Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

Varginfluensan - runda 2

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Evokee, 07 August 2018, 22.34
22 responses
855 visningar
0 gillar
Måns
av Måns

Skapad av wilper, Igår, 21.44
14 responses
210 visningar
3 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 16.46
12 responses
213 visningar
2 gillar
Måns
av Måns

Skapad av Khan, 10 January 2018, 11.51
146 responses
5.648 visningar
14 gillar
Khan
av Khan

Skapad av P.eLL.e, Idag, 11.21
0 responses
37 visningar
2 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e

Skapad av Anchorman, Igår, 16.11
29 responses
585 visningar
1 gillar
Jarl
av Jarl

Skapad av God45, 15 August 2018, 18.32
12 responses
348 visningar
4 gillar
God45
av God45

Skapad av Björn Wärmedal, Igår, 18.49
8 responses
175 visningar
0 gillar
Rymdhamster  
Skapad av Platon, 15 August 2018, 14.26
8 responses
242 visningar
0 gillar
skraku
av skraku

Skapad av Spider Jerusalem, 15 August 2018, 15.02
6 responses
229 visningar
7 gillar
Dante
av Dante

X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

3/10

Nu blev det inget skrivet i går, det blev alldeles för sent innan jag kom till hotellet i går.

Men

Om jag skall resonera om vilka som är ulvar utifrån antagandet att det finns 2 så ser det ut så här:

Mina omdömen, rödast till grönast:

Epsilon - Epsilon har enbart spelat Ulvigt i mina ögon, att sitta och hålla på siandet får det mer och mer att verka som om det inte ligger annat än luft där.

Alpha - Ett inlägg i spelet hittills, inga röster på någon, inga ställningstaganden. Och ändå så har vi inte varit på Alpha mer? Om Alpha är Ulv tillsammans med Epsilon så verkar det som ett riktigt uppgivet Ulvpar. Jag vill se mer av Alpha för att få något grepp om hen.

Delta - Har börjat komma igång, vilket gör att hen faller en liten del i rödhet.

Zeta - Det enda som skulle kunna tyda på att Zeta är Ulv är att om Zeta är Ulv så blir spelet mer balanserat än om Zeta är Bybo. Zetas spel är annars grönt i mina ögon.

Omikron - Känns grön, även om jag inte har mycket exakt att peka på. Claimet på en vanlig Väktarförmåga gör ju att jag kan förstå gnabbet med Sigma-Vimes i början, eftersom Omikron antagligen utgått ifrån ett standardupplägg som väktare men Sigma utgått ifrån något speccigt från sin förmåga.

Men, den enda starka Ulvping jag har är på Epsilon, Alpha och Delta är rödish i mina ögon just på grund av inaktivitet snarare än aktiva skumheter. Jag vill se mer spel av båda så det finns något att analysera, och vi har trots allt en del tid tills röstningen stänger.

Jag har ett förslag gällande rösterna, säg vad ni tror om det:

För att rösta ut någon så behöver personen bara en majoritet, Zeta har en bra tanke med att lägga en släpröst på den näst troligaste efter Epsilon.

Om minst 3 av oss röstar på Epsilon denna runda så kan Ulvarna inte kuppa röstningen, och då har vi 3 möjliga röster över att använda taktiskt. En röst eller kanske till och med 2 på den näst troligaste ulvkandidaten och en röst på alternativ 3, för att verkligen gardera oss.

Kan vi komma till ett konsensus om hur vi skall lägga släprösterna så kan vi gödsla för att i nästa runda med stor chans kunna hänga en ulv till.

Tänk dock på att om vi denna runda mot förmodan hänger en bybo och någon nattmördas så vinner Ulvarna. Planen ovan hänger helt och hållet på att vi plockat Epsilon-Mukwa och att han är Ulv. Skulle vi istället välja att följa Mukwas plan så kan vi göra på samma sätt för att gardera det vi kan.

