Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

[Mäster Ulv] - Runda 1

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av Hans E Magnusson, Idag, 06.50
15 responses
298 visningar
1 gillar
Lightshy  
Skapad av Khan, Idag, 15.26
8 responses
144 visningar
0 gillar
GnomviD
av GnomviD
 
Skapad av JohanToresson, 31 July 2016, 22.04
6 responses
263 visningar
4 gillar
bobbo
av bobbo
 
Skapad av talgboll, Idag, 20.07
8 responses
75 visningar
0 gillar
talgboll  
Skapad av Rylos, Idag, 20.27
0 responses
13 visningar
0 gillar
Rylos
av Rylos
 
Skapad av God45, Idag, 18.53
1 response
97 visningar
1 gillar
Cybot
av Cybot
 
Skapad av ceruleanfive, 19 April 2017, 16.51
45 responses
938 visningar
9 gillar
Bifur
av Bifur
 
Skapad av P.eLL.e, Idag, 14.32
9 responses
107 visningar
0 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
Skapad av Luna Lovegood, Idag, 17.33
0 responses
36 visningar
0 gillar
Luna Lovegood  
Skapad av Nässe, Idag, 14.15
6 responses
112 visningar
1 gillar
P.eLL.e
av P.eLL.e
 
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • [Mäster Ulv] - Runda 1

    -Gammelulv! Gammelulv! Berätta om Mäster Ulv! Det är vår favoritsaga!
    - Nåja, inte vet jag små valpar. Är det inte för otäcka historier för er? Och så nära på läggdags!
    - Åh, Gammelulv! Berätta, berätta för oss!
    - Ja, okej då, eftersom ni tjatar. Jag ska berätta om Mäster Ulv.
    Gammelulven harklar och kliar sig bakom örat.
    - Såhär var det ... en gång för länge sedan i en by inte långt härifrån ...


    ---

    Allmänna regler:
    §0: Spelet består av två lag: varulvar och bybor. Varulvarna vinner när det är omöjligt för byn att vinna. Byborna vinner när alla varulvar är ute ur spel.

    §1: Ni får inte prata om spelet med varandra utanför den aktuella speltråden.

    §1a: Varulvarna får prata med varandra utanför speltråden.

    §1b: Det är otillåtet att redigera och radera inlägg.

    §2: Det finns ingen begränsning i antalet inlägg per runda. Du blir inte diskad om du inte skriver något, och det finns inga påföljder om du skriver många eller långa.

    §2a: Om det skulle bli ett jävla drag i det här spelet så försök att inte massbomba med inlägg. Vi vill hinna med mer än bara varulvsspel. I möjligaste mån: försök undvika textväggar och masspam. Se det som en fair play-riktlinje.

    §3: En spelare kommer att röstas ut varje runda. Du får byta kandidat för röstningen hur många gånger som helst. Det är den senaste rösten som räknas. Använd en tydlig formatering, helst:

    RÖST: VIMES

    §3a: Varje runda har en deadline som meddelas vid rundans start. När den nåtts får inga nya inlägg skrivas i tråden. Den som då fått flest röster på sig försvinner ur spel.

    §3b: Om det är oavgjort mellan två eller flera utröstningsalternativ är den tidigast lagda rösten utslagsgivande.

    ---

    Mäster Ulv:

    innan spelet startat har följande steg gåtts igenom:
    1. En spelare har slumpats att vara Mäster Ulv.
    2. Mäster Ulv gjort ett setupdrag som avgör hur spelets upplägg ser ut. I spoilern nedan finns detaljer.
    Spoiler: 

    Som standard finns både siare och väktare i spel.

    Mäster Ulv har fått följande PM:

    Du har 6 poäng att spendera på följande förmågor:

    Värva ulv (1 p)
    Du väljer själv vem du värvar.

    Värva ulv (2 p)
    Du väljer själv vem du värvar.

    Värva ulv (3 p)
    Du väljer själv vem du värvar.

    Nattmord 2 p
    Ulvlaget kan nattmörda en bybo varje runda enligt standardregler.

    Ingen siare 3 p
    Ingen siar-roll slumpas ut i bylaget.

    Ingen väktare 2 p
    Ingen väktar-roll slumpas ut i bylaget.

    Galen siare 1 p
    Siaren siar alltid tvärt om, d.v.s. ulvar som gröna och bybor som röda.

