Tillkännagivande

Tillkännagivande Module
Minimera
Inga tillkännagivanden ännu.

IC: New wizard city

Sidnamn Module
Flytta Ta bort Minimera

Senaste inlägg

Senaste inlägg Module
Minimera

Diskussioner Statistik Senaste inlägg
Skapad av terje, Idag, 11.45
2 responses
53 visningar
1 gillar
terje
av terje
 
Skapad av zonk, 20 July 2017, 16.57
7 responses
143 visningar
1 gillar
zonk
av zonk
 
Skapad av Halo, Idag, 11.48
0 responses
9 visningar
0 gillar
Halo
av Halo
 
Skapad av Bolongo, 17 July 2017, 09.19
23 responses
510 visningar
0 gillar
da_bohz
av da_bohz
 
Skapad av MetaLarsson, 23 July 2017, 10.30
16 responses
304 visningar
0 gillar
MetaLarsson  
Skapad av Opoopo, 15 July 2017, 10.50
4 responses
124 visningar
0 gillar
Opoopo
av Opoopo
 
Skapad av phastari, Igår, 12.35
7 responses
111 visningar
0 gillar
Mundo
av Mundo
 
Skapad av krank, 18 July 2017, 13.05
16 responses
465 visningar
6 gillar
Mundo
av Mundo
 
Skapad av Max Raven, Igår, 22.06
4 responses
73 visningar
0 gillar
Måns
av Måns
 
Skapad av 2097, 01 June 2017, 10.29
8 responses
183 visningar
1 gillar
Fiktionslek  
X
Konversationsdetalj Module
Minimera
  • Filtrera
  • Tidsrymd
  • Visa
Rensa All
nya inlägg

  • IC: New wizard city

    De sol bakade gatorna strålar fortfarande upp dagens värme; doften av grillad avföring och smuts blandar sig med folkmassans kvävande svettlukt. Mörkret har precis lagt sig men istället för att föra med sig välsignad kyla som så många hoppats så känns det mer som om mörkret kommer inrullande som en kokande våg. Folkmassorna är oroliga i värmen, ni har redan sett början på flera små skärmytslingar mellan olika gäng av småtjuvar som brutalt krossats av stadsvakten. Präster dedikerade till allsköns gudar predikar om världens undergång bredvid politiska aktivister som manar till en våldsam revolution bredvid gatuhandlare som säljer allt från grillspett garanterade att innehålla kött till sällskap för natten. På flagnande väggar syns kunngörelser som utlovar en belöning på tusen guld, en absurt stor summa pengar, åt den som kan fånga "Själjägaren", en seriemördare som härjar i staden och ryktas döda sina offer för att sedan förtära deras själar.

    Ni navigerar de överfyllda gatorna tills ni kommer fram till den blåmålade dörren med den klichéartade skylten porträtterande en rödmålad grip... eller är det en hippogrif? Stereotypen om att äventyrare hänger på tavernor och väntar på att bli anställda har blivit så inpräntad i populärkulturen genom billiga pulpböcker att kunderna har börjat vänta sig det. Med andra ord har tavernorna blivit ett nödvändigtg ont för att kunna göra affärer vilket i sin tur har lett till ställen som den röda hippogripen. Man hyr ett bord att driva sina affärer ifrån och stället erhåller rätt känsla av spänning och fara utan att egentligen vara farligt eller spännande (vilket bara blir tröttsamt i längden).

    Ni träder in genom den blå dörren och doften av bilig sprit, rök och svett slår upp mot er. Hanto, den stora föredetta krigsmunken som jobbar som dörrvakt på tavernan släpper sitt "mystiska men visa" ansiktsuttryck som är till för kunderna och nickar vällkommande till er. Ni ser in i det relativt stora och öppna utrymmet som utgör den röda hippogripen. Längs en vägg finns en bar och runt omkring rummet finns en rad mindre bord. Längs väggarna finns fem större bord som ni vet är till för äventyrargrupper som antingen väntar på ett möte med en klient eller hoppas på drop in kunder. Två av borden är upptagna idag, vid ett av dem sitter en grupp människor i gängfärger mestadels beväpnade med knivar och svärd men en av dem har en trollstav i ett axelhölster. Nykommlingar till branchen verkar det som. Vid det andra bordet sitter Silver sköldarna, en grupp dvärgiska äventyrare med ett bra rykte och erfarenhet av mer stridsrelaterade jobb.