Mitt förslag på hur vi skall lägga rösterna är som följer (baserat på min röd till grön-lista ovan):

Alpha - 0 + 2
    Beta - 0
    Delta - 0 + 1
    Epsilon - 1 + 3
    Omikron - 0
    Zeta - 1

Och röstläget är just nu:

Epsilon har 5 röster (Släpröst Beta, Patient Zeta, Patient Beta, Patient Omikron och Patient Delta)
    Zeta har 2 röster (Släpröst förmåga, Patient Epsilon)
    Alpha har inte röstat!

Nu hoppas jag mycket på att Alpha, Delta och Epsilon kommer igen under kvällen och morgondagen och skakar upp spelet litegrann.

Kommentera

Ok. Det här är fjärde och sista försöket att posta den här skiten, så därför fattar jag mig kort:
      Jag lägger ned det här nu. Det är på tok för buggigt.
      Jag är bybo och har ett traditionellt vinstkrav som säger att byn vinner om alla ulvar är ute ur spel. Inget fluff varken kopplat till namn eller förmåga eller till något annat. Helt flufflös. Jag är siare och har siat en person den här rundan. Om jag säger att det inte finns någon anledning för mig att outa vem jag har siat eller vilken färg jag har fått så får ni utgå från att jag kan spela det här spelet. Det finns nada anledning att outa faktiskt.

Men eftersom jag nu väljer att skita i det här så kommer outningen ändå:
      Jag har siat KK. Jag fick som svar att han var grön. - Det enda det här berättar är att min förmåga går före nattmordet. Ett bortkastat siande som lika gärna kunde få till syfte att låta ulvarna svettas istället. Att outa att jag har siat KK gör mig bara ulvigare så det finns ingenting att tjäna på det whatsoever.

Jag borde vara tokgrön av dessa anledningar:
      1. Allt jag har skrivit hänger ihop, men eftersom ingen av er har läst det ordentligt, eller gått tillbaks och kollat så vet ni inte det utan kommer med kassa motiveringar och bandvagnsröster istället.
      2. Jag outar powerroll och ger alla lång tid på sig att reagera. Ingen har haft några invändningar, inte de döda heller vilket innebär att varken KK eller Vimes har motstridig information.
      3. Jag outar att jag är siare eller väktare - ingen opponerar sig.
      4. Jag outar att jag är siare och ska alltså ha tagit en 50/50-chansning helt i onödan. Ingen har information som strider mot min outning. Tvärtom faktiskt.
      5. Basse intygar att han är väktare. Detta tyder på ett traditionellt upplägg med en väktare och en siare. Grunden för varulvsliren. Ändå är jag misstänkt på inga som helst grunder. Ni som har röstat på mig har inte gjort ert jobb, och jag klandrar er inte. På det här forumet är det inte värt det som det fungerar nu.
      Det här låter säkert bittert, men läs det igen med en konstaterande ton istället. Allt jag har skrivit är fakta och jag tycker att det är helt bonkers att ni vill rösta ut mig med all information som finns i tråden. Min röst på Delta kan vara bonkers, men när jag räknade efter känns det fortfarande som att det är det bästa vi kan göra. Dessutom har Deltas tvillingroll bevisats grön, så symmetrin talar även för att det gömmer sig en ulv i Patient Deltas nattskjorta.
      Så länge jag överlever lovar jag att posta mitt siande i varje runda, men resten skiter jag i. Jag orkar inte styra upp en kass by med de förhållanden jag har vid sidan av varulvsspelet och definitivt inte med ett forum som gör att jag varje aktiv sekund överväger att fly till lunarstorm och skriva puzz på nån vägg eller nåt istället.
      Så tack för mig, och synd på ett schysst lir.