    Naiv siare 2 p
    Siaren siar alla som gröna.

    Miller i byn 1 p
    En miller-roll (sias röd) slumpas ut i byn.

    Rollblockeringsförmåga 1 p
    Valfri spelare i ulvlaget har en rollblockeringsförmåga. Den fungerar så att ulven varje natt skickar ett mål och denna spelares förmågeanvändning går inte igenom.

    Trasig väktarförmåga 1 p
    Byns väktare kan aldrig väkta samma person (väktaren får dock inte denna information själv i sitt roll-PM).

    Vigilante 0 p
    En vigilante-roll slumpas ut i byn. Vigilanten är en bybo som en gång under spelet får göra ett eget nattmord.

    3. Övriga roller har slumpats ut och skickats till berörda spelare.

    ---

    Roller:

    Har du inte fått ett roll-PM är du vanilla-bybo.

    VÄKTARE - Du är väktare. Varje natt kan du skydda en person från ulvarnas nattmord. Skicka ditt val till mig innan deadline. Ditt väktande blir ogiltigt om du väktar samma person du väktade föregående natt, om det inte är så att det väktandet skyddade spelaren från ett nattmord.

    SIARE - Du är siare. Varje natt kan du sia en persons fraktion. Skicka ditt val till mig innan deadline.

    ---

    I spel:
    1. Empiricus
    2. LJSLarsson
    3. .113
    4. Basenanji
    5. Konrad Konvalj
    6. xyas
    7. RasmusL
    8. Jocke
    9. Mukwa
    10. Sodivra
    11. Halo77
    12. Lukas
    13. Vicotnik

    ---

    Rundan slutar på torsdag 22:00!

  • #2
    Då var vi igång,
    Så vad tror folk mästerulven valt för förmågor?

    Jag tror att 2p är lagda på nattmord, (jag kan inte tänka mig någon ulv asom skulle vilja köra utan det), Sedan hade jag valt en till ulv, naiv siare och trasig väktar förmåga,
    För det känns som det som skulle fucka med byborna mest.
    Hur tror ni mäster ulven resonerat?

    Kommentera


    • #3
      YES!

      så... Det jag började med var såklart att läsa om vad mäster ulv har kunnat välja på. Två extra ulvar + nattmord (och random 1:poängare) eller tre extrajyckar är de två jag tycker ser bäst ut. Eller är siare/väktare mycket bättre än jag tänker mig?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen skrivet av Jocke Visa inlägg
        YES!

        så... Det jag började med var såklart att läsa om vad mäster ulv har kunnat välja på. Två extra ulvar + nattmord (och random 1:poängare) eller tre extrajyckar är de två jag tycker ser bäst ut. Eller är siare/väktare mycket bättre än jag tänker mig?

        Jag kanske överskattar siare, men jag tycker siare är en jävla potent roll. och en naiv eller galen siare kan leda till att en helrunda fockuseras på att jaga falskt spår.

        Med det sagt så tror jag egnkligen det är starkare att ta bort siarrollen eller vektar rollen helt då man då som ulv vet att det är safe att claima den rollen som ett alibi
        Vi kan alltså inte alls lita på någon som hävdar vara någon av power rollerna det här spelet

        Kommentera


        • #5
          Jag glömde:

          Fr.o.m. R2 kommer en förmåga som INTE valts att avslöjas. Vilken som avslöjas väljs av ulvarna.

          Kommentera


          • #6
            Lukas har rätt att vi kan inte lita på någon men jag tror ändå att siaren är vårt starkaste kort för att rensa ut byrackorna. Vi får komma ihåg att även om vi har en galen siare så kan hon ge massor av information så snart vi kommit fram till hennes rätta indentitet.

            Kommentera


            • #7
              Nattmord låter rimligt. 1-2 ulvar och förmodligen en galen siare eller miller. Utesluter inte heller naiv siare för den rollen verkar väldigt stark för varulvslaget. Har vi någon vigilante i byn?

              Kommentera


              • #8
                Hej allihopa! Kul att vara tillbaka i varulvssvängarna, och underbart att vi är så många. Kan detta vara begynnelsen på en ny våg av fantastiska varulvsspel?

                Angående diskussionen om vilka förmågor Mästerulven har valt finns det två vägar att gå:

                1 - Försöka gissa den mest troliga kombinationen av förmågor någon skulle välja.
                2 - Utgå från vad man själv skulle välja.

