The Acolyte (Star Wars)

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,506
Lärdomen tror jag är att jobbar man med anslag som huvudsakligen tilltalar de hängivna fansen, som ofta kan sägas gilla det som "gjorde settingen populär till att börja med", så ökar chansen att med tiden vinna över även den bredare publiken. (Påstår inte att det är något enkelt recept som inte har fallgropar, bara att det inte är helt ovanligt och att Andor passar in i den mallen.)
Nä, vänta nu. Vad har Andor med "det som gjorde settingen populär till att börja med" att göra? Det är ju precis som the Mandalorian en annan genre inpressad i Star Wars-frack (med skillnaden att det finns betydligt mycket mer spaghettiwestern än spionthriller i originalfilmerna). Folk gillar det för att de passar bra ihop, och för att de gillar spaghettiwestern eller spionthriller. Och för att Star Wars var/är i skriande behov av förnyelse. Inte för att det återupplivar vad filmerna handlar om. Tvärt om.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
258
Efter att jag sett de 2 första avsnitten är jag försiktigt optimistisk. En ny tidsperiod helt vilket jag tycker är lite roligt som omväxling. Inget sticker ut när det kommer till det visuella eller karaktärer vilket får det att kännas ganska mediokert. Allt hänger på om de har skapat ett tillräckligt intressant mysterium som säger något om den här tidsperioden. Det är vågat vilket gör mig nyfiken om inte handlingen håller kommer det att floppa totalt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,270
Nä, vänta nu. Vad har Andor med "det som gjorde settingen populär till att börja med" att göra? Det är ju precis som the Mandalorian en annan genre inpressad i Star Wars-frack (med skillnaden att det finns betydligt mycket mer spaghettiwestern än spionthriller i originalfilmerna). Folk gillar det för att de passar bra ihop, och för att de gillar spaghettiwestern eller spionthriller. Och för att Star Wars var/är i skriande behov av förnyelse. Inte för att det återupplivar vad filmerna handlar om. Tvärt om.
Hm. Jo, så kan man se det. Jag håller med om att Andor är förnyade också och att den inte liknar filmerna i handling. Men den utspelar tydligt under en slags rebellion era, den lägger tonvikten på kampen mot Imperiet, och den är estetiskt närmare de äldre filmerna (både rent visuellt och i hur man låter världen fungera). Det framstår som att Cassian och Luke kan finnas i samma värld (till skillnad tex Asohka som finns i något slags liknande men parallellt universum). Det sagt är Andor inte unik i detta. Även Mandalorian har dessa inslag men betydligt mindre konsekvent.

Men detta kanske är ett ämne för en annan tråd.
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,450
Location
Nirvana
Nä, vänta nu. Vad har Andor med "det som gjorde settingen populär till att börja med" att göra? Det är ju precis som the Mandalorian en annan genre inpressad i Star Wars-frack (med skillnaden att det finns betydligt mycket mer spaghettiwestern än spionthriller i originalfilmerna). Folk gillar det för att de passar bra ihop, och för att de gillar spaghettiwestern eller spionthriller. Och för att Star Wars var/är i skriande behov av förnyelse. Inte för att det återupplivar vad filmerna handlar om. Tvärt om.
I Andor fanns åtminstone den välkända konflikten mellan Imperiet och rebellerna. Det som var nytt var den moraliska gråskalan, som åtminstone i mina ögon hade en ton av film noir. Kalla krigets spionhistorier är då tematiskt närliggande. Några Bladerunner-aktiga vyer vill jag också minnas att det fanns i något av de första avsnitten.

Just Bladerunner, som har kallats future noir, var inte någon kommersiell hit till en början, men har blivit det över tid. Andor har möjligen gjort en liknande resa, fast på något halvår istället för ett årtionde eller två. Det verkar som att det finns en marknad för ett vuxen-Star Wars.

För att nu bli on topic istället för off topic - var ligger The Acolyte på skalan vuxen-barnslig? Jag har svårt att avgöra det utifrån trailern.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,305
För att nu bli on topic istället för off topic - var ligger The Acolyte på skalan vuxen-barnslig? Jag har svårt att avgöra det utifrån trailern.
Känns som typ Mandalorian/Ahsoka-nivån hittills. Varken Andor eller The Bad Batch.

(Den har också väldigt litet belastning av tidigare kanon, medan Ahsoka var helt rubbad i det avseendet.)
 
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,450
Location
Nirvana
Känns som typ Mandalorian/Ahsoka-nivån hittills. Varken Andor eller The Bad Batch.

(Den har också väldigt litet belastning av tidigare kanon, medan Ahsoka var helt rubbad i det avseendet.)
Okej. Tycker du att The Acolyte är bättre eller sämre än Mandalorian? Den senare tycker jag inte är värd att lägga tid på. Jag minns inte ens om jag har sett mer än en säsong.

En i sammanhanget perifer tanke: om nu Disney vill göra Star Wars-serier med kvinnliga huvudpersoner, hur kan de missa den mest självklara? Leia alltså. Millie Bobbie Brown skulle funka perfekt i rollen som en ung Leia.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,305
Okej. Tycker du att The Acolyte är bättre eller sämre än Mandalorian?
Svårt att säga efter två avsnitt. Det är kompetent gjort, och handlingen är nog vassare skriven än The Mandalorian, men rollerna och skådespelarinsatserna känns mindre intressanta. Men inom samma magnitud, i alla fall?

En i sammanhanget perifer tanke: om nu Disney vill göra Star Wars-serier med kvinnliga huvudpersoner, hur kan de missa den mest självklara? Leia alltså. Millie Bobbie Brown skulle funka perfekt i rollen som en ung Leia.
Det Kenobi övertygade mig om är att jag mycket hellre skulle titta på Organa.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
258
En i sammanhanget perifer tanke: om nu Disney vill göra Star Wars-serier med kvinnliga huvudpersoner, hur kan de missa den mest självklara? Leia alltså. Millie Bobbie Brown skulle funka perfekt i rollen som en ung Leia.
Jag har för mig att de lovade Carrie Fisher att ingen skulle ta över hennes roll.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,462
Location
Maastricht
Jag har för mig att de lovade Carrie Fisher att ingen skulle ta över hennes roll.
Jag tror det löftet handlade om att inte recasta rollen som Leia för episode IX, men är inte helt säker.
En artikel kring det hela är dock skriven av The Hollywood Reporter om jag inte missminner mig.
 

Gutte

Warrior
Joined
15 Apr 2020
Messages
258
Så Leia i Obi-Wan Kenobi-serien räknas inte?
Försökte googla det nu och jag drar tillbaka vad jag sa det verkar ha funnits någon önskan men vad som är rykte eller inte är oklart. Borde ha vetat bättre.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
6,051
Det är synd att hon gått bort, annars hade hon kunnat spela Leia i Obi Wan-serien
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
185
Location
Södertälje
The Acolyte är hyfsad så här långt. Budgeten ligger på rätt nivå och den ser bra ut.
Den innehåller Ljussablar vilket automatiskt gör den bättre än serier utan ljussablar. Men skådisarna är so-so, särskilt Sydkoreanen som inte kan Engelska och storyn är det bäst att man inte funderar för mycket på.
 
Top