Kommentera

Mukwa har naturligtvis helt rätt angående powerrolls-grejset. Ingen har slappat honom i fejset med ett "nädu, det är allt jag som är siare", och det är normalt inte vettigt att berätta vem man siat när man inte fått ping på en ulv. Men allt annat om honom bara skriker ulv, så man får väl bygga en verklighet som stämmer överens med det. Dvs att vi bara har en ulv och ingen siare. Men hur kunde Mukwa veta det? Angående att lägga släpröster på Trasapa, var det som sagt bara ett exempel. Har Xyas skrivit nåt alls den här rundan? Om han diskas som bybo är det ju ett mindre episkt sätt att förlora på. Vet inte om jag kom med nåt vettigt här. Är packad och halvsovande. Men vi behöver mer aktivitet. Jag är inte tillräckligt mustig för att greja det här själv!

Kommentera

6/10 (ok, jag har försökt knäcka det här nu men det är fan inte lätt. Jag kan mycket väl ha trasslat in mig och failat ett och annat. Kolla igenom och se vad ni tror. Oavsett hur jag räknar känns det nästan hopplöst om vi har två ulvar, men vi måste ändå utgå från det)

Ok, oavsett vem vi tror är ulv måste vi planera hur rösterna ska läggas. Rent röststrategiskt kvittar det om Mukwa är ulv eller inte eftersom jag och han har lika många släpröster i dagsläget. Ulvarna kan alltså inte få ut någon av oss lättare än den andre. I beräkningarna nedan förutsätter jag att rösterna på mig är ulvröster.

Om vi har två ulvar
          Om vi har två ulvar förlorar vi om vi inte knäpper en av dem idag (och förutsatt att inte Basse lyckas väkta rätt), oavsett hur vi gör med släpröster. Men för att kunna vinna nästa runda måste vi i så fall trixa till så det inte blir lotteri av alltihop. Ulvarna kommer förstås lägga sina röster på mig om det skulle ge möjlighet till seger. Värsta tänkbara scenario blir att jag får totalt tre röster. Vår ulvkandidat måste alltså få fyra. Det jobbigaste är att vi måste bestämma oss för vem som är ulv nr 2 redan denna runda.

Några scenarion:

Vi hänger Mukwa
          Om vi hänger Mukwa så har jag den äldsta rösten där, så då räcker det med att det blir lika. Så då får vi två röster över som kan läggas annorstädes. Följande är alltså det BÄSTA som kan hända i ett tvåulvsscenario (bortsett från eventuella väktande och att ingen spelar suboptimalt). Det är dessutom viktigt att vi verkligen FÅR två släpröster och att vi alltså inte förlitar oss till en ulv att lägga dem.
          R2 - 2 ulvar vs 4 bybor
          Epsilon 1 + 2 (+utslagsröst)
          Zeta 1 + 2
          (Ulvkandidat B) 0 + 2
          R3 - 1 ulv vs 3 bybor
          Ulvkandidat B 2 + 3
          Zeta 4 + 1
          =LOTTERI :(
          Om jag heilar i vrållådan och diskas så vinner vi däremot. Så det är ju en möjlighet.

Vi hänger kandidat B
          Här har vi inte den äldsta rösten, och inte heller någon släpröst, så vi måste helt enkelt samla oss allihop på kandidat B.
          R2 - 2 ulvar vs 4 bybor
          Kandidat B 0 + 4
          Zeta 1 + 2
          Epsilon 1
          R3 - 1 ulv vs 3 bybor
          Epsilon 1 + 3
          Zeta 4 + 1
          =TORSK :(
          Återigen är det jag som förstör för byn. Om jag diskar mig kan byn ändå vinna. Men om ulven räknar med det kan de ha lagt två släpröster på någon annan i stället, och då blir det lotteri.