                Jag tror vi har större chans att fiska ut ulvarna med diskussion 2 eftersom de då måste sitta och svettas över att "ljuga på rätt sätt". Skall man som ulv undvika helt de förmågor man valt, försöka hitta en balans eller avslöja mycket för att verka trovärdig?

                Hade jag behövt välja hade jag börjat med att lägga till en ulv. Den första ulven är billig (bara en poäng) och ökar stort ens chanser att vinna.

                Efter det skulle jag ta nattmord (två poäng). Ett spel utan nattmord skulle kunna vara fascinerande, men det skulle också ta dubbelt så lång tid och det är fruktansvärt svårt att besegra en slipad by enbart med hjälp av utröstningar.

                Sist skulle jag välja att ta bort siaren (tre poäng) eftersom det är den rollen som är det största hotet mot ulvarna. Och om man var två ulvar skulle man kunna utnyttja detta för att låta ena låtsas vara siare (och rent av peka ut sin medulv vid ett dramatiskt passande tillfälle).

                Jag skulle inte välja vigilanten. När jag spelat IRL brukar den rollen ofta gynna byn genom att en bra spelare prickar en extra ulv.

                Detta blir sammanlagt sex poäng. För att sammanfatta:
                1 extra ulv (1p)
                Nattmord (2 p)
                Ingen siare (3p)

                Något som är oerhört spännande med detta spel är att Mästerulven får VÄLJA vilka andra ulvar hen vill ha och kan skapa sitt eget dream team. Här anser jag att det också finns två sätt att tänka.

                Det ena är att man väljer folk som man har en tidigare historia med. Hade jag varit Mästerulven hade jag kunnat tänka mig att välja Basse eftersom vi tidigare förlorat när vi varit ulvar tillsammans och det hade varit kul att ta revansch.

                Det andra är att man headhuntar spelare med lång erfarenhet för att göra ulvlaget så farligt som möjligt. Där hade jag nog valt Konrad eller Mukwa.

                Kommentera


                • #9
                  Jag hade tagit två extraulvar, miller och nattmord.

                  Frågan är då hur ulvarna resonerat kring vilka de värvat. Jag hade värvat:

                  KK
                  Sodivra

                  Pisse-svårt att lista ut det här. Om jag fattar det rätt får vi inte veta vilket lag de som dör tillhörde? VIMES: korrekt?

                  Kommentera


                  • #10
                    Tja

                    Då var man tillbaka i det här träsket igen efter en lång tids frånvaro.

                    Nu går jag förvisso händelserna i förväg men inför runda två och framåt så kommer vi få information från ulvarna i form av att de avslöjar en förmåga som Mäster ulv inte har valt.
                    Bland de förmågor som mäster ulv kan välja mellan så tror jag det är mycket troligt att vi kommer få någon av följande för runda två:

                    Ingen siare
                    Ingen väktare
                    Vigilante

                    Anledingen till att jag tror detta är att ingen av dessa tre förmågor är något ulvarna tjänar på att ta.
                    Att de skulle ta bort siaren och själva hävda sig som siare är en väldigt stor risk, framför allt när vi vet att de haft möjligheten att ta bort siaren.
                    Att lägga två poäng på att ta bort väktaren finns det ingen vits med, då är trasig väktar förmåga bättre när det kommer till att skapa oreda i byn. Att ta bort väktaren och låta en ulv hävda att han är väktare är åter igen stor risk som sätter mångas blickar på dig.
                    Vigilanten är som tidiagre nämnt oftast mer gynnasam för byn och en stor risk för ulvarna att ta med då de själva kan falla offer för vigilantens nattmord.

                    Som det redan nämnts i tråden så känns Nattmord som en given förmåga, utan den så tror jag att ulvarna kommer få de väldigt svårt att vinna. Sen skulle jag nog själv valt att plocka in två extra ulvar, vilket totalt blir 5 poäng. Kvar då är 1 poäng och då kommer det ner till trasigväktar förmåga, rollblockering, miller eller galen siare. Av dessa så skulle jag antingen ta in en galen siare eller trasig väktarförmåga.