    Bakom bardisken ser ni en sjukligt blek alv i en enkel svart kostym med draktatueringar som sträcker sig upp för hans hals och ner för hans armar. Hacim har drivit den här förättningen sedan de förbjöd lönnmördargillet och han bestämde sig för att ta sina pengar och investera dem i något säkrare. Han tycker lite för bra om att spela rollen som allvetande bartender för kunderna men är annars en ganska okej kille att arbeta med. Han är den gammla skolans mördare, typen med en hederskod, och det gör honom nästan till en av de goda killarna. Ni ser att två potentiella kunder väntar vid baren och Hacim nickar åt er för att indikera att det här kan vara intressanta jobb för er. En av klienterana är en medelålders kvinnlig människa som påminner om en skollärrarina, hon verkar nervös och rädd. Den andra är en kvinnlig alv med blåaktigt skin och en spindeltatuering över ansiktet, uppenbarligen en prästinna dedikerad till den onda spindel gudinnan Lolth.

    I övrigt är stället fyllt med socialpräster som vill ha ett tyst ställe att dricka på, några turister som vill se en äkta "äventyrare taverna", en helt okej halfling bard som sjunger en gammal sång om drakar och servitriser som skyndar fram och tillbaks. Ni ser att glädjepojkarna och flickorna som brukar vara här är frånvarande. Flera av underhållar gillena har gått ut i strejk i protest mot att polisen inte lyckats fånga Själjägaren som mestadels har mördat medlemar av deras proffesion.

    På vägen in passerar ni den stora och ganska nötta statyn av Tiamat, drakgudinnan över döda äventyrargrupper och fallande stenar, som många äventyrare försöker blidka för att undivka att drabbas av hennes ogillande. Vissa tror att man skall gnugga ett av hennes sju huvuden och andra tror man ska blidka henne genom att lägga pengar vid statyn, men vilken metod som är effiktivast är oklart.

    Vad gör ni?

  • #2
    Jag uppfattar Hacims nickning, går fram till lärarinnatypen och lägger en hand på hennes axel.

    "Oroa dig inte. Allt kommer att bli bra, jag lovar."
    *ler smått frånvarande och drömmande*

    Kommentera


    • #3
      Kvinnan rycker till när du rör henne. Hon känns kall, nästan isig även genom blusen hon har på sig. Hon tittar storögt på dig och verkar ha svårt att samla sig för att svara. Hacim bryter in "Det här är Qhuast, en av äventyrarna jag berättade om för dig. Han och hans grupp är experter på kidnappningar så oroa dig inte." Hacim fejkar nästan övertygande en varm röst som tillhör någon som bryr sig. "Qhuast, det här är Raquel DeMarq. Raquels barn har blivit kidnappade, hon vågar inte gå till polisen och jag har berättat för henne hur skicklig din grupp är på att ta hand om sådana här situationer på ett finkänsligt sätt." Raquel verkar ha samlat sig lite, hon tittar upp på dig med rödspräckliga ögon. Hon är blek som om hon hade en feber och verkar inte ha sovit på flera dagar. När hon pratar med dig spricker hennes röst längs kanterna som skör is, "Kan ni hjälpa mig?"

      Kommentera


      • #4
        Qhuast:

        Jag har glömt allt om finkänslighet och går på gudomlig intuition, så jag ger henne en medlidsam kram.

        "Vi ska hjälpa dig."

        Kommentera


        • #5
          Kvinnan stelnar till när du kramar henne, uppenbarligen väldigt obekväm med situationen. Hon är fortfarande isigt kall när du rör henne.

          (OOC: Alla utom Qhuast kan rulla Perception.)

          Kommentera


          • #6
            Kommissarie Monk

            När Qhuast närmar sig kvinnan går jag tillsynes obrydd förbi och beställer ett glas billig brandy i baren samtidigt som jag, givetvis utan att ge sken av det, håller stenkoll på samtalet. Jag vet att våra klienter ibland är dumma nog att ta med sig betalningen till första mötet och försöker utröna om vår gode prästs nya kärleksintresse bär något värdefullt på sig.

            Till bartendern:
            "Brandy. Lämna flaskan"

            Perception 17-1mod=16

            Kommentera


            • #7
              Arnis

              Perception 12 + 3 = 15

              Arnis håller ett öga på vad hans kollegor gör, går sedan fram till alvkvinnan och vinkar till Hacim för att få "det vanliga" (vin).
              Han kopplar på sin totala brist på charm som inte har lyckats förföra en enda kvinna under hans 144-åriga liv:
              "Och vad gör en kvinna som du på ett sånt här ställe?"

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen skrivet av RasmusL Visa inlägg
                Kommissarie Monk

                När Qhuast närmar sig kvinnan går jag tillsynes obrydd förbi och beställer ett glas billig brandy i baren samtidigt som jag, givetvis utan att ge sken av det, håller stenkoll på samtalet. Jag vet att våra klienter ibland är dumma nog att ta med sig betalningen till första mötet och försöker utröna om vår gode prästs nya kärleksintresse bär något värdefullt på sig.