Om vi har en ulv
          Ja, då vinner vi ju om vi prickar rätt nu. Så låt oss planera för att vi inte gör det. Låt oss också utgå ifrån att vi för säkerhets skull agerar som om vi hade två ulvar och se vart det bär.
          Vi hänger Mukwa:
          R2 - 1 ulv vs 5 bybor
          Epsilon 1 + 2
          Zeta 1 + 1
          (Ulvkandidat B) 0 + 3
          R3 - 1 ulv vs 3 bybor
          Ulvkandidat B 2 + 3
          Zeta 3 + 1
          =VINST :)

Vi hänger kandidat B
          Här är det ju då frågan om Mukwa fortfarande är kandidat A, men vi säger det.
          R2 - 1 ulv vs 5 bybor
          Kandidat B 0 + 4
          Zeta 1 + 1
          Epsilon 1 + 1
          R3 - 1 ulv vs 3 bybor
          Epsilon 2 + 3
          Zeta 3 + 1
          =VINST :)

-----------------------------------------------------------------

Så som jag ser det är det säkraste att hänga Mukwa.
          *Om vi bara har en ulv, är det sannolikt att vi inte har någon siare och då är Mukwa definitivt ulven. Och då vinner vi.
          *Om vi har två ulvar är det visserligen mindre sannolikt att han är ulv, men vi i princip har målat in oss i ett hörn och har inte råd att släprösta alls om vi inte hänger honom. Och då blir det lotteri även om jag diskas.

SÅÅÅ... det enda vi kan göra är alltså följande:
          -->2 röster på Mukwa (3 om man räknar med en ulv som kommer hoppa av det drevet, och att Mukwa inte röstar på sig själv)
          -->2 röster på kandidat B

Frågan är vem som ska rösta var. Vi vill ju ha så gröna män som möjligt som lägger släprösterna så inte de försvinner, och samtidigt får vi inte bli av med utslagsrösten på Mukwa. Jag, Empo och Basse ligger med röster på Mukwa som är äldre än hans röst på mig. En av oss måste alltså ligga kvar där. Men om denna person är ulv, är det kört. På samma sätt är det kört om en ulv utses att lägga en släpröst. Om jag och Basse skulle utses till släpröstare, förlitar vi oss helt på att Empi inte kommer dra bort sin utslagsröst från Mukwa. Det betyder att vi måste utse en kandidat B bland Xyas eller Trasapa. Sen är det förstås så här också, att vi om vi är snabba kan upptäcka vem som är kandidat B när han flyttar sin röst till mig i slutet av rundan.

De som röstar på kandidat B ska alltså:
          1) Vara gröna
          2) Vara uppe ikväll och beredda att flytta sina röster

Vad tror ni om det här, till exempel?

RÖSTA PÅ MUKWA: (en av dessa kommer så klart flytta sin röst, men det är ok så länge det inte är Empo)
          Empiricus
          Xyas
          Trasapa

RÖSTA PÅ KANDIDAT B:
          Brynolf
          Basse

RÖSTA PÅ BRYNOLF:
          Mukwa
          (Kandidat B)

Kommentera

Jag ser framför mig två scenarion som är dilemmatiska, dvs vi måste välja något av dem:

A) Epsilon ÄR siare och grön.

Isf har vi en/två ulvar i gruppen

Alpha
            Beta
            Delta
            Omikron
            Zeta

B) Epsilon är ulv och försöker gömma sig med hjälp av powerrolls-claim.

---
            Det som talar för A är att ingen förutom Epsilon egentligen har signalerat siarroll samt att det vore skönt balansmässigt med väktare+siare.

Det som talar för B är Epsilons märkliga spel (jag har tex inte märkt av buggarna så mycket, men jag skriver mina svar i ett annat textfilsprogram och slurfar in mha en MacBook). En annan grej som jag tycker talar för Epsilon som ulv är att han byter mellan olika personer som röstningsalternativ. Först var det Zeta, nu är det Delta. Sådant förstärker känslan av att han är desperat.

Men det kanske är sant ändå? Att E är siare och grön. Så jag funderar på några andra alternativ än Epsi.

Rösta ut Alpha
            Kanske vore det smart att rösta ut Alpha vars frånvaro är märklig och störande. Hans enda inlägg skvallrar ointresse/mycket jobb IRL men också att han kanske räddar ulvlaget genom att inte bli diskad.