                    Vilken av dessa beror på vi får reda på tillhörighet på rollerna vi röstar ut eller inte. Får vi inte reda på det så skulle jag gå med galen siare annars trasigväktar förmåga för att göra det lättare att komma åt siaren när den väl avslöjar sig.

                    Kommentera


                    • #11
                      Regelförtydligande: i vanlig ordning avslöjas fraktionen på den som röstats ut.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av Vicotnik Visa inlägg
                        Nu går jag förvisso händelserna i förväg men inför runda två och framåt så kommer vi få information från ulvarna i form av att de avslöjar en förmåga som Mäster ulv inte har valt.
                        Bland de förmågor som mäster ulv kan välja mellan så tror jag det är mycket troligt att vi kommer få någon av följande för runda två:

                        Ingen siare
                        Ingen väktare
                        Vigilante

                        Anledingen till att jag tror detta är att ingen av dessa tre förmågor är något ulvarna tjänar på att ta.
                        Varför har inte de någon glädje av att ta bort siaren?

                        Jag kan hålla med om att det är en stor risk som ulv att låtsas vara siare (jag anser dock detta fortfarande fullt möjligt och något vi måste vara vaksamma mot), men att få bort siaren helt måste väl vara guld värt även om man inte försöker köra någon blufftaktik? Lyckas siaren hålla sig vid liv är den en tickande bomb för ulvarna; även siaren aldrig hittar någon ur fiendelaget grönar den fortfarande bybor till höger och vänster.

                        Jag håller med om 'vigilante' och 'ingen väktare' (eftersom det är en utmaning för väktaren att väkta rätt), men tycker att det är märkligt att 'ingen siare' är ett dåligt val i dina ögon.

                        Kommentera


                        • #13
                          Härligt att det är igång, själv hade jag nog väl naiv siare för att jäklas med byn, mer ulvar och nattmord för utan nattmord känns det ju som det både tar onödigt lång tid plus att man tappar förmågan att ta bort de farligaste spelarna.

                          Kommentera


                          • #14
                            Sen så vet jag I te hur det ser ut för er men jag jobbar en del I sommar, tex idag börjar jag kring fyra och jobbar till halvtio och imorgon börjar jag vid tolv eller två och slutar halvtio. Jag ska försöka hänga med och hinner ju Iaf vara med vid slutet imorgon men hur aktiv jag kan vara under dagarna beror helt på hur det ser ut på jobbet just då.

                            Kommentera


                            • #15
                              Ursprungligen skrivet av LJSLarsson Visa inlägg

                              Varför har inte de någon glädje av att ta bort siaren?

                              Jag kan hålla med om att det är en stor risk som ulv att låtsas vara siare (jag anser dock detta fortfarande fullt möjligt och något vi måste vara vaksamma mot), men att få bort siaren helt måste väl vara guld värt även om man inte försöker köra någon blufftaktik? Lyckas siaren hålla sig vid liv är den en tickande bomb för ulvarna; även siaren aldrig hittar någon ur fiendelaget grönar den fortfarande bybor till höger och vänster.

                              Jag håller med om 'vigilante' och 'ingen väktare' (eftersom det är en utmaning för väktaren att väkta rätt), men tycker att det är märkligt att 'ingen siare' är ett dåligt val i dina ögon.
                              Jag anser att det inte är värt att ta bort siaren till det priset. Anser att det kostar för många poäng att ta bort siare och personligen lägger jag större värde vid nattmordet samt två extra ulvar. Är siaren kvar i spelet kan de alltid hålla på naiv siare samt galen siare som förmågor, vilket gör att vi inte kan lita på siaren så länge han inte hittar en ulv. Och så fort siaren går ut med den informationen så måste vi ta ställning till om siarens tillsånd. Chansen att siaren lyckas hålla sig vid liv och hitta mer än en ulv innan han går ut med informationen är väldigt liten.

                              Där emot om Mäster ulv vågar spela ett högt spel så tar han bort siaren, och har en extra ulv och nattmord. Under dessa förutsättningar så är chansen att ulvarna vinner väldigt låg, detta eftersom de måste eliminer oss så de är lika många som oss. Jag betvivlar att ulvarna kan spela ett så perfekt spel att de inte förlorar en enda spelare under alla rundor. Vilket skulle betyda att de måste få ner oss till 1-2 bybor för att kunna vinna. Där av anser jag att ta bort siaren är en för stor kostnad för ulvarna.

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X