                Till bartendern:
                "Brandy. Lämna flaskan"

                Perception 17-1mod=16
                Kvinnan har en extra penningpung med sig och denna hänger vid hennes sida. Det ser mycket riktigt ut som om hon tagit med åtminstone en del av betalningen.


                Arnis och Monk:

                Ni ser båda att när Qhuast kramar kvinnan så stelnar hon till med ett plågat ansiktsuttryck. Hennes käkar krampar och hennes ögon verkar för en bråkdel av en sekund bli mörkare. Efter ett ögonblick passerar detta och hon ser återigen bara besvärad ut.

                Kommentera


                • #9
                  Kommissarie Monk


                  Arnis öppningsreplik får det att brista inom Mason och frustande host-skrattar han brandy över halva bardisken. För att korrigera spriten som hamnat i vrångstrupen häller han upp en stadig sup och sveper den varpå han fortsätter att iaktta samtalet.

                  Kommentera


                  • #10
                    QHUAST:

                    Det är nog inte så konstigt att hon är kall. Det kan i alla fall inte mäta sig med de konstigheter som hänt mig den senaste månaden...

                    Till både Hacim och Raquel:

                    "Så vad vet ni om fallet? När, var och hur hände det?"

                    Kommentera


                    • #11
                      Arnis

                      Arnis slänger ett förebrående ögonkast på Monk, som uppenbarligen inte bör dricka så starka drycker, för att sedan vända sin uppmärksamhet mot den mörka skönheten vid sin sida.

                      Kommentera


                      • #12
                        Ursprungligen skrivet av anth Visa inlägg
                        Arnis

                        Perception 12 + 3 = 15

                        Arnis håller ett öga på vad hans kollegor gör, går sedan fram till alvkvinnan och vinkar till Hacim för att få "det vanliga" (vin).
                        Han kopplar på sin totala brist på charm som inte har lyckats förföra en enda kvinna under hans 144-åriga liv:
                        "Och vad gör en kvinna som du på ett sånt här ställe?"

                        Kommissarie Monk


                        Arnis öppningsreplik får det att brista inom Mason och frustande host-skrattar han brandy över halva bardisken. För att korrigera spriten som hamnat i vrångstrupen häller han upp en stadig sup och sveper den varpå han fortsätter att iaktta samtalet.
                        Alvkvinnan tittar först på Arnis med ett högst tveksamt ansiktsuttryck. När Monk skrattat hostar till vänder hon sig om och ser sedan från Monk till Arnis med ett ansiktsuttryck som förråder avsmak innan hon svarar Arnis, "Jag letar efter äventyrare. Inte för att det verkar finnas några här som är värda namnet."

                        Kommentera


                        • #13
                          Ursprungligen skrivet av Tomatalven Visa inlägg
                          QHUAST:

                          Det är nog inte så konstigt att hon är kall. Det kan i alla fall inte mäta sig med de konstigheter som hänt mig den senaste månaden...

                          Till både Hacim och Raquel:

                          "Så vad vet ni om fallet? När, var och hur hände det?"
                          Kvinnan ger dig en bild på två barn, en pojke och en flicka, som ser ut att vara runt 10 år gamla. Bilden ser ut att vara en dålig "Imp i en låda" bild och den är ganska suddig. Kvinnan ser sig omkring så att ingen är nära nog att höra vad hon säger förutom dig och Hacim, "Det här är Anthony och Tanya. De blev kidnappade igår av en Brinnande ögat jägare vid namn Osric Falkenheim. Det var dagtid så jag kunde inte ta mig till dem... Osric och hans busar håller dem i det gamla reningsverket vid Svartfloden nere i Dotrio området. Han säger att han kommer döda dem om jag inte kommer dit innan slutet på veckan, men jag vet att då kommer han bara döda mig och dem. Kan ni hjälpa mig?"

                          Qhuast vet lika mycket som de flesta gör om Brinnande ögat, de är en grupp av monsterjägare som mestadels dödar odöda som lyckas ta sig in i eller gömma sig i staden.

                          Hacim lutar sig över disken med en krokigt leende, "Du förstår kanske varför hon inte kan gå till snutarna nu?"

                          Kommentera


                          • #14
                            Arnis

                            Arnis ser förorättad ut.
                            "Vi är mycket kompetenta "problemlösare", även om min kollega tydligen har beställt en lite starkare dryck än vad han klarar av."
                            Last edited by anth; 23 December 2014, 12.03.

                            Kommentera


                            • #15
                              QHUAST:

                              Jag blir bestört, men skärper mig rätt fort och försöker att inte visa något.

                              "Det tar vi tag i! Eller hur grabbar?"

                              Kommentera

                              Arbetar …
                              X