Rösta ut Delta
            Jag tycker att Delta har spelat upp sig i den här rundan och hans snack om hur Vimes lurade blöjorna av byn förra spelet får mig att känna förtroende för hans röst på Sigma. Jag är inte så förtjust i en röst här.

Rösta ut Beta
            Nja, känns nog mest ovärt av alla alternativ. Han är redlig, bidrar med sina listor och vägrade rösta ut Sigma. Den typen av styvnackat spel har åtminstone jag svårt att koppla ihop med ulvalir.

Rösta ut Zeta
            Nja, känns knäppt eftersom hans förmåga balanserar upp Sigmas. Eller? Är det kanske en buff för byn att ulv-Zetas förmåga pressar ulvarna att styra bort med röster på honom?

Kanske det ändå. Hörni ska vi testa att rösta ut Zeta och:

1. Vi får ett slutgiltigt bevis för Epsilons förmåga.
            2. Det kan bli spännande spel med väktare+siare – vem borde jag väkta den här rundan exv? Vem borde sias? etc. Den typen av diskussioner tror jag också kan ge den här rundan lite nytt blod och vara givande för att analysera varandra vidare.
            3. Om vi bara har en ulv "har vi råd" att rösta ut ytterligare en bybo.
            4. Zeta är trots allt en bojsten för byn med sina auto-släpröster. Att rösta ut Zeta ger ulvarna/ulven ett sämre läge eftersom de inte längre får en "friröst".

Äh, jag vet inte, men det här är mitt bidrag till att få lite mer drag under galoscherna den här rundan.

Röst: Zeta

Kommentera

Röst:Epsilon

Kommentera

Jaha, måttligt intresse. Då får vi väl satsa allt på att mukwa är ensam ulv. Ska vi lyckas med nåt mer avancerat behöver vi alla på banan. Nu har vi bara jag och empo kvar som utslagsröster så då måste en av oss ligga kvar på epsilon. Kandidater till ulv B är väl xyas och trasapa vill jag minnas. Vem tycker folk är rödast? Jag föreslår alltså att jag o Basse är beredda att hoppa på misstänkt B, om vi är vakna. Är vi det, Basse? Alla andra måste rösta på Mukwa.

Kommentera

Jag är med (i konkurrens med Mello/WCS Europa rnd32 där jag hoppas att Babyknight går vidare).

Kommentera

Alpha har inte skrivit nåt. Han lär ryka auto.

Kommentera

Jag är med och ligger kvar på EpsiMukwa vägen ut så vi har kvar en röst på Epsi som är äldre än hans röst. Men jag har besök, så jag försöker hänga med så gott det går.

Nu är det enligt min klocka tio minuter kvar innan rundan är slut, och denna runda har Patient Alpha inte skrivit något alls.
                      Så om inte Alpha är Ulv så kommer denna runda vara slutet för oss nästan oavsett hur vi gör i och med att Alpha i såfall diskas på grund av inaktivitet.
                      Eventuella röster på Alpha är alltså enbart smarta om Alpha skriver något denna runda, jag tycker därför att Delta är nästa bra mål för släpröster.

Men, vi kan inte vara säkra på att Alpha inte kommer in i sista stunden och slänger in en curveball på något vis. Zeta och Omikron, jag skulle tycka att ni borde rösta på Delta som nummer 3 på min misstankelista, men att ni sitter beredda att byta över till Alpha om hen springer in i sista stunden.

Hur låter det?

Kommentera

Ja... Äh, jag går o duschar. Jag luktar ko. Om mukwa är ensam ulv så vinner vi. Annars ej.

Kommentera

Nä, det här känns lite som ett antiklimax, antingen är Mukwa Ulv eller inte, det är ett make or breakläge men varken Mukwa eller Alpha-Xyas är online enligt vad jag kan se och tempot föll verkligen med motorerna KK och Vimes. 3 minuter, får se vad som händer.

Kommentera

STOPP!!!!!!!
                            (Vi går efter Fröken Ur - forumsklockan går lite efter)

Kommentera

Arbetar …
                            X