natten, har ett begränsat antal nattmord, eller att siaren har ett siande innan första dagen.
                  (6. Fluffgenerator!!!!!!11)

---

På intervallfrågan tänker jag att 25% är standard. Men i ett upplägg med 6-8 spelare skulle jag antagligen köra 2 varulvar och försöka balansera det med andra verktyg.

---

F.ö. superkul att du har börjat mecka med det här Feuflux! En välgärning utan dess like!

Kommentera

En till önskvärd funktion:
                    7. Skapa spel med flera möjliga upplägg (som mitt Varulvsspel X alltså, där det fanns tre öppna upplägg som var möjliga). D.v.s. jag kan skapa flera upplägg för spelarantalet, sedan slumpar sidan dolt vilket upplägg som gäller och fördelar roller.

Kommentera

Ursprungligen skrivet av Vimes Visa inlägg
                      Funktioner jag tycker är helt nödvändiga:
                      1. Ange spelarantal och antal varulvar.
                      2. Ange grundläggande specialroller (väktare och siare)
                      3. Automatisk hantering av förmågor (väktande, siande och nattmord)
                      4. Avslöjande av fraktion när en spelare blir utröstad (även om inmatningen av vem som blev utröstad kan ske manuellt).

Sedan är det en SL-bott.

Önskvärda funktioner:
                      1. Ange villkor för specialroller (får väktaren väkta samma person flera nätter i rad?)
                      2. Andra specialroller (miller, naiva siare, trackers, etc)
                      3. Statistik
                      4. Osäkra variabler, exempelvis som antal varulvar, eller vilka roller som faktiskt är med.
                      5. Specialregler i stil med att ulvarna inte får mörda första natten, har ett begränsat antal nattmord, eller att siaren har ett siande innan första dagen.
                      (6. Fluffgenerator!!!!!!11)

---

På intervallfrågan tänker jag att 25% är standard. Men i ett upplägg med 6-8 spelare skulle jag antagligen köra 2 varulvar och försöka balansera det med andra verktyg.

---

F.ö. superkul att du har börjat mecka med det här Feuflux! En välgärning utan dess like!
                      Bra kommentarer!

1. Ange ett maxtak på hur många som får anmäla sig då menar du? Vad gäller varulvar så anges det i nuläget som ett procentintervall (som jag tror jag skrev ovan). Men jag kan väl hålla med om att man borde kunna ange ett antal man vill ha istället... Jag får grubla, men det kanske får vänta tills version 0.2.

2. Yes det går (%-värde för siarie, falsk siarie, doktor (väktare), orakel (se om nån har förmåga) och alfa-varulv (sias tvärtom) finns. Sätt som 100% om man garanterat vill ha rollen. Vet inte om det här med slumpandet blir optimalt, men det får nog också vänta till version 0.2).

3. Det ska vara automatiskt ja. SL får gå in när en runda är slut och rapportera in vem som röstades ut, sen sköter spelet uppstarten av nästa runda med förmågehantering och så.

4. Listor kommer finnas på kvarvarande spelare och förlorade spelare där de sistnämnda markeras som varulv eller bybo.

Kommentera

Kort ang. punkt 1: jag tänke ratt den spelare som har SL-roll kan skriva in paramterarna i portalen bara. 9 spelare, 2 ulvar, en siare, ingen väktare. Folk anmäler deltagande och SL bestämmer när spelet startas så skickas roller ut.

Hur kommer det vara med flexibilitet kring deadlines? Behöver de anges när spelet startar? Om SL även ska kunna spela spelet borde de göra det, tänker jag.

Och så ett förslag som jag tror att jag inte tagit upp:
                        möjlighet att kunna redigera huruvida ulvarna vet vilka de andra ulvarna är.

Kommentera

Tack för tips, men jag tror jag väntar med att modda spel-skapar-biten tills jag hunnit visa er en demo (för annars rör jag bara till det för mig och så tar allting längre tid).

Planen nu är att SL sätter deadline runda för runda, dvs deadline för runda 1 sätts vid spelstart, deadline för runda 2 sätts när runda 1 avslutas, etc.

Kommentera

Mjaha, vad har jag gjort den senaste månaden då? Knappt någonting på varulvsspel-projektet, bara lite småpyssel, men det är ju väldigt lite kvar innan det skulle gå att testspela. Mekaniken för att avsluta en runda och kolla av alla förmågor är klar såtillvida att jag vet vad som ska göras, jag ska bara koda det också.

Sen kommer det förstås finnas saker att göra om, men det skiter jag i nu med förhoppningen att få något att visa istället... när det nu blir.

Det jag -har- gjort är snarare att jag byggt själva portalen runtomkring, så att man kan skapa konto, byta lösenord, etc. Och så ska det kontot vara gemensamt när jag bygger ihop portalen med mitt tidigare serenity-projekt.

Så, eh, det händer -någonting-, men jäkligt långsamt.

Kommentera

Skynda långsamt som nån säger!

Men jag tänkte på varulvsspel senast igår så, det här låter bra :p

Kommentera

Arbetar …
